1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillende auto

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hamburgert, 27 feb 2009.

  1. Hoi,

    Ik heb een focus wagon uit 2003 en heb sinds vorig jaar nieuwe wielen onder mijn auto gezet met Dezent F 17"velgen (2de hands).

    De auto trilde als een gek, ook na balanceren.
    Achteraf bleek dat 2 velgen krom waren en ik heb uiteindelijk besloten om nieuwe velgen aan te schaffen. Eveneens dezelfde type velgen (omdat ze super mooi staan) met Pirelli 205/45/17 banden eromheen.

    Helaas is het trillen nog niet helemaal weg. Het maakt tevens ook niet uit hoe hard ik rij, ik voel het trillen constant. De wielen zijn uiteraard gebalanceed.
    De auto is voor de montage van de nieuwe wielen nog voor groot onderhoud weggeweest (bij mijn eigen garage waar ik 10 jaar vaste klant ben) en daar hebben ze niets vreemds kunnen ontdekken.

    Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?

    Alvast hartelijk dank.

    Anne
     
  2. Hoi,

    Teneerste valt me op dat je de "verkeerde" maat banden hebt genomen.
    De focus moet 215/40/R17 hebben.

    Het trillen, is dat in het stuur of meer voelbaar in de rest van de auto?
    Wat je in iedergeval moeten laten doen is uitlijnen bij een goede garage.

    Dutchguy
     
  3. Je bent wat karig met informatie.
    - Is het trillen door de auto heen? Of in het stuur?
    - Is het trillen tijdens optrekken of tijdens constant rijden?

    Als eerste zou ik proberen om op een andere set wielen te gaan proefrijden. Trilt de auto dan niet meer weet je waar het trillen vandaan komt.

    Ook kan het zijn dat als je trillen voelt bij het optrekken dat het een van de aandrijfassen is. Lees dit topic hierover: -klik-
     
  4. Hallo,

    Dank voor de snelle antwoorden alvast.
    Het trillen is vnl in het stuur en een beetje door de auto heen en zowel bij constant rijden als remmen en accelereren.

    De originele Focus velgen heb ik nog dus dat zal ik het weekend iig proberen.

    Wat is het effect van uitlijnen en een andere bandenmaat op het trillen ?
    Ik ken iemand die dezelfde velgen heeft en dezelfde bandenmaat en die heeft nergens last van.

    Ik heb ook al eens gelezen dat de slotbouten icm de andere bouten een onbalans kunnen geven, is dit ook mogelijk ?
    Kan het ook aan mijn schobrekers ligt, deze zitten er nog origineel op na 150,000km en in de straat liggen wel veel drempels.
    Ik hoor in de auto tijdens het rijden iig geen gekke geluiden oid.

    Gr
    Anne
     
  5. OK, probeer in elk geval de andere wielen is. Dan heb je in elk geval uitgesloten voor jezelf dat het probleem wel of niet in de wielen zit.
    Maar het is wel wat dutchguy zegt: Als je een andere bandenmaat kiest dat de fabriek opgeeft dan kan het zijn dat het gedrage van de auto anders word. Bij de ene auto is er niets aan de hand. Wat bij de andere auto weer omgekeerd is.

    Met uitlijnen is trillen niet te verhelpen. Want uitlijnen heeft met de stand/positie van de wielen te maken t.o.v. het wegdek.
    Kijk bijv hier: http://www.peterdegroot.com/uitlijnen.htm

    Daarin lees je dat goede schokbrekers ook van belang zijn voor een optimaal weggedrag van de auto. Maar ik betwijfel dat het trillen door versleten schokdempers komt.
     
  6. Ik ga de oude wielen er even weer opzetten en dn laat ik weten wat het resultaat is.
     
  7. Ik heb nog even goed gekeken en heb het idee dat er een slinger in de band zit, zeg maar een soort hoogteslag (en dat me nieuwe banden, en het zijn nieuwe banden want de kleine antennes zitten er nog op).
    Van de week even terug naar de bandenboer.
     
  8. Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk is. :? Houd ons op de hoogte en succes met de afhandeling.
     
  9. Nog een vraagje.
    Ik heb de wielen met de hand vast gezet, kan dit ook invloed op de balans van de wielen hebben, ze zitten nu misschien niet allemaal even strak vast ?
    Ik heb voor de zekerheid een momentsleutel besteld (deze komt vandaag of morgen binnen) om alle moeren met dezelfde kracht vast te zetten.
     
  10. Voor de balans maakt dat niets uit. Vast is vast. Mocht ie niet goed vast zitten hoor je dat ook wel tijdens het rijden (dan gaan de gaten om de tapeinden "stuiteren") Maar als je 'm met de hand vast hebt gezet, is dat meer dan genoeg (en waarschijnlijk zelfs TE strak)
     
  11. OK, dank jewel.
    En als ik vrijdag meer nieuws heb van de monteurs laat ik het even weten.
     
  12. Vandaag bij de garage (een service centrum van OnlineCarshop) geweest en daar geconstateerd dat er rechtsachter een slag in de velg zie.

    Daar zeiden ze dat het wiel naar alle waarschijnlijkheid vervangen zal worden. Ik hoop het en dat ze niet gaan zeggen dat ik mogelijk zelf de slag erin gereden heb, wat ik dus ook niet heb :D

    Heeft iemand ervaring met probleemoplossen bij OnlineCarshop ?

    Groet,
    Anne
     
  13. Heb net al goed nieuws ontvangen van OnlineCarshop.
    Maandag sturen zij al een nieuwe velg naar het service station in A'dam.

    Normaal gesproken moet de velg eerst naar de fabriek voor garantie etc., maar omdat ik 23 maart met mijn gezin naar Disneyland ga, hebben ze er spoed achter gezet.

    Ik zou zeggen hulde aan Online Carshop voor de snelle reactie :D

    Anne
     
  14. Dat is goed nieuws om te horen voor het weekend. Hopelijk kunnen ze het wiel snel monteren want dan heb je weer een "smooth" ride. :D
     
  15. Nieuwe velg zit erop, maar smooth gaat het nog allerminst.
    De wielen zijn allemaal nog even op balans gechecked en gecorrigeerd waar nodig was, maar het is nog steeds of ik op een grindpad rijdt.

    Ik heb nu het vermoeden dat er aan de auto een en ander dan mis is.
     
  16. Lijkt me ergens iets mis in de ophanging (dempers, fusees, rubbers, reactiestangetjes etc etc). Moeilijk te zeggen wat het precies is zonder hele precieze info.
     
  17. Ik heb gisteravond nog even een monteur (die ik ken via familie) er naar laten kijken en hij heeft er ook even in gereden, hij kwam tot het volgende.

    Bij lage snelheden (tot 80 km/u) is er niets aan de hand, pas boven de 80/90 gaat het stuur hevig trillen. Hij is er bijna zeker van dat de wielen voor niet helemaal juist zij gebalanceerd. Hij gaf ook aan dat het niet de ophanging kan zijn, daar het pas bij hoge snelheden optreedt.

    Ik ga vandaag nog even terug om opnieuw te laten balanceren en ik kreeg te tip mee om erbij te blijven kijken of het goed gebeurd.
    Hij gaf aan dat balanceren een precieziewerk is (zeker bij 17"velgen) en dat een kleine afwijking in het plakken van de loodjes al een onbalans geeft.

    wordt vervolgd.............. (alweer :? )
     
  18. Weer terug van de garage.
    Links voor was OK, rechts een verschil van 15 gram !

    Wat ze wel gezien hebben is dat er waarschijnlijk verkeerde centreerringen op de velg zitten, er zit wat speling tussen de velg en de naaf, zodat de wielen er niet helemaal tech op zitten. De goede ringen worden besteld.

    Na balanceren rijdt de auto toch al zeker een zeer stuk beter :D .

    Nu wachten op de ringen en dan hopen op een "smooth ride"
     
  19. Het licht aan het einde van tunnel is hopelijk bij deze in zicht dan. Duimen dat het voor de 23e is opgelost.... :?
     
  20. De juiste centreerringen maken echt een groot verschil,
    heb dit in het verleden met een bedrijfswagen meegemaakt,
    was de oplossing voor mij.
     

Deel Deze Pagina