Starten Focus ST & temperatuur olie en koelvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BarryST, 5 jan 2010.

  1. Ik hou die meter iedere keer in de gaten zodat ik weet wanneer ik mag gaan knallen ;). Dus het viel me echt op! Ik heb vandaag vanwege dat geluid echt rustig gereden, rustig optrekken, 120 max en toen zag ik op de snelweg dat ie weer in de buurt van de 100 zat...

    Dit heb ik sinds de wintercheck van afgelopen zaterdag.
     
  2. Ik hoop dat je, als de olietemp. de bedrijfstemp. aangeeft, eerst nog een kwartiertje rustig aandoet. De olietemp. meter is niet heilig zoals nu ziet ;-)
     
  3. Misschien ga ik nu iets heel onzinnigs zeggen maar dat moet je me dan maar niet kwalijk nemen.

    Hebben jullie onlangs olie (of laten) ververst?

    Was het wel de juiste olie, (dikte bedoel ik dan)

    Ik moet echt alles uit de :rs: halen wil die boven de 100graden uit gaan komen, en al helemaal met dit weer.

    oja in mijn :rs: zit nu Castrol 0W40 ES1 Sport
     
  4. Bij de mijne zit al ruim 5 jaar dezelfde olie erin, nl. Ford Motorcraft 5W30.
    Ze hebben wel een jaar of 2-3 geleden de hoeveelheid aangepast, van 6,4 naar 5,8 liter. Maar of het daar aan ligt ?
     
  5. Word het niet eens tijd om die dan te verversen?











    :baeh::baeh::baeh::baeh:
     
  6. Ik ga woensdag toch naar de garage, zal eens vragen of het nodig is. ;)
     
  7. na 5 jaar zeker wel :P
     
  8. Nou dat lijkt mij ook, ongeacht wat de Km stand is gewoon laten vervangen, misschien handig , ook omdat het er al zolang in zit, er van te voren een reiniger in te stoppen zodat je dan ook echt alle oude smurrie kwijt bent
     
  9. @ Simon

    :schater:

    Ik bedoelde natuurlijk dat ik al 5 jaar hetzelfde type olie gebruik, bij elke beurt natuurlijk ververst.
     
  10. ahah oke ik schrok al een beetje, het is maar hoe je het leest.

    Het type olie zal dan ook wel goed zijn al begreep ik van de vorige eigenaar van mijn :rs: dat ze het type motor olie veranderd hadden vorig jaar, miss voor de :st: ook wel.
     
  11. Nee, hier niet pas de olie ververst. Castrol 0W40, zit er al een half jaartje in. Dunnere olie zit er in ivm advies van DreamScience...
     
  12. het verschilt per auto en per olie
    maar als vuistregel kun je nemen dat motorolie iets warmer is als koelvloeistof
    dit natuurlijk wanneer motor op bedrijfstemperatuur

    er zit geen echte oliekoeler op
    bij sommige een leiding voorop heen en weer
    bij andere warmte wisselaar
    zodat bij koude motor olie sneller warm wordt
    en bij warme motor staat olie juist warmte af

    ik kijk even nu naar mijn volvo480 2.0i es die ik heb gehad
    daar was kvs 90graden en motorolie 95-105graden
    daar zat een warmte wisselaar op en onder geen onderplaat zodat carterpan door rijwind gekoeld wordt ook

    ik heb liever dat motorolie naar 110graden gaat dan kvs

    http://www.hotrod.nl/PDF/oliedruk.pdf
    hier wordt gesproeken over 80-100graden normaal en 130graden maximaal voor een vw kever luchtgekoelde motor

    er wordt gesproeken olie tot max 130graden sommige 140graden
    subaru impressa loopt op top ook naar 120graden en normaal 120km/h is het 95-110graden

    dus je hoefd bij 110graden niet bang te zijn zolang het maar niet hoger wordt
    belangrijkste is dat je motorolie op peil staat zodat de warmte over meer vloeistof verspreidt wordt waardoor je ook iets betere koeling hebt
     
  13. In mijn geval vind ik het gewoon raar dat de olietemperatuurmeter de laatste week warmere temperaturen aangeeft dan vroeger... Ik heb de auto nu een maand of negen en iedere keer als ik naar de olietemp keek, stond ie net voorbij het eerste streepje. Dit bij een warme motor uiteraard ;). Misschien is die meter niet zo tof meer...
     
  14. De ST meet de olietemperatuur niet echt, maar leidt 'm af uit een aantal andere parameters. Welke precies ben ik even kwijt, maar er zitten zaken als motorbelasting, koelvloeistof temperatuur en misschien ook wel buiten temperatuur in. Dus als 'ie raar doet, kan er egens een een sensor niet helemaal lekker zijn. Je zou ook je KAM zekering er een half uutje uit kunnen halen, plus evt. de accu minpool, en kijken wat dat doet. Dat helpt ook goed bij andere grappen en grollen met de 3 middenconsole metertjes.

    De olie wordt gekoeld d.m.v. een warmtewisselaar achter aan de onderkant van het blok. Dat is in pricipe lekker voor het op temperatuur krijgen van je olie, en deels ook bij het voorkomen van te hoge olietemperaturen, ervan uitgaande dat de warmtewisselaar niet maatgevend is bij de afvoer van de warmte. Anders wordt de olie alsnog te warm. Ik ben aan t kijken om een aparte oliekoeler te monteren (plus een echte temp meter), maar ben er nog niet uit hoe, en wat het moet kosten. Er komt wel e.e.a. bij kijken, zoals extra olie, extra weerstand (oliepomp capaciteit) en temp regeling.
     
  15. Thanks, waar kan ik die KAM zekering vinden? Is het proberen waard...

    Ben bang dat de verhoogde olietemperatuur een voorbode is van een mankement, vandaar. Misschien let ik er nou ook teveel op, maar ben er aardig van overtuigd dat de meter vroeger stabieler en een lagere waarde aangaf.
     
  16. Das zekering 26 in de zekeringkast onder je motorkap. KAM staat voor Keep Alive Memory, en hij onthoudt (blijkbaar) ook de slechte herinneringen! Bij wisselen van tunes is het ook wel lekker om 'm er even tijdje uit te halen.
     
  17. Ok, ik ga in het weekend bij daglicht even kijken ;).
     
  18. Hoe zit het met de oliedrukmeter? What's normal?
     
  19. Bij mij staat ie na het starten op max en naarmate de motor warmer wordt, zakt ie langzaam terug. De oliedruk gaat lichtjes mee met de toeren en zakt weer terug bij stationair draaien, tot iets voor het rooie gebied meen ik...

    Ik begrijp overigens wel dat je met deze vragen zit, want hierover staat volgens mij niks in de gebruiksaanwijzing.
     
  20. Zodra die stationair draait hangt dit ook iets boven het rode. En als die koud is is die 5 bar maar dit zakt inderdaad weer naarmate je langer rijd, bij mij is de oliedruk ook rond de 3 4 a 5 bar als die eenmaal warm is.
     

Deel Deze Pagina