1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rijmodi Focus MK4

Discussie in 'Performance' gestart door Eddepet71, 10 okt 2020.

  1. Wij hebben precies dezelfde overweging gemaakt en hadden achteraf waarschijnlijk prima de 1.5 kunnen nemen. Overigens toch te reden qua rijprestaties. Vorige auto, QASHQAI, had een 160pk motor, maar voor het gevoel rijdt deze Focus 1.0 actiever.
     
  2. Bij een snelwegrit nu 1 op 19,6 met de 1.0 Ecoboost mHEV 125pk. Gereden op de Eco stand en cruise control op 100km/u, maar ben er nog niet achter op er daadwerkelijk verschil zit tussen de verschillende standen qua verbruik. Verschil in gasresponse is wel duidelijk merkbaar.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  3. #23 Eddepet71, 2 dec 2020
    Laatst bewerkt: 2 dec 2020
    Ik hoop niet dat het alleen snelweg was, want je reed gemiddeld 60km/u . :)

    (Mijn Focus rijdt overigens 94 echte kilometers als ik 100 op de teller rij. Ik stel de cc dus ook altijd in op 108)
     
    Stephan1971 vindt dit leuk.
  4. Inderdaad niet alleen snelweg... goed gezien [emoji1]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  5. Ik denk dat die Hybride technologie vooral veel scheelt tijdens de stads kilometers! Onze 1.5 Ecoboost doet namelijk 1 op 18,5 met de cruise control op 108 km/h
    Uiteraard ook weer van vele factoren afhankelijk en dus niet 1 op 1 vergelijkbaar met elkaar.

    Bijzonder dat die afwijking bij iedere auto weer anders is. Als ik 100 rijdt op de teller dan is dit 97 op de GPS
    108 op de teller is dan ook 105 op de gps.
     
  6. Zou dat misschien aan de velgmaat/banden kunnen liggen? Het zal niet veel zijn, maar misschien 1 a 2kmh?

    Mijn vorige zakelijke hybride auto reed ook rond de 1 op 18, dus dat zou goed kunnen.
     
  7. Goede middag dames en heren

    Jullie mogen mij echt eens leren rijden (veel woon werk ritten dus in de stad ). maar ik kom daar nooit in de buurt van, ik red net 1 op 12 in eco/sport/normaal. heb al vanalles geprobeerd . In het bezit van de ford focus 1.5 ecoboost 150pk 8 traps automaat .
     
  8. @Nickey043
    Voor in de stad is 1op12 met automaat netjes.
    Reed met me 1.6ecoboost 182pk ook 1op 12.5 woon/werk verkeer. Me record is met 1op16 keer op vakantie na lange rit.
    Het is ook eco(-of-)boost niet beide.
     
  9. Ja het is nog even allemaal te leuk kom van een fiesta 1.25i 80 pk af dus misschien als de fun er vanaf is dat nog iets minder word .....iemand nog ervaring met het chippen van de focus 1.5 qua verbruik? pk had ik al gevonden van 150 naar 185 .
     
  10. Van chippen wordt het verbruik meestal niet lager het koppel zal niet veel veranderen en de pk’s gebruik je alleen voor de topsnelheden en dan ben je je rosé pasje al kwijt in nl.
    Binnen de stad beter een ander vervoermiddel gebruiken, het verbruik veranderd er niet van maar de tank is wel minder snel leeg
     
  11. Nou dat ben ik niet helemaal met je eens @paul vingerhoets . bij mijn ford fiesta(van 60pk naar 85pk en topsnelheid van 150 naar 185) merkte ik wel degelijk verschil in gebruik. Vooral op de snelweg omdat je dan veel minder toeren rijd. En snap niet helemaal wat je bedoelt met pk's gebruik je alleen voor top snelheden . Zie URL voor uitkomst van het chippen https://www.atm-chiptuning.com/chiptuning/ford-focus-15-ecoboost-150pk-8338/ groetjesss
     
  12. Die snap ik niet. Dat zou betekenen dat je na tuning bij bv 100 km/u minder toeren maakt dan voor de tuning? Dat gaat er bij mij niet in, tenzij je extreem veel PK's en NM's meer gaat krijgen na de tuning.
    Wat ik wel wil geloven is dat je eerder of langer in de hoogste versnelling zal gaan rijden simpelweg omdat je meer NM's tot je beschikking hebt. Als je laag in de toeren zit heb je wel het koppel tot je beschikking, maar de PK's doen hier niet zoveel (beter gezegd niets).
    Omdat je eerder of langer in de hoogste versnelling kan rijden is de kans groot dat het verbruik lager is.

    Daar is wel een verklaring voor. De PK's komen pas echt tot zijn recht als je motor meer toeren maakt, met andere woorden als de snelheid hoger ligt en dan is dat vaak ruim boven de invorderingsgrens ;)

    Je kan dit allemaal heel mooi inzichtelijk maken als je gebruik maakt van een app als ForScan (lite) i.c.m. een OBD2 adapter. Met deze app kan je o.a. inzichtelijk maken hoeveel PK's en de NM's die je motor genereert.
     
  13. Ja excuses slechte uitleg maar dat bedoelde ik inderdaad 130 rijden in dit geval in natuurlijk zijn 5de versnelling was veel minder toeren na de tuning als voor de Tuning dat is wat ik bedoelde btw was maar een 1.25i hé geen turbo niks dus de Turing voor de fiesta maakte hem wel degelijk zuiniger
     
  14. Voor en na tuning kan het geen verschil geven bij dezelfde snelheid in dezelfde versnelling. Dat is natuurkundig niet mogelijk. Als de motor voor de tuning 3000 tpm draait bij een bepaalde snelheid doet hij dat daarna ook.
     
  15. Onmogelijk. Toeren zijn bepaald aan de hand van de bak en zijn verhoudingen. Chippen verandert daar niets aan.
    De enige wijze om met chippen wat minder verbruik te krijgen is het feit dat de auto wat minder hard hoeft te werken bij accelereren. En dat alleen in combinatie met een hele gestructureerde en constante verhoging van je snelheid. Ook op topsnelheid en met constante snelheid verandert je verbruik niet.
     
  16. Zo, wat ben ik blij te lezen dat mijn gevoel klopte. Niet negatief naar de rest, maar de reden dat ik voor de 1.0 ben gegaan i.p.v. de 1.5 was o.a. het verbruik. En 1:12 vind ik een pijnlijk getal.

    Mijn eerste benzine auto uit 2001 reed 1:14. Tussen 2012 en 2020 reed ik diesel, dus toen ik weer naar benzine ging in 2020 viel de 1:16 van een auto uit 2019 mij vies tegen. In theorie leek er veel ontwikkeld te zijn, maar de praktijk leert dat al die ontwikkeling allen was voor de uitstoot en totaal niet voor het verbruik. Maar 1:12!, dan zou ik gewoon huilend achter het stuur zitten na die hoger investeringskosten en hoger wegenbelasting. En nu al helemaal met de huidige brandstofprijzen.

    Mij al mij diesels waren overigens allemaal voorzien van een remap. En door dat extra vermogen verstandig te benutten, was een lager brandstofverbruik wel haalbaar.
     
  17. #37 paul vingerhoets, 8 jul 2022
    Laatst bewerkt: 8 jul 2022
    Vooral omdat je dan door het hogere koppel op een laag toerental kon rijden, dat is de enige manier om zuiniger te rijden , laag toerental minder arbeidsslagen per sec dus minder brandstof inspuitingen.
    Het koppel zorgt dat je snel weg kunt komen bij een stoplicht
    Pk’s zorgen voor een hoge topsnelheid
    dus ja een tuning kan brandstof besparen zolang je het toerental van de motor laag houdt.
    Mijn focus 3.1 draait nu rond de 6,2 liter per 100 km op euro 98 benzine op euro 95 draaide die zo rond de 7,5 liter per 100 km met de caravan erachter ong. 12 liter op de 100 km

    of stekker hybride gaan rijden en zoveel mogelijk elektrisch rijden
     
  18. Maakt die 98 benzine zo veel verschil? Mijn Mk4 wagon uit 2019 rijdt (volgens de auto zelf) 1 op 17,8 en als dat met 98 nog zuiniger kan dan wil ik daar toch eens naar kijken.
     
  19. Het verbaasde mij ook eigenlijk dat het verbruik duidelijk zakte, tank de 98 eigenlijk voornamelijk omdat ik vindt dat de motor er rustiger op loopt en zeker bij lage snelheden soepeler opneemt zonder bokken
     
  20. Ik haal dezelfde cijfers. Nu wat meer stedelijke ritjes gedaan en sta ik op 16.4. Heb er sinds nieuw alleen maar 98 in gestopt...

    Greetz Emiel
     

Deel Deze Pagina