1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stapje groter

Discussie in 'Algemeen' gestart door KeithWM, 19 jun 2023.

Tags:
  1. Ik was van plan de komende jaren met al mijn kinderen te blijven gaan kamperen, dan hebben we sowieso best wat ruimte nodig. Ze schelen zo'n 5 jaar (nu 7, 5 en 2) en ze moeten tot 1,30 (buiten NL 1,50) in een zitje zitten. Vermoed dat het over een paar jaar wat makkelijker wordt als ze minder/kleinere zitjes nodig hebben, maar dat duurt nog wel even, vrees ik.

    We gaan eens een C-Max en een Mondeo bekijken. Anders wordt het denk ik wat anders dan een Ford :-S.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Tip een suv lijkt leuk maar valt vaker tegen qua ruimte. De gemiddelde station wagen heeft veel meer ruimte dan een suv en is veel minder gewild dus vaak ook goedkoper.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  3. Een SUV gaat het sowieso niet worden. Daar zijn wij veel te links voor ;-).
     
  4. Qua ruimte is een SUV inderdaad niet geweldig ten opzichte van een station. Een MPV is vaak een betere tussenvorm maar die is bijna overal uitgestorven.
     
  5. Zelf snap ik niet zo goed dat de MPV zo verdwijnt. Misschien wel voor de echte lunchtballonnen zoals de Galaxy, Sharan, Alhambra etc. Maar iets als de C-Max is gewoon superpraktisch, lijkt me. Gelukkig ben ik niet in de markt voor een nieuwe auto, want dan zou ik het niet weten.
     
  6. Klopt, de C-Max is een super praktische auto en qua weggedrag beter dan menig SUV. De markt wil helaas SUV's dus fabrikanten maken alleen nog maar SUV's helaas.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Vergeet de overstap naar elektrisch rijden niet, de fabrikanten stoppen maar al te graag de accu’s onder de vloer om zwaartepunt van de auto laag te houden.
    Dan ontkom je er bijna niet aan SUV’s te gaan maken…
     
  8. Als je wat anders gaat bekijken dan Ford (niet dat Ford heilig is) maar bijna elk merk heeft wel iets gezeur met de motor,
    ik dacht dus leuk voor een Nissan Qashqai te gaan kijken, een mooie 1.2i turbo.....zit er dus al jaren een Renault motor
    in, dan ben ik weg, de VAG groep TSi....al gehad en genezen, Honda? ik draag geen petje, dan kan je nog kijken
    naar Kia/Hyundai/Mazda
    Heel toevallig zag ik deze staan...ja kost te veel, maar toch best een grote gave bak
    Kia-Stinger-2.0 T-GDI GT-LINE AUT | LEDER | PANO | 1e EIG!-kopen in Ermelo (autobronkhorst.nl)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  10. De C-max is echt een hele praktische auto, ik heb daar echt heel veel in vervoerd en reed prima. Alleen achterbank ruimte is gewoon niet super ruim, kofferbak daarintegen. En als je de stoelen er uit haalt kun je tot 180cm lang laden en ongeveer 80cm hoog.
    Langer moet je de klep vastbinden maar hoger lukt helaas niet, maar gezien de maat van de auto is dat echt flink.
    Japans rijden is simpelweg betrouwbaar maar vaak ook saai, Mazda 6 station is dan eigenlijk wel het summun qua mooi japans en ook nog leuk rijden denk ik.
    Kia Stinger is inderdaad leuk maar prijzig en lijtk alleen maar groot hoor, valt best mee.
    Zou je nog beter een Hyundai i40 station kunnen kijken, ondergewaardeerde auto die daardoor redelijk is qua prijs.
     
  11. Dat is inderdaad ook een joekel van een auto qua ruimte
     
  12. Weet iemand hier toevallig vanaf welk jaar er Isofix-punten achterin de C-Max zitten?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Sowieso de MK2 en volgens mij vanaf de Ecoboost motoren erin, dus vanaf 2013 dacht ik.
     
  14. Vandaag een Mondeo geprobeerd en dat viel echt enorm tegen. Het is heel ruim achterin, maar de indeling van de stoelen is zo dat als je kijkt naar de ruimte tussen twee kinderzitjes achterin, het bijna geen vooruitgang is ten opzicht van onze Focus. Er stond aldaar ook een Toyota Corolla Verso -- nogal een barrel -- maar ondanks dat hij smaller is, blijft er meer ruimte over tussen de zitjes.

    Daarna ben ik naar een garage gereden waar ze een C-Max hadden staan, maar die bleek gesloten. Gelukkig had ik de garage uitgezocht omdat er om de hoek nog een garage was met een Renault Grand Scenic. Die was qua ruimte ook (ruim) voldoende. Volgens de verkoper is bovendien de "gewone" Scenic hetzelfde alleen iets korter, dus die zou zelfs het overwegen waar zijn. Maar ik maak het erg zorgen om de betrouwbaarheid van Renault. Is dat terecht?
     
  15. Heel eerlijk je moet het gewoon treffen. Goed onderhoud is cruciaal en anders even online zoeken bijvoorbeeld op autoweek. Daar staan redelijk betrouwbare reviews van gebruikers.
     
  16. Heb zowel een 2008 als een 2013 Grand Scenic gehad, in beide gevallen wel een diesel ( een 1.5dci).
    Eigenlijk geen gekke dingen mee gehad behalve regulier onderhoud, en een verstopt brandstoffilter omdat ik de tank te leeg had gereden.
    Geen idee hoe de benzinemotoren zich houden.
    Grand Scenic is inderdaad alleen langer, niets breder, en de meeste extra lengte gaat naar de kofferbak, die dan ook echt gigantisch is, de buggy kon in de lengte achterin.

    De C-Max rijd echter wel een stukje communicatiever in vergelijking met de Scenic, die is wat neutraler, maar gelukkig zeker geen zwabberbak.

    Zoals al werd gezegd, alles valt en staat met onderhoud.
    En dan nog blijft het gokken.
    Ik kocht een C-Max met de voorkennis dat de distributieriem nog moest worden vervangen, maar daar was de prijs ook naar. Onderhoudsboekje was keurig ingevuld, en altijd op tijd geweest. Helaas bleek daarbij ook dat de oliepomp en vacuümpomp kapot waren, de oliepomp vermoedelijk als gevolg van verkeerde olie waardoor de distributieriem was gaan oplossen.
    Gelukkig op tijd om erger te voorkomen, maar gezien de staat van de auto had ik dat niet verwacht.
     
  17. Het is sowieso altijd een beetje een gok. En eerlijk gezegd vind ik een financiele tegenvaller omdat er iets bij de APK/beurt lang niet het ergste. Het is natuurlijk een luxe om het te zo makkelijk kunnen zeggen, maar eigenlijk zou iedereen die een occassion koopt voldoende achter de hand houden voor als het onderhoud tegenvalt.

    Wat mij meer zorgen baart, is het risico om langs de weg stil te komen staan. Of erger nog, dat mijn vrouw dat overkomt.

    @Paul_U Wat is dan jouw autogeschiedenis rondom de Scenic en C-Max? In welke richting ben je overgestapt en waarom?
     
  18. #39 Paul_U, 25 jun 2023
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    Reed de Grand Scenic diesel vanwege de betrouwbaarheid, zelfs Mercedes heeft jaren dat 1.5DCi blok gebruikt als basis voor hun A150/160/180 en later B series.
    Ik reed meer dan 35k km per jaar, omdat ik in Nijmegen werkte terwijl ik in Apeldoorn woon.
    Inmiddels werk gevonden op nog geen 2km fietsen.
    Ik wilde dus eigenlijk wel weer een MPV, maar Scenics die jonger en moderner waren, waren moeilijk te vinden op dat moment.
    Liepen toevallig tegen deze C-Max aan, en was al bijna verliefd toen ik het terrein was afgereden, rijdt heerlijk.
    Ben dus toen eenmaal bleek dat ik de tweede eigenaar zou worden vrij snel overstag gegaan, me er bewust van zijnde dat ik wel de kosten van de distributieriem er nog bij moest tellen.
    Nu zat die er ook op die diesel aan te komen, dus heb ik die geaccepteerd voor wat het is.

    Zuur dus, dat er meer kapot blijkt te zijn, maar aan de andere kant. zo is er ook snel een fatsoenlijke onderhoudshistorie bekend.
     
  19. Cmax staat op focus platform dus dat die lekker rijdt is niet zo gek. Feitelijk is de cmax een verhoogde focus.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina