1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillen stationair en bij lage toeren optrekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focuston, 23 jan 2017.

  1. Mijn 1.6 ecoboost trilt/schudt sinds zaterdag bij stationair draaien en bij gas geven vanaf lage toeren (1500 toeren). Je voelt de motor dan echt schudden tot hij wat hoger in de toeren komt en dan is het over.
    Dit was voor die tijd zeker niet zo.
    Iemand een idee?
     
  2. #2 mstuniek, 23 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2017
    Heeft er misschien niets mee te maken maar bij de Kuga heb ik daar ook over gelezen. Was daar dat remleiding en brandstofleiding op een andere wijze zijn vastgezet aan de onderzijde van het chassis. Men heeft er een heel scala van oorzaken voor genoemd als banden, aandrijfassen, motorophanging enz. Uiteindelijk kwam de bovenstaande oplossing uit Amerika.
     
  3. Als er een dubbel massa vliegwiel in zit dan zou ik het daarin zoeken.
     
  4. Dubbel massa vliegwiel kun je makkelijk controleren, als je de koppeling intrapt en hij schud niet meer is de kans behoorlijk groot dat het vanuit de koppeling komt. Ik heb hier nog geen klachten over de koppeling van de 1.6 ecoboost voorbij zien komen.
    Zelf zou ik het eerder in de verbranding zoeken denk ik.
     
  5. Dat met de koppeling zal ik morgen even uitproberen, de motor moet wel eerst warm zijn, anders loopt hij nog hoger stationair en voel je het niet.
     
  6. Koppeling intrappen geeft geen verandering in het licht schudden bij stationair draaien
     
  7. Je merkt niks aan de prestaties van de auto?
     
  8. bij mijn eigen 1.6 ecoboost dit verschijnsel ook gehad, was duidelijk verminderd tot praktisch weg na een grote beurt met bougie-wissel
     
  9. Nee, ik merk geen vermogensverschil als ik voorbij de trilzone ben.
     
  10. #10 Focuston, 6 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2017
    Vorige week woensdag auto naar de dealer gebracht, geen compressie op de 1e cylinder....
    Ik heb op het forum zitten zoeken en dit schijnt bij bouwjaar 2011 wel vaker voorgekomen te zijn, dus ik vreesde al wat ik vandaag te horen kreeg.
    1e cylinder is onherstelbaar beschadigd, dus motor moet vervangen worden.
    Ik kreeg 2 opties voorgeschoteld, nieuwe motor 9.500 euro of gebruikte voor 7.500 euro.
    Dat was dus wel heel erg schrikken, heb gelijk gevraagd om contact met de importeur op te nemen, omdat dit dus wel een bekend probleem is.
    Wacht nu even af en probeer van de schrik te bekomen.
    Is 9.500 euro voor een nieuwe motor echt normaal?
    Ik zag op internet in friesland een nieuwe motor voor 2.500 euro (zonder arbeidsloon dan natuurlijk).
     
  11. #11 McGyver, 6 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2017
  12. [MENTION=14143]Focuston[/MENTION] kun je wat links delen waar je gevallen hiervan gevonden hebt?

    (ik rijd ook een 2011 1.6 eb, dus...)
     
  13. Maar dan moet je ook vermogen missen?
     
  14. Echt niet dat een motor €9500,- moet kosten.
    Zelfs reviseren kost minder.
    Het in en uitbouwen kan als je je kwaad maakt met 2 dagen gereed hebben.
    Dus 1 dag uitbouwen, 1 dag inbouwen.
     
  15. Dat vond ik moeilijk te beoordelen, omdat ik eigenlijk niet meer flink gas durfde te geven.
     
  16. Tja, moeilijk dilemma ...
    Voor de handige jongens hier is zelf reviseren wel een optie, maar voor de 'gewone' eigenaar/berijder zal dat geen reële mogelijkheid zijn.

    Heb je je auto nieuw gekocht ? Broekhuis ?
    De genoemde bedragen zijn idd absurd hoog en het zou Broekhuis sieren om 'uit een soort van coulance' samen tot een betere oplossing te komen.
    Zo'n motor uit Duitsland zou best een goede optie kunnen zijn, het is maar een paar uur rijden vanuit midden-Nederland ...
    Als zij hem dan voor een redelijk bedrag willen inbouwen kom je er financieel veel beter uit ... en anders overwegen om een alternatieve vakgarage te vragen, Peco in Zeist is een goede garage ...

    Sterkte !!
     
  17. #18 Focuston, 6 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2017
    In oktober 2013 gekocht bij Broekhuis Doorn, nu in onderhoud bij Broekhuis Zeist. Km-stand nu 75K
    Ben benieuwd waar ze morgen mee komen.
     
  18. Wat is nu de oorzaak dat ze bijna allemaal die kapot gelopen zijn het de 1e cilinder is?

    Wel opvallend
     
  19. Ik hoop voor je dat er een redelijke oplossing uitkomt. 9500 euro is absurd.
    Zag in een ander topic dat hij gechipt is. Zeg niet dat dit de oorzaak is, maar je bent niet de eerste die problemen heeft na een kuurtje.
     

Deel Deze Pagina