1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TDDI of een TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rat_rod13, 11 nov 2009.

  1. Zal vast al een keer voorbij zijn gekomen, maar toch deze vraag. Zoals hier:http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=10211
    te lezen is, is mijn fofo tddi wagon gestolen en ik vermoed niet dat ie terug komt.
    Dus ben aan het rondkijken alvast wat ik zou willen, uiteraard weer een fofo wagon diesel. Nu vraag ik mij af, wat is beter, een TDDI of een TDCI zo rond bouwjaar 2001?
    Heeft een TDCI ook de zwakke brandstofpomp of andere kenmerkende problemen waar ik op moet letten bij aanschaf. (de TDDI problemen zijn mij inmiddels wel bekend).
     
  2. Wat ik zo her en der lees is dat als er iets kapot gaat bij de TDCI dat dat ook gelijk een stuk meer kost. De electronica is een stukje geavanceerder dan bij de tddi. En als je er dan toch eentje uit 2001 wilt nemen zou ik een tddi doen. Maarr als je een nieuwere neemt zou ik de tdci doen omdat die motor iets moderner is. Heeft vast zo zn voordelen... of niet natuurlijk :)

    En de brandstofpomp is niet zo heel zwak alssie er pas na 225k mee stopt toch?
     
  3. Mij is om die reden ook een TDDi aangeraden. Lagere kosten vanwege minder (geavanceerde) electronica.
     
  4. Ik vind de brandstofpomp wel redelijk zwak, want een diesel loopt wel meer dan 225k en het is een dure reparatie bij een diesel. Off-topic de brandstofpomp van mijn benzine focus was trouwens al na 123k aan vervanging toe...

    Electronica kost idd meer, moet overigens ook zeggen dat de tddi motor mij best beviel, alleen vond het vermogen nu niet enorm.
     
  5. Achja die brandstofpomp is wel een beetje vervelend ja, die van mij is laatst ook gesneuveld op de snelweg en dat precies bij 225.000km. Duur grapje inderdaad maar weinig aan te doen.
     
  6. Ik zou gaan voor de TDCI, gaat over het algemeen weinig aan stuk, loopt een stuk stiller, en heeft meer vermogen (100 of 115 pk) en koppel.
    Wel is de TDDI iets zuiniger, maar dat heeft weer met het vermogen te maken..
    Enige zwakke punt is het dubbelmassavliegwiel, wat wel eens de geest geeft 180+km meestal (kan eerder of later).
     
  7. Ik dacht dat de eerste tdci's van de focus een ramp waren? Ten minste uit mijn omgeving die toentertijd eentje hadden, ging er van alles kapot aan het common rail systeem. Die uit latere jaren zijn wel goed in de loop van 2002 en verder. Aan de andere kant is dit allemaal wel gerepareerd na 8 jaar;)
     
  8. Tja dat zou je dan na 8 jaar wel denken:D
    Maar ben er toch nog niet helemaal uit, heb de paar maanden dat ik de TDDI had wel probleemloos rondgereden (nu was er door de vorige eigenaar wel bijna al 2500 euro aan reparaties aan tegenaan gegooid;)). Vond alleen echt het vermogen soms een beetje storend. (Maar misschien omdat ik was verwend door een Ford Explorer met een V6 hiervoor?)

    Ben er nog niet uit, maar gezien de diverse verhalen die ik heb gelezen over de eerste TDCI motoren denk ik dat de keuze toch de langzamere TDDI gaat worden.
     
  9. Los dat ik van mening ben dat doorgaans de kosten aan een tddi lager zullen zijn. Moet je wel bedenken dat de 1.8 een Ford diesel is. De meeste verhalen hoor je, jammer genoeg, over de motor die ik heb de 1.6 tdci (psa=france).

    En een benzine v6 vergelijken met een vier cilinder diesel:-P. Ik vind wel dat mijn blok (109 pk) kracht voldoende heeft. Dat heeft een tddi gewoon een stuk minder. Enige kritiek die ik heb is dat het maximum koppel pas boven de 1800 toeren vrijkomt. Daaronder is het helemaal niks als je wil versnellen. Dit zal bij de 1.8 tdci ook al een stuk beter zijn dan de 1.8 tddi.
     
  10. tddi is toch ook een psa blok :(

    en de tdci is zuiniger.

    tddi betrouwbaarder ;)
     
  11. Ja ik weet ook wel om een v6 te vergelijken met een diesel een vergelijk is van niets, al is het verbruik van 1:4 naar 1:17 wel positief te noemen:D

    Ik had ook al een vermoeden dat de tddi betrouwbaarder zou zijn.
     
  12. Nee dat is zeker geen psa blok. Alleen de 1.6 uit de focus2 is een psa blokje
    De goede oude 1800 tddi en tdci is idd een Ford blok (doorontwikkeling van een ander merk dacht ik)
     
  13. "Sinds de jaren tachtig gebruikt Ford een Klöckner-Hum-boltz-Deutz (KHD) ontwerp." aldus deze deze PDF van www.amt.nl
     
  14. 1.8 tddi> Ford
    1.8 tdci (alle pk varianten)> Ford
    1.6 tdci (alle pk varianten)> PSA
    2.0 tdci 130 pk> Ford
    2.0 tdci 136 pk... geloof> PSA
    2.2 tdci> PSA

    Ook het commonrail systeem is totaal anders bij de 1.8 is in een rondje geplaatst zeg maar. En bij de psa in een rijtje. Vind het bij de 1.8 tdci er altijd wel grappig uitzien.
     
  15. Zo komen we wel weer wat meer te weten over de motoren...
     
  16. #16 Focus_Tddi, 16 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2009
    Het is immers veel te afhankelijk van jou eigen wensen en verwachtingen al dan niet eisen.

    Als je veel waarde hecht aan comfort en moderne techniek dan zou ik voor de TDCI gaan. Echter hecht ik persoonlijk veel waarde aan betrouwbaarheid. Zeker bij een gebruikte wagen. Daar waar een moderne wagen vaak problemen krijgen, denderen de "oude" dieseltjes nog lekker door. Als je een TDDI zou aanschaffen, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de dieselpomp wel reeds vervangen is. Motorisch is er verder natuurlijk weinig op aan te merken als het aankomt op betrouwbaarheid. Tuurlijk, het vermogen is wat gedateerd. Maar ach, waar kun je in NL nog hard rijden. Met relatief kleine en goedkope aanpassingen, kun je ook 110 PK uit een TDDI krijgen.

    De TDCI heeft nog wel eens een handje van problemen met de verstuivers. En die krengen zijn niet goedkoop....je hebt er een TDDI dieselpompje voor....inclusief montage. Er hangt veel meer electronica aan dat blok en zal je qua onderdelen altijd duurder uit zijn, ten opzichte van de TDDI.
    Het motorgedrag van de CI is een stuk rustiger dan van DI.
    Voor mij zou het enige voordeel van de TDCI het vermogen, en de stillere motor als voordeel zijn.

    Mocht ik kiezen? Dan zou ik een van de laatste generatie TDDI kiezen. Nét voor de overgang naar de TDCI. Dan heb je een betrouwbaar exemplaar en betaalbaar.
    Kies je de TDCI, kies er dan een van na de periode opstartproblemen. Alle kinderziektes zijn er dan wel uit. Enige nadeel is dat je qua aanschaf meteen een stuk meer kwijt zal zijn, omdat je een vrij jonge diesel gaat aanschaffen. Een jonge wagen kan daarentegen het grote voordeel hebben er voorlopig geen dure kosten aan te krijgen....maar jah zo kun je nog wel ff doorgaan.

    Het vermogen en comfort van de TDDI vind ik persoonlijk geen punt van discussie. Er zijn vandaag de dag genoeg collega merken die een bak meer herrie genereren met een diesel in de wagen. Het vermogen is voldoende. Ik heb geen diesel om er de straatklinkers mee op te stapelen als ik wegtrek bij een verkeerslicht. Voor gemiddeld gebruik is die 90pk ruim voldoende. Zeker om vlot mee te kunnen rijden met het dagelijkse verkeer. Trek je echter geregeld een caravan dan zou ik eerder de TDCI kiezen, maar verder....
    Sinds mijn TDDI helemaal opgelapt is en in goede motorische conditie verkeerd weet ik menig TDCI'tje goed bij te houden.

    Maar goed het blijft allemaal een persoonlijke kwestie, echter is mij mening dat eenvoud en betrouwbaarheid toch vaak hand in hand gaat. Moderne technieken met allerlei poespas en tierlantijntjes zijn gevoeliger en beperken toch vaak de betrouwbaarheid en duurzaamheid.

    Het is een feit: des te nieuwer je gaat rijden, des te meer uren breng je door in de garage. Dat is mijn ervaring tenminste.
     
  17. Bedankt, was er voor mijzelf nu al uit dat het bij aanschaf van een vervangende Ford een TDDI gaat worden. In de maanden dat ik ermee heb gereden was deze zeer betrouwbaar (van ca. 239.000 km tot ca. 270.000 km in 3 maanden).
     
  18. Ik ga dit draadje eens goed in de gaten houden.
    Ik ben op zoek naar een fofo station diesel van rond 5 a 6 K.
    Ik wil er, vanaf 2011 ook een caravan mee gaan trekken (richt-gewicht: 1200 kg max).
    Zowel de tddi alsook de tdci uitvoeringen mogen dit trekken.
    Maar is de tddi sterk genoeg?
    En vanaf welke km stand begint een tdci onbetrouwbaarder te worden?
    Ik lees "hoge kosten" voor een tdci-brandstof-pomp. Waar moet ik dan aan denken??
     
  19. leuk artikel dit:thumbs:
     
  20. De 2.2 heeft volgens mij nooit in de Focus gelegen (in Ned.).
     

Deel Deze Pagina