1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rikadoo`s Ford Focus ST (Voorbumper gespoten)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door rikadoo, 6 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. De prijs kom je wel weer overheen als je weet dat de auto voorlopig weer in orde is:D
     
  2. Dat zowieso, maar toch blijft het veel geld.
     
  3. Focus 2 fase 1 Rikadoo`s Ford Focus ST (Uitdraai rollerbank Duno dag!)

    Vandaag ook wezen rollen, helaas kwam er bij mij minder uit dan ik gehoopt had :( Er zit een Ziptuning in, en dit zou moeten zijn: 320 nm -> 397 nm / 226 pk -> 272 pk. Mocht er iemand een verklaring voor hebben, dan hoor ik dit graag ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Originele software terug laten plaatsen en hem goed tunen. Zijn verschillende opvattingen over ziptuning, maar voor de ST zou ik Dreamscience/Bluefin pakken als je het zelf wilt doen.
     
  5. Ziptuning staat niet zo best aangeschreven. T ligt niet aan je auto iig. Mountune kan ook nog een optie zijn of misschien kan Verhoeven iets voor je betekenen.
     
  6. Wel jammer dat ze hun waardes niet halen, ik moet zeggen de tabel ziet er prima uit, alleen het aantal PK`s valt me een beetje tegen.

    Wat betreft de nieuwe tuning, ik denk dat ik maar ga sparen voor een Dreamscience of Superfin, ik vind de tuning van Mounttune en Verhoeven iets wat te duur voor mij, kan ik me gewoon niet zo 1 2 3 opbrengen.

    Ik zat overigens ook wat te lezen over Dumpvalve enzo, maar ik heb er een Dumpvalve inzitten van Bollen Racing, die zat er in toen ik de auto kocht. Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Er is aan de linkerkant van het blok (van vooraf gezien) een buis weggehaald en er is op die plek de DV geinstalleerd.

    [​IMG]
     
  7. dat zou idd wel eens kunnen. Lees dit topic maar eens ;)
     
  8. Ik zou die dumpvalve maar weghalen, das beter voor je mengsel en het is een mogelijk boostlek. Voordat je m weghaalt alleen even checken of de originele dumpvalve (recirculation valve) er nog op zit. Kijk anders even mijn topic, laatste pagina http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=15489&page=93 ,dan weet je waar ie moet zitten en hoe ie er uit zit. Grote kans dat ie er wel zit. Als je m weghaalt moet je het overblijvende gat opvullen met een blanking plug, geloof 34mm. Kun je bv. bij Biesheuvel bestellen.

    Ik weet niet veel van ziptuning behalve dan dat ze niet zo'n goede reputatie hebben. Generieke maps, snel in elkaar gezet, snel geld verdienen.
    Dreamscience is ook niet perfect, maar de maps zijn goed en een aantal maken je ST onherkenbaar t.o.v. standaard.
     
  9. Ik heb dat topic gelezen, maar daar zeggen ze volgens mij dat een Bollen nog het beste is om erin te zetten, geeft geen storingen.

    Vandaag eens gekeken, de dumpvalve zit vast met een T splitsing dus ik zal eerst eens even een blankingplug of iets moeten hebben om die 2 slangetjes aan elkaar te maken.
    Ook zag ik dat de slang waar de DV inzit bij het uiteinde ligt gescheurd is, hij is niet door maar dat zal niet lang duren gok ik. Iemand een alternatief hiervoor? Of gewoon een orginele bestellen bij Ford?


    Ook vandaag mijn ST gordelpads binnengekregen, zal er straks eens een foto van maken.
     
  10. Haal dat bollen ding eruit. Je moet ook zorgen dat er een slang zit die geen scheur heeft. Daar kan ook wat druk op verloren gaan.
     
  11. Ja ik ga die DV er ook uit halen, hoor alleen maar slechte dingen erover. Maar ik moet wel de goede onderdelen hebben nu om die 2 slangetjes die boven op de DV zit aan elkaar te sluiten anders heb ik zowieso een lek. Wat betreft die grote slang, ik heb gezien dat die net bij het aansluitpunt een klein scheurtje zit maar dit is niet door maar ik wil hem wel gaan vervangen.
     
  12. Je hebt een 34mm Forge blanking plug nodig om in de slang te stoppen in plaats van de dumping valve. Kost iets van 8Euro ex verzenden. Ik heb zelf iets gefabriceerd om de slangen weer aan elkaar te zetten. Je kunt ook t-stukje eraf snijden, en gaatje dicht maken. Een 'echte' kun je bv. hier http://www.huenersdorff.de/nl/producten/huenersdorff/nippel-schlauchverbinder.html vinden

    Ook als ie geen storing geeft, is het nog steeds een goed plan om m er uit te halen. Redelijke kans dat je het merkt aan de manier waarop je motor loopt. Sneller opspoelen na schakelen en in hoger versnellingen meer kracht. En geen niesende marmot meer onder je kap!

    Ik had ook een klein barstje/scheurtje in de slang, maar omdat het oppervlakkig was (en de OEM onderdeelprijzen van Ford voor lullige onderdelen kennende...) heb 'm niet vervangen.
     
  13. Het geluid van een niesende marmot vind ik niet erg, vind het wel leuk klinken. Maar als de auto er beter van gaat rijden en het gaat problemen veroorzaken ook al geeft die geen errors dan heb ik hem er idd liever uit. Er zit inderdaad nu een T splitsing op, deze kan ik er zo uit trekken alleen dan moet ik dus zo`n koppeling hebben. Dan kan ik hem netjes "origineel" af vastmaken en dan moet het weer goed zijn. Bij mij is die inderdaad ook wat oppervlakkig gescheurd. Ik heb nog even de motor laten draaien en eraan gewiebelt maar hoorde geen gesis oid.
     
  14. In plaats van een niesende marmot :mrgreen: krijg je een mooie turbo chatter terug (tenminste, bij mij met ander luchtfilter) als je met flinke turbodruk van t gas gaat.

    Ik had t idee dat ie lichtjes lekte bij veel druk.

    Ik heb de slanghelften aan elkaar gezet met een stukje oversized messing buis en een klem.
     
  15. Ben toch wel ff benieuwd hoe het nu zit met een dv op st225. Ik lees o.a. van kaz dat zonder de dv je turbo sneller opspoelt en dat je in lagere touren meet kracht hebt.
    Normaal gesproken zorgt de dv er juist voor dat na het schakelen je turbo sneller opspoelt omdat deze niet stilslaat bij gas los.

    Nou heb ik er zelf alleen maar ervaring mee op bv rs turbo's en niet op de turbo motoren van tegenwoordig.
    Nou heb ik wel begrepen dat er op de st225 en de rs standaard een re-circulate klep zit.
    Zou deze er dan voor zorgen dat de licht die te turbo nog comprimeert na gaslos terug in het systeem komt en zodra je deze vervangt voor een dv dat dan het management niet weten waar die lucht blijft ofzo?
     
  16. Er zit standaard al een interne dumpvalve op de ST. Omdat deze de lucht weer terugvoert naar het inlaattraject vóór de turbo heet het een recirculation valve. De lucht wordt als het ware recycled. De klep heeft een veer en een diafragma die reageren op drukveranderingen in het systeem. Als je het gashuis dicht gooit en de druk verandert (over het algemeen een onderdruk), wordt het diafragma geopend om te voorkomen dat de turbo opeens stil komt te staan omdat de lucht niet meer weg kan (gasklep is immers dicht). Dit is beter voor de levensduur van je turbo (lagers e.d.) en de gasrespons (turbo hoeft niet meer volledig op gang te komen).

    Als je een externe dumpvalve op de ST zet verdwijnt er lucht in de atmosfeer. Maar de MAF sensor heeft die lucht wel geregistreerd en de ECU past daar de hoeveelheid brandstof op aan. Omdat een deel lucht ontsnapt is voordat de brandstof erbij komt (injectoren zitten ietsje na de dumpvalve), wordt je mengselsamenstelling dus iets verstoord. In principe komt er dus relatief te veel brandstof bij. Als je O2 sensoren beetje bij de les zijn, kan dat een storingsmelding geven (tenminste, dat denk ik). Of je MAP raakt van de kaart, omdat er geen lucht hoort te ontsnappen daar. In ieder geval raakt de boel in de war.

    Ik merkte dat het verwijderen van de Bollen valve zorgde voor meer trekkracht (waaruit ik concludeer dat ie beetje lekte) en betere gasrespons na schakelen (mengselsamenstelling niet meer vern...t).

    Ik ga ook de recirculation valve nog vervangen door eentje van Forge met een iets sterkere veer, vanwege de fors hogere turbodruk met de DS mappings.
     
  17. Kijk een helder vehaal! Hoe zit dat met de recirculation valve dan? Waarom zou je die eventueel kunnen veranderen naar een exemplaar van Forge? Bij mij haalt de ziptuning chip af en toe een turbodruk van 1.1/1.1 bar.

    Ik ga de DV zowieso weghalen, maar eerst maar eens kijken of die recirculation valve niet is afgedopt.
     
  18. Dan klopen mijn gedachten dus. Bedankt voor de bevestiging. De werking en nut en doel van een dv of reciculationvalve ben ik aardig bekent mee maar wist dus alleen niet zeker hoe dit op een ST225 zit. Nu wel en het verklaard een hoop:D
     
  19. De recirculation valve gaat open door de combinatie onderdruk inlaatsysteem (gasklep dicht) en (over)druk in het turbocompressorhuis. Omdat de standaard recirculation valve ontworpen is op de standaard turbodruk, kan het zo zijn dat 'ie vroegtijdig open gaat als je hogere turbodrukken gaan gebruiken. De Forge is afgestemd op hogere drukken en heeft dus een steviger veer. Er is een veer voor de standaard ST, een modded ST/standaard RS en eentje voor een modded RS. Wellicht heeft een Forge ook meer flow capaciteit maar dat zal ik wel eens bekijken als ik 'm heb.

    En omdat het weer typisch zo'n 20 cents onderdeel is dat nog wel eens stukgaat...
     
  20. Ik ga vanmiddag even langs een vijverwinkel, daar hebben ze zulke koppelstukjes wel.

    Wat zijn de kenmerken dan als zo`n klep kapot gaat dan?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina