1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

rdw meting geluidsniveau overschrijding

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wiljon, 7 mrt 2014.

  1. Voor anderen die dit topic lezen en willen weten waar deze gegevens vandaan worden gehaald.
    Ga naar www.rdw.nl. Voer het kenteken in bij Voertuiggegevens ophalen, en ga dan naar tabblad Motor & Milieu en dan naar Milieuprestaties.
     
  2. ja, dat vond ik ook al. Was gewoon interesse om het te bekijken, maar vind het wel vreemd dat de rs2 minder geluid mag maken, dan mijn standaard 2.0 litertje.
     
  3. Je kan gratis van Onterechtbekeurd advies krijgen over de haalbaarheid van aanvechten. Zeggen zij van wel kun je nog steeds zelf kiezen of je zelf het aanvecht of via hun.

    Kost dus niets en je weet meteen of het haalbare kaart is.
     
  4. Ik heb er even over nagedacht, maar ga het gewoon betalen.
    Ik kan de website van onterechtbekeurd wel invullen, maar dan moet ik wel een reden opgeven waarom ik vind dat het niet terecht is, en deze kan ik niet bedenken.
    Allemaal wel bedankt voor het meedenken :)
     
  5. Moet je ook terug om de auto opnieuw te laten meten met een andere uitlaat, of is de kous af bij het betalen van de bekeuring ?
     
  6. Hoe zit het met een originele Ford demper van een auto die al 200.000 gedraaid heeft. Kan me voorstellen dat die ook minder dempt dan toen hij van de band rolde. Krijg je dan ook een boete.
     
  7. Je zal in ieder geval een stuk sterker staan in je verweer, zolang de auto apk gekeurd is. Het is aannemelijk dat je als gemiddelde bestuurder niet bewust van bent dat je auto over een gestelde geluidsgrens gaat wanneer het gaat om 2 db. De gemiddelde bestuurder mag dan dus aannemen dat zijn auto aan de gestelde regel voldoet, zolang er geen aanpassingen zijn gedaan. Gaat het om een lekke demper dan lijkt mij dat wordt aangenomen dat de gemiddelde bestuurder wel moet kunnen horen dat de auto niet aan de gestelde eisen voldoet.

    Wanneer je zelf een modificatie doet, vind ik het terecht dat de bewijslast wordt omgedraaid.
     
  8. Weet wel zeker dat dit het geval zal zijn. Zowel bij mij 1.6 als mijn 1.8 herken ik dit. De middendemper raakt zijn demping wat kwijt en veroorzaakt daardoor meer geluid. Zeker binnenin de auto.
     
  9. #49 Blauwitje, 11 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2014
    Als die niet meer fuctioneerd..... dus niet goed dempt en kapot is ......maak zelf de berekening

    hetzelde met een band, tja meneer agent toen ie nieuw was zat er nog genoeg profiel op........:schater:
     
  10. #50 kolere, 11 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2014
    Achterlijke vergelijking, wanneer het gaat om een kleine geluidsafwijking (subjectief is gehoor zeker door gewenning) en een objectief meetbare slijtage, namelijk de profieldiepte. Ik heb werkelijk geen idee of mijn auto aan de gestelde geluidsnormen voldoet ook vind ik niet dat ik de kennis of apparatuur heb dit te meten. Als men exacte db normen zo belangrijk vindt maak er dan een verplicht apk punt van. Elke apk-garage zal dan een geavanceerde db meter moeten hebben en een ruimte die aan alle eisen voldoet.

    Normaals achteraf gedane modificaties of meer dan duidelijke gevallen (lekke demper) zou ik wel een omgekeerde bewijslast prima vinden.
     
  11. Bij een demper zal ie eerder een gat hebben dus doorgerot zijn, dan weet je vaak gelijk hoe laat het is.
    ook sommige mensen zijn hier doof voor of willen er niks aan doen hetzelfde met banden, deze controles zijn dan ook eerder voor deze bestuurders die het onderhouden vand hun auto,s niet zo nouw nemen!
     
