Maandag (gisteren) Focus ST (MK2 fase 1) opgehaald . Nu startte ik hem vanochtend. Uiteraard was het koud Nu viel mij op dat bij starten het toerental omhoog schiet naar 2000 toeren. Hierna verlaagt het toerental DIRECT. Niet naar normaal stationair maar dat is normaal. Maar.....is het ook normaal dat ie doorschiet naar 2000 toeren? Wat is jullie ervaring? Overigens heb ik volgens mij niet me voet op gaspedaal
Bij mij ook het geval Is gedaan om wakker te worden en je te laten genieten van de roffel Stap maar eens uit vlak nadat je de gestart hebt
Ik heb inderdaad ook precies hetzelfde. Erg leuk om je auto om 05:30h te starten om naar je werk gaan.
Dan pas Maar goed nog een vraag voor de -bezitters onder ons Mijn koelvloeistof temperatuur blijft altijd net iets onder de helft steken en mijn olie temperatuur komt net boven het kwart-streepje hangen. Dit is bij normaal gebruik. Dus niet op de manier zoals Joost naar huis rijdt . maar gewoon meehobbelen met verkeer op 80 km weg. Moet trouwens wel oppassen dat ik niet continu in blijf halen met dat ding Maar wat is jullie ervaring met deze meters bij normaal gebruik?
bij normaal gebruik staat de olie temp op +/- 80 a 85 graden (dus net iets voorbij het kwart) en de koelvloeistof tempratuur net iets voor de helft ook op zon 80 a 85 graden
Is normaal, koelvloeistof na een niet al te kort ritje (12 km) 86 a 87 graden, olietemperatuur 80 a 85 graden.
Stationair koud draait mijn 2008 ST ook eerst 2000 toeren als uitschieter en valt dan direct op 1500 rpm. Na een minuutje begint de afbouw naar warm stationair toerental (800-900 rpm). Bij mij blijft de koelvloeistoftemperatuur ooknet voor het midden staan, de olietemperatuur is echt helemaal afhankelijk van de temperatuur buiten en hoe je met de ST rijdt (of knalt). Bij rustig gebruik 80-85 graden en bij lekker knallen 90-95 waarna hij vervolgens weer rustig erugvalt rond de 80 graden. Over dat inhalen,ja je benzinemeter zakt daardoor harder als anders Gewoon lekker genieten van je , een dijk van een wagen !
Kuch Ik heb de afgelopen dagen "last" van een wat hogere olietemperatuur. Normaal gesproken, bij warme motor, stond het wijzertje net voorbij het eerste streepje (75). Afgelopen zaterdag en vanochtend stond het metertje bijna voor het middelste streepje (100). Overigens maakte vanochtend de auto na het starten ook een een aardige ple*risherrie. Heb gelijk gekeken of het het oliefilterhuis was, maar nee. Toen de motor een minuutje gedraaid had was het weg... misschien vocht?
Heb ik de laatste maanden (eigenlijk ruim een jaar) ook 'last' van. Valt me toch op dat ie bij de geringste inspanning (100-120 km/h) al snel richting de 100 graden gaat. Ga ik dan nog harder rijden (tot 200 km/h aan toe, wel niet konstant dan) gaat de temp nauwelijks of niet omhoog. Pas als ik 70-80 rij gaat ie weer naar 85-90 graden. Alle vloeistofpeilen bij mij zijn goed, dus daar ligt het niet aan. Zal er eens extra op letten.