1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slecht stationair lopen bij warme motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ewobbuh, 24 nov 2009.

  1. Ik heb sinds vorige week een Focus Wagon uit 2000 gekocht. Er zijn echter problemen met het stationair lopen. Hij schommelt dan van 800 naar +-500 toeren, tegen het afslaan aan. Dit heeft hij echter alleen bij een warme motor (meer dan 10km gereden), in de eerste kilometers is er niks aan de hand. Daarom ook niet tegenaan gelopen bij de testrit. Ik vroeg me af of iemand weet waar dit aan kan liggen?
     
  2. Doet die dit ook als je de koppeling los laat en hem in zijn vrij hebt?
     
  3. Geen idee eigenlijk, dat heb ik niet geprobeerd. Zal dat eens proberen als ik het weer heb.
     
  4. Als je het dan niet hebt is de koppelingsschakelaar kapot (kost niet heel veel geld).

    Doet die het dan nog zou ik het gasklephuis reinigen en eventueel inleren. Verder weet ik het onderhoud niet maar slechte olie, verstopte luchtfilter hebben allemaal invloed op het stationair lopen.
     
  5. In hoeverre moet je het inleren bij een dealer doen? Ik heb de auto niet bij een dealer weg, en ik denk dat de garage zelf het probleem moet gaan verhelpen. Is de garage eigenlijk wel "verplicht" om het euvel te verhelpen, ook zonder garantie? Ik dacht dat je als koper iets van een bescherming hebt.
     
  6. Als de garage een commercieel bedrijf is en niet een particulier mag je de auto binnen 7 dagen zelfs terugbrengen. Maar ga zo snel mogelijk des te meer kans op vergoeding.
    Uitsluiting van garantie is onmogelijk en ongeldig in de Nederland (dacht heel europa).

    Non-conformiteit moet altijd bij de leverancier (garage), binnen twee maanden na constatering van non-conformiteit, gemeld worden.
     
  7. De auto gaat er vrijdag heen, ik had vorige week al een afspraak gemaakt omdat een (nieuwe, vervangen bij de APK) rem geluid maakte. Ik heb vorige ook al aangegeven dat die stationair niet lekker loopte. Ik zal het vrijdag weer aangegeven dat ze er naar moeten kijken. Ik heb echter niet een hele hoge pet op van de lui, vandaar dat ik benieuwd was wat hier de mening van focus "deskundigen" is :)

    Net goed op de toeren gelet op de terugweg van mn werk, en valt mn op dat de eerste 2/3 stoplichten de toeren op 1000/1100 staan, en daarop volgende stoplichten rond de 700/800. Is dit eigenlijk normaal, let normaal gesproken nooit zo strak op de toeren. Heb vanavond niet gehad dat hij erg terug zakte naar de 500. Ik voel ook en toe de motor goed in het koppelingspedaal, maar misschien is dit wel normaal in een focus, geen idee.
     
  8. Dat is de automatische choke en dat is normaal. Dan mag die schommelen. Als die eenmaal warm is mag die niet meer schommelen (of een heel klein beetje) en moet die rond de 750 toeren draaien.
     
  9. bij mij duurt het altijd wel fftjes tot ie zak dus BV : moet stoppen voor een stoplicht zodra ik stil sta hangt ie ff op 1000 toeren om vervolgens naar de 700 te zakken. heeft ie trouwens altijd gedaan ;) aard van het beestje denk ik hahahahaha
     
  10. Net op weg naar de m'n werk geprobeerd, en het blijft hetzelfde. Vandaag schommelde niet zo erg dat hij tegen het afslaan hangt, maar toch wel in die mate dat de dashboard lichtjes en koplampen zachter gaan, en je motor echt zachter/harder hoort gaan.
     
  11. De stationaire regelklep zou je in ieder geval ook eens kunnen (laten) reinigen.
     

  12. Ben benieuwd wat nou de exacte oorzaak is.
    Het is namelijk precies de reden van mijn forumbezoek van vandaag.
    Bij mij gaat het toerental bij bv het stoplicht ook erg laag (variatie 500-1000).
    De koplampen gaan daarbij inderdaad ook zwakker bij elke dip.
    En, hij is mij al 3 keer uitgevallen in een bocht (lekker gevaarlijk want je houdt er geen
    rekening mee dat je plots met tien keer meer kracht moet sturen), gewoon in z'n 2.
    Ik vermoed dat deze twee euvels met elkaar te maken hebben.
     
  13. Ikzelf heb er totaal geen last van tijdens het rijden, alleen bij stationair lopen. Ik breng de auto morgenavond weg, en kan hem vrijdagavond weer ophalen. Laat dan weten wat er aan gedaan/gevonden is.
     
  14. Ik zal er eens mee testen want volgens mij gebeurt het alleen wanneer ik weer eens mijn fout aangeleerde bochtentechniek in de praktijk breng:
    Remmen -> juiste snelheid bereikt -> koppeling in -> schakelen, bocht ingaan en dan pas ná de bocht of in het laatste stuk van de bocht de koppeling pas weer loslaten.
    Ik heb me dit ooit aangeleerd, ookal weet ik dat het niet zo hoort haha.
    Maar ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van jouw fofo!
     
  15. Dezelfde techniek heb ik mezelf ook aangeleerd :) Probeer er wel meer op te letten, helaas lukt dat lang niet altijd
     
  16. Basmand: bij jou zou het dus heel goed de koppelingspedaal sensor kunnen zijn. Normaal als je de koppeling indrukt tijdens rijden geeft computer meer gas om de motor stationair draaiend te houden. Als dit niet gebeurt kan die afslaan. Bij de facelift is deze ook gemodificeerd.

    Maar dit is wel goed dan moet je de bochten wel goed nemen:lol:
     
  17. Ik kom net op mn werk aan, en op de weg hierheen viel me opnieuw iets op. Als ik stil sta bij een stoplicht en dan mn (elektrische) raam dicht wil doen dan vallen de toeren terug, weliswaar niet veel maar genoeg om de dashboard lichtjes iets zachter te doen gaan evenals de koplampen. Als ik het knopje ingedrukt hou, en dan het andere voorraam dicht wil doen gaan de lampjes en koplampen nog een tikje zachter.

    Ook als de motor nog niet warm loopt het stationair niet helemaal lekker naar mijn idee. Hij loopt eventjes goed, en heel kort een klein dipje waardoor de dashboard heel even lijken te flikkeren en daarna weer normaal lopen. Weet niet wat er allemaal de hand is, misschien is het allemaal gerelateerd, maar leuk is anders :(
     
  18. dat van die ramen is normaal ;)
     
  19. Serieus?
     
  20. Net even de koopovereenkomst erbij gepakt en hier staat het volgende vernoemend:

    "Koper gaat akkoord, zoals gezien, gereden en gecontroleerd, zonder garantie. Geen aanspraak op verborgen gebreken."

    Dit is toch in tegenspraak met de wettelijke wetgeving?

    Voortaan toch beter die dingen lezen :S
     

Deel Deze Pagina