  12. Als ik een aantal posts hier lees en even aanneem dat ze waar zijn is dit dus niet waar. Als de demper geen lek heeft zal die ook niet snel vervangen worden bij auto's die goed onderhouden zijn. Ook denk ik dat het voor de meeste bestuurders moeilijk te horen is bij relatief kleine afwijkingen, geluid went heel erg.

    Als ik in de s-max van mijn ouders naar Zweden ben gereden en dan weer in mijn eigen auto stap denk ik wat een kolere herrie, maar die herrie went alweer na 30 minuten rijden in de focus.
     
  13. Dat noemen ze nou preventief onderhoud, en dus niet onderhoud pas als er iets kapot is. Maar goed als je nu overal commentaar op heb bij wat ik post dan wordt dit een heel leuk topic!
     
  14. Jij hebt bljjkbaar geen idee waar je het over hebt. Mijn post niet gelezen zeker?
    Zowel bij de uitlaat van mijn 1.6 als nu van de 1.8 is de uitlaat meer geluid gaan maken doordat het dempingsmateriaal minder werd. Zowel de uitlaat van de 1.6 bij demontage (300.000km) als mijn huidige originele uitlaat (nog uit 1 stuk en longlife en 170.000km) was en is heel en gasdicht. En onze auto's worden behoorlijk goed onderhouden. Durf te stellen waarschijnlijk wel beter dan jouw wagen.... Staat van de uitlaat zegt dus niks over de manier van onderhouden...

    Misschien moet je niet zo eigenwijs doen en mensen op hun woord geloven. Maar goed je kan ook altijd uitgaan van jezelf....
     
  15. beetje rare vergelijking zoals ook al hierboven is gezegd, banden kun je zien dat ze versleten zijn, binnenkant van de uitlaat niet. ik zal mijn uitlaat ook pas gaan vervangen als het zicht/merkbaar is dat ie niet meer goed is en niet eerder anders kan ik alles wel preventief gaan vervangen terwijl ik er misschien nog wel weet ik veel hoe lang mee had kunnen rijden.
     
  16. Dat zou ik nog kunnen doen inderdaad. Nieuwe meting kost ook geld lijkt mij (weet jij toevallig hoeveel dat kost?), maar gezien ik deze uitlaat 4 jaar heb en nog niet eerder ben gecontroleerd, ga ik het erop gokken dat het nu niet binnen nog een keer 4 jaar gebeurd. (nu maar hopen dat de politie dit niet leest :) )
     
  17. #57 Blauwitje, 15 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2014

    Ok dat heb ik verkeerd bewoord! Maar hoe vaak gebeurd het dat de demping weg geblazen is voordat er een gat onstaan is door roest. Ook zal er mee te maken hebben rij je langestukken of korte.

    Tja Onze auto wordt zeer slecht onderhouden....

    En zo eigenwijs ben ik ook niet, ik luister graag naar andermans advies:thumbs:
     
  18. Ik denk dat dit vaker voorkomt dan je denkt. De door Ford af fabriek gemonteerde longlife uitlaten zijn van dermate goede kwaliteit dat deze niet snel door roesten.

    Bij mijn focus 1 is de originele uitlaat pas na 9 jaar en 190.000 KM preventief vervangen nadat er een klein gaatje in de einddemper zat. Mijn huidige Focus 2 is nu 9 jaar oud (84.000 KM) en hierbij is de uitlaat ook nog in relatief goede staat. Op sommige plaatsen zit wat oppervlakkige roest maar de uitlaat is nog lang niet doorgeroest.

    Ondanks dat mijn uitlaat over de gehele lengte gasdicht is weet ik zeker dat deze meer lawaai maakt als toen ik de auto 6 jaar geleden kocht.
     

  19. Hmm De materialen zullen inderdaad nu wel veel beter zijn! Bij alle auto's die ik heb gehad moest ik de uitlaat vervangen omdat die niet meer gasdicht was.
    Maar zal een orginele uitlaat met een iets mindere demping niet nog steeds binnen de marge vallen van die 2db
     
  20. Sterker nog, ga eens een aftermarket demper monteren, ik noem even als
    voorbeeld een Bosal, deze maken al standaard meer geluid dan een originele
    dus in hoeverre is die wetgeving nu te handhaven??
     

Deel Deze Pagina