1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schokkende motor bij lage toeren[is weer gemaakt]

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Blauwitje, 16 aug 2011.

  1. Het erge is dat pas als er ongelukken van de gebreken komen dan gaan ze pas auto's terug roepen. Vaak moet je ook nog eens dreigen met kassa of consumenten bond als je iets gedaan wilt hebben waarvan jij denkt dat je recht daartoe hebt.

    Het lullige is dat ik het al heb aan gegeven in de garantie die ik van de auto nog had in juni.Heb een beurt laten geven en met als opmerking dat ie wel eens haperde. Maar volgens mij is het eerste wat ze doen de computer uitlezen.....als ze toen naar de bougies hadden gekeken dan hadden ze het toen ook al gezien moeten hebben.
    Het bestaat niet dat er plots zodanige roestvorming optreed en plots de lambda waardes niet meer kloppen.Binnen 2 maanden naar die opmerking.
    Maandag ga ik zowiezo vragen of ze eerste de bougies/bekabeling en bobine willen vervangen alvorens de lambda sensoren vervangen worden of het probleem wel ook bij de sensoren op de uitlaten zitten. Meestal is er maar 1 ding kapot. en in 2 maanden tijd lijkt mij vrij onlogisch dat er twee dingen zomaar ineens kapot gaan. of het moet gevolg door zijn.
     
  2. Ik had tot voor kort zelf ook een Focus II uit 2005 met 1.6 motor.
    De openingen in motorkap zijn een stuk groter dan de ruitensproeierkopjes zelf. Ik ben toen zelf aan het knutselen gegaan met rubber om de opening op te vullen,
     

  3. Ik had ergens gelezen over focus3 sproeikopjes die vernevelen.
    Als ik ze toch evt kan gaan vervangen is dat wat? en lekken die evt ook? of niet al heb ik zelf nooit water van sproei gelokaliseerd omdat het water verdampt met een warme motor.
     
  4. Gewoon afkitten, dat is de enige manier waarop je 100% zekerheid hebt dat
    ze niet meer erin kunnen lekken...;)
     

  5. Hm mischien nog wel het meest goedkoopste en beste idee.
    Ik snap alleen nog niet hoe de sproeikoppen (intern) kunnen lekker of leeglopen. De slangen zijn toch dicht
     
  6. Ik had tot vandaag ook het schokken bij lage toeren (rond de 1800 a 2000). Is wel bij een Focus 1 (benzine). Moest toch voor APK en kleine beurt naar de garage en heb er naar laten kijken, de garage heeft eerst de bougies vervangen, dat hielp niet, daarna de bougiekabels vervangen, dat heeft het probleem opgelost :lol:. Mijn focus rijd nu weer als een zonnetje. Ben er gelukkig redelijk goedkoop vanaf gekomen. Ik denk dat je gelijk hebt dat er maar 1 ding kapot is. Alles vervangen lijkt me (hoop ik) overbodig...
     
  7. Nee, het is het water wat op de kap komt, die via de sproeierkopjes naar
    binnen loopt, heeft niets met slangetjes of terugslagklepjes te maken, en
    recht onder die kopjes zitten je bobines/bougies, en dat zit weer precies in
    een soort v-vorm, dus het water kan geen kant op, daardoor rotten je
    vriesdoppen uiteindelijk weg waardoor en nog meer vocht bij je bougies en
    uiteindelijk ook je bobines komt....
    Zoals gemeld dus een behoorlijke constructiefout die te verdoezelen is met
    een plastic kap erover....de dealer in de stad hiernaast geeft standaard het
    advies om zo'n plaat te monteren....dus ze zijn er van op de hoogte gebracht;)
     
  8. Ik had het probleem dus ook. Ben na de garage geweest en bleek dat 1 bougiekabel een beetje gaar was. Die vervangen en het probleem was over. Was eerst bang dat de bobine ook vervangen moest worden, dat viel gelukkig mee.
     
  9. @dexter bedankt voor het advies.

    Nou we hebben em weer terug.
    Het verhaal met de lambda sensors was na uitleg erg duidelijk. De sensoren zijn ook extern getest en die waardes klopte ook niet dus daar was iets mis mee. Die zijn nu vervangen.

    er was een vriesdop versleten
    er zijn nu nieuwe bougies,kabels en bobine vervangen.Roestplek behandeld.Ook is door ford de sproeikoppen afgekit(dus ze weten wat het probleem was) en volvo afdekplaat terug gemonteerd

    Maar moet wel toegeven 't was wel een snelle service afgelopen donderdag gebeld,dag daarna gebracht en tot aan dinsdag laten staan. Dus 5 dagen een fiesta huurauto gehad en niet hoeven te betalen + 15% korting op arbeid en 20% korting op onderdelen.(mischien voelden ze zich toch een beetje schuldig) nah denk het niet...

    Tis nog een aardig bedrag zeker nadat ie 2 maanden geleden nieuwe remschijven+blokken,beurtje,keuring en 2 nieuwe banden heeft gehad.

    Nu rijd ie wel weer als een zonnetje!
     
  10. Ach, als hij nu gewoon weer super rijd, dan ben je die rekening zo weer
    vergeten....;)
     
  11. #31 Tuur, 12 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2011
    Goh; herkenbare problemen !!

    Eind augustus kwamen we met dergelijke problemen langs de kant van de weg te staan op vrijdagnacht 02:00 uur in Oostenrijk. Na het bijtanken ging het motorstoringslampje branden. Auto liep ook op 3 cilinders. Gebeld met Ford Assistance en een uur later kwam de Oostenrijkse ANWB. Deze heeft de motorkap niet opengemaakt; maar enkel de foutcode gereset. Dat loste dus niets op. Pas 3 dagen later konden we op maandag bij een Ford-garage terecht. Die hebben eerst de bobine vervangen. Auto gestart. Maar hij liep niet goed. Daarna de bougiekabels bekeken en daaruit bleek dat er een kabel verroest was van binnen. Lekker dan. Ook hier wrsl. de fijne lekkage-problemen met de sproeiers!. Alles wel gemaakt onder garantie (had gelukkig garantie bijgekocht....)

    Binnenkort naar de eigen dealer voor regulier onderhoud. Laat 'm meteen op de nasleep van dit verhaal controleren. Benieuwd of er meer na-problemen aan het licht komen. Nog ideën welke problemen zich nog meer kunnen voordoen?
     

Deel Deze Pagina