1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schokkende motor bij lage toeren[is weer gemaakt]

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Blauwitje, 16 aug 2011.

  1. #1 Blauwitje, 16 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 aug 2011
    Hoi

    Ik heb een ford focus2 fase 1 uit 2005 1.6 benzine

    Sinds een paar maanden schokt de motor af en toe ,in het begin voor het stoplicht en op de snelweg gaf ie soms een schok en werd ik boos aangekeken door mijn vriendin of ik het gas niet kon vast houden.
    Nu heb het bij de laatste garantie beurt aangegeven bij de dealert maar die kon niks vinden.

    Nu reed ik vandaag in de file en kon ik met stapvoets rijden niet normaal de auto laten rollen. tussen de 1500 en 3000 toeren bleef ie maar continu schokken (bokkken)ook later in hoge versnelling bij lage toeren doet ie het ook terwijl die dat nooit gedaan heeft met de 150nm koppel.(airco uit)



    Ik rijd zelf niet zo vaak in de auto maar nu in de vakantie periode wat meer.Nu heb ik het vermoeden dat als de motor goed heet is dan komen de problemen ,want vandaag 17 aug wilde ik naar de dealert maar toen schokte de auto niet toen ik hem had warm gereden.Buiten temp 19 graden(airco uit)

    Voorlopig ga ik het maar in de gaten houden 't heeft geen zin om naar de dealer toe te gaan als ie niet schokt.Het beste is als ie er gewoon helemaal mee kapt. Dan valt er nog wat uit te zoeken, maar zo is het niet op te lossen.


    Volgens de dealer waren de bougies in orde. Mischien zijn er meerdere mensen geweest met dit probleem.

    Alvast bedankt voor eventuele reacties!
     
  2. Moeilijk te zeggen, maar ik zou het eerste denken aan de bougiekabels of de bobine. Los van je probleem, je hebt toch wel de Volvo plaat over je blok geplaatst? Zo niet zo snel mogelijk doen!
     
  3. Ja die zit er op,vanwege vocht die via de sproeiers zou kunnen komen, maar denk niet dat het probleem is voor de rest draait de motor gewoon goed.
     
  4. Bougiekabels en bobine kunnen wel tot plots slecht draaien leiden (meer bij warme motor). Ook zou het nog aan de luchtmassameter kunnen liggen, al komt dit volgens mij niet vaak voor bij deze motor.
     
  5. Het probleem is laatste weken alleen maar groter geworden.
    Ik neem morgen wel de twee kleintjes achterin mee naar de garage mischien kan een monteur nog even mee rijden.
    Ik heb nu nog deze week vrij.
    Want zo is er niet normaal mee te rijden(in nederland met die drukte in het verkeer)

    Ik lees ook ergens over het gasklephuis wat problemen kan geven.
    Bobine....Is deze focus niet uitgerust met elektrische ontsteking?
     
  6. ik heb het ook gehad bij mijn 1.4
    Ik heb toen wel de bougies vervangen evenals de luchtfilter. Hierna rijden zoals het hoort zonder gestotter. Ff naar de Brezan kenteken doorgeven krijg je de juiste spullen. 20 minuutjes bezig met het vervangen hiervan.
     
  7. En is het opgelost? Overigens heeft de Focus elektronische ontsteking maar dit wil niet zeggen dat er geen bobine in zit. Bij jou zit die dacht ik rechts van je blok.
     
  8. #8 uut grunn, 18 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 aug 2011
    probleem is niet meer van toepassing
     
  9. Ik heb presies het zelfde!. Idd bij lage toeren maakt niet uit welke versnelling en als je iets gas geeft begint hij te stoeken. Zelf dacht ik dat het aan me brandstoffilter ligt, maar moet nog langs de garage.. Wordt vervolgd.
     
  10. Als je antwoord wil moet je dit in een nieuw topic plaatsen, jouw problemen hebben 99% zeker een andere oorzaak. Het andere probleem (airco) staat er al helemaal los van.
     
  11. #11 McGyver, 18 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2011
    Het zal ergers in de ontsteking zitten, dus Bobine, Bougiekabels of Bougies.
    Dit is door een monteur makkelijk te controleren. Bij mijn garage hebben ze een gele 'test' bobine liggen. Toen ik een zelfde soort probleem had, werd deze erop gezet en waren de problemen niet verholpen, vervolgens nieuwe bougies geplaatst (4st. ca €20). Ook toen geen verbetering, dus als laatste de bougiekabels aan een grondige instecie onderworpen, bleken er versleten (4st. ca. €90) !
     
  12. #12 Blauwitje, 18 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2011
    Ik heb alle keren geen airco aan gehad omdat die ook af toe ook aan kan slaan en een schok geeft maar das normaal

    Moet ie het dan niet altijd doen.?


    Nou daar zit ik nu ook aan te denken zeker omdat ie het met warm weer vaker doet, toevallig deed ie het vanmorgen ook even met een koude motor bij het wegrijden. Het vervelende is dat ie het niet continu doet.

    Donderdag had ie voor het eerst moeite met aanslaan bij het starten. Begin steeds met het vermoede te krijgen dat de bobine het probleem is

    Heb voor morgen een afspraak bij de dealer,kunnen ze de gehele dag naar de auto kijken(werken)
    Moet alleen weer ff een vervangde auto huren helaas.Moet gewoon gebeuren,heb geen zin om strakkies als we een weekendje weg te gaan met pech langs de kant te staan met twee kleine kinderen.

    tot heden kan de dealer geen fouten lezen uit de computer. had alleen wat appaerte waarden van de lambda sensor.
    Ze hadden na hun belletje nog niet eens even naar de bougies/bekabeling en bobine gekeken nadat ik toch duidelijk had aan gegeven dat ie ook met starten soms moeilijk aanslaat.
    Evt lambda sensors vervangen want die regeld weer brandstof en zuurstof. koste 450,-met na controle
    maar dat vind ik wat veel voor iets wat ze niet zeker weten.dus ik laat het maar zo.
     

  13. Helaas is het erger dan ik dacht. De lambda sensoren moeten toch vervangen worden omdat de gemeten waardes gewoon echt niet goed waren.
    Ook zijn ze er achter gekomen dat er vocht problemen zijn aan de boven kant van de motor waardoor er een ring is uitgezet(die dat hoort de doen als er vocht bij komt om te voorkomen dat je motor kapot barst) Nu gaan ze het blok schoonmaken en behandelen om te voorkomen dat het weer gaat roesten.(Dan is de afdek kap over de bougies toch te laat geweest)
    Zowiezo moeten er dus nu nieuwe bougies/bekabeling en een bobine komen.
    Ze komen mij te gemoed de huurprijs van de huur auto te laten vervallen
    Dinsdag hoor ik meer. Tot die tijd hebben we in ieder geval vervangend vervoer.
    Voorlopig gaat dit geintje richting de 1000,-
    Top auto die focus.:nocheer:
     
  14. Oké, vriesdop dus weggerot, daardoor water bij de bougies, die slaan door,
    en daardoor lambda over de zeik??? Da's dan mooi K.....:nocheer:
    Sterkte met de factuur
     
  15. Eigenlijk moet iemand de moeite nemen om hier een zaak over te beginnen. Het is simpelweg een ontwerpfout, of te wel het product is vanaf het begin met een gebrek geleverd. Ford is zelfs te laks om een simpele plastic plaat als modificatie door te voeren.

    Jammer genoeg hebben de meeste merken deze houding:cussing:.

    Zit je overigens bij Van Dijk/ Schouten? Hoor ik wel goede verhale over.
     
  16. maar fout ligt ook bij de garage
    de garage moet melding maken over onderdelen die van slechte kwaliteit is

    de plastic plaat is niet zo erg dat ze dat niet hebben gedaan
    maar de garage had kunnen doorgeven dat de ruitensproeikopjes ook naar binnen lekken, dan hadden deze dus aangepast kunnen worden, waardoor geen lekkage zou kunnen komen

    als ze afraden om met hogedruk de motor af te spuiten dan zullen ze de sproeikopjes ook willen aanpassen, komt op den duur op het zelfde neer

    als bij wijze van de klanten bij ford nedeland hierover klagen zou bij wijze van de sproeikop aangepast worden of de afdekplaat als onderdeel leverbaar worden
     
  17. Bij wie? Ford weet dit natuurlijk wel, daarom zijn er gemodificeerde. Daarnaast vind ik de plastic kap wel een must. Je kan nog zo'n goede afdichting maken tussen de kopjes en de kap, de kans dat er ergens een lek komt is op die plek. Als de cilinderkop daar exact onder ligt is het met vuur(:P) spelen. Bij de c-max ligt het blok meer onder de ruit dan is er ook veel minder kan op dit soort problemen. Persoonlijk vind ik dat je de dealer alleen kan verwijten dat ze dit niet voorstellen om te doen, neem aan dat bij een dealer dit probleem ook bekend is.

    De keuze van Ford Nederland begrijp ik niet. Wat kost het nou per auto om per tsb oid, op elke 1.4 en 1.6 alsnog een plastic kap te plaatsen...

    Dan ben je toch al te laat? Een klant merkt dit pas als het probleem al zolang speelt dat de motor gaat hikken.
     
  18. zelfde probleem gehad en bij mij waren het inderdaad de bougiekabels,
    waren door een martel aangevreten bij de kop (K*T beesten)
    meteen kastje besteld en afspraak gemaakt voor inbouw wat denk je nog geen week later weer een setje bougiekabels nodig GRRRR
     
  19. Uiteraard weet Ford NL hiervan, zal heus niet het eerste land zijn waar dit
    optreed, dus zullen ze het heus wel vanuit de fabriek het te horen hebben
    gekregen, dat ze er niks preventief aan hebben gedaan is natuurlijk een zwaar
    gemiste kans.
    Maar ook dat zal wel van hogere hand besloten zijn, je kunt wel Ford NL een
    slappe organisatie (op dit punt) vinden, maar ook zij worden gestuurd door
    een grotere organisatie, dus uiteindelijk is het gewoon de Ford hoofdkantoor
    die een flapdrollen mentaliteit heeft, en de rest eronder heeft maar naar hun
    pijpen te dansen....

    In dit soort gevallen kan je nooit Ford NL aanspraakelijk stellen, omdat deze
    verantwoordelijkheid bij alle dealers liggen, gaan hun niet of slecht om met de
    voorschriften van Ford NL...dan houd het echt op:nocheer:
     
  20. #20 kolere, 21 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2011
    Zijn er dan voorschriften omtrent dit probleem? Daarnaast maakt het niet uit wie verantwoordelijk is. De dealer is de wederpartij bij de koopovereenkomst, wat voor organisatie/verantwoordelijkheden daar achter liggen maakt juridisch geen bal uit.

    Maar los hiervan vind ik het een slechte service dat dealers dit niet uit service aanpassen (nogmaals wat kost zo'n kap nou). Ford Nl zie ik, als Nederlandse consument, als verantwoordelijke. De houding van Ford EU is verwerpelijk.:P
     

Deel Deze Pagina