1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

rdw meting geluidsniveau overschrijding

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wiljon, 7 mrt 2014.

  1. Zeg ook niet dat een motor wel mag maar er rijden veul meer auto's dan motoren....:mrgreen:
    ow en kwa wagen geluid heb ik ook geen mening maar waarom heeft ie dan een bekeuring van 350 euro.......zomaar omdat hij iets meer geluid maakt.
     
  2. Mijn uitlaat is gemonteerd bij EPS, is een systeem van miltek.
    Maar zoals marco ook al zegt, mijn uitlaat is niet echt luid.
    Toen ik erbij stond toen het geluid werd gemeten had ik zoiets van dit gaat geen probleem opleveren, maar blijkbaar wel dus...
    En volgens mij heeft het miltek systeem inderdaad een e-keur, maar of dat dan ook geldt voor de wet, daar twijfel ik over.
    Weet [MENTION=3084]Steven[/MENTION] hier iets over?
     
  3. Je hebt gewoon pech gehad, ik heb nog nooit een rdw controle gehad met de auto of motor. Helaas voor jou zochten ze net zo lang naar iets om je een bekeuring voor te geven.
     
  4. Is de meting binnen of buiten gebeurt?
     
  5. @Wiljon:

    Uitgangspunten zijn de navolgende:
    In die bijlage VIII staan een uitgebreide technische uitwerking hoe gemeten dient te worden.

    Samenvattend: "De meting moet gebeuren met een gekalibreerde geluidsniveaumeter met voldoende ruimte om de auto op een geschikte ondergrond en met niet teveel achtergrondlawaai. Bovendien moet worden gemeten met een bedrijfswarme motor en bij stilstaande auto."

    Het wel of geen E-keur hebben is zegt overigens vrij weinig over het uiteindelijke geluidsniveau (algemene technische/kwalitatieve normen). Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk of de auto nog voldoet aan de type goedkeuring wanneer je niet standaard onderdelen monteert.

    Echter als zij inderdaad 2dB hoger hebben gemeten val je nog net binnen de toegestane marge, zijnde geluidsniveau +2.
    Heb je het rapport/verbaal meegekregen?
     
  6. 2db te hoog lijkt heel weinig. Precies hetzelfde als mensen zeggen dat ze maar 1km/h te hard reden en toch een bon krijgen.
    Er word al rekening gehouden met een correctie. Voor jou dus 2db na correctie.

    Ik snap dat je hier onderuit wil komen en alles goed naleest.
    Het enige wat jou kan redden is als de meting niet correct is uitgevoerd. Echter trek je dan aan het kortste eind.
    Straatklinkers vallen trouwens ook onder de categorie "beton"

    Juridisch gezien heb jij een aanpassing gedaan aan de auto die niet is uitgevoerd door de fabrikant.
    En het maakt niks uit of de uitlatenboer er een E keur op heeft zitten.
    (Kromme vergelijking: je voorruit heeft een E keur, maar betekent niet dat je mag rijden als er 20 barsten in je gezichtsveld zitten)
     
  7. Ze zijn zeker bang voor aardbevingen door geluid daar. Muggenzifterij. laat ze eens wat aan als de brommers en scooters doen met hun geluid. Is veel irritanter.
     
  8. ....mijn quad mag dus 94Dba hebben....hoezo 2 maten???
     
  9. Doen ze ook.... ooit eens een bon gehad voor mijn brommer uitlaat voor geluid en dat was ook niet grappig heel heel lang geleden.... ik zie in rotterdam regelmatig brommertjes staande houden.
     
  10. Ik heb het Proces-Verbaal inderdaad gekregen. Op het proces-verbaal staat:
    Categorie 2
    Nummer N110 (volgens mij een kleine 'n' erachter)
    Hieronder is geschreven:
    uitlaat, geluidsniveau overschrijding tot 4db.

    En het is inderdaad zo dat de 2db te hard een correctie is. Ze hebben 4x gemeten en telkens kwam ik rond de 89db/90db uit. Na een correctie zat ik op 88db.

    Ik heb nog even op de http://www.rdw.nl site gekeken aangezien ik niet wist dat je ook het geluidsniveau kan nazoeken.
    Daar staat 86db bij een toerental van 4125tpm. Ze hebben getest op 4200tpm, maar dit staat nergens op het Proces-Verbaal, dus denk niet dat ik dit kan aanvechten.

    De meting zelf is buiten gebeurd. En er werd inderdaad netjes gemeten hoever de 'microfoon' van de uitlaat geplaatst moest worden. Hij stond een beetje schuin achter de auto.
    Als je op deze website http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/APK-regelgeving-en-boek.aspx
    gaat naar bijlage 5 en pagina 10 dan zie je een mooie tekening hoe het zou moeten. Dit is naar mijn idee goed uitgevoerd.

    Niet dat ik denk dat het van toepassing is, maar ik vraag me wel af hoeveel geluid doorkomt van de motor. Ik heb een openluchtfilter en dus ook de resonantiebox weggehaald. Zou de 'microfoon' ook het geluid van de motor meepakken? Of denken jullie dat daarvoor de 'microfoon' tever staat?
     
  11. #31 Steven, 10 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2014
    4dB overschrijding is relatief veel. Zie bijvoorbeeld:http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=5286
    "Een overschrijding van 4db betekent automatisch een invordering van het kentekenbewijs."

    Persoonlijk zou ik verhaal gaan halen bij de 'experts' van EPS.
    Zij hadden jou als 'leek' tenminste op de risico's moeten wijzen van een dergelijke modificatie.

    Ik ga er voor het gemak even vanuit dat zij ook meetapparatuur hebben, mogelijk dat je samen met EPS de boel kunt 'tweaken' dat je alsnog binnen de bandbreedte kunt komen, zonder dat je direct een dB-killer erin moet stoppen met alle nadelige gevolgen van dien.

    Ik zou overigens niet weten of het openluchtfilter en de verwijdering van de resonantiebox (wezenlijk) bijdraagt aan het volume van de auto, misschien dat iemand anders hier en/of EPS hier wat over kan zeggen.
     
  12. EPS wijst hun klanten op de risico's.
    Onderstaande tekst gekopieerd van hun website

    "Boete voor brulpijp?
    Mag je alle dempers weghalen of niet? Voor wat de APK betreft: geluid en aantal dempers zijn geen APK-keuringspunten. Zie het kader De uitlaat en de APK. Voor wat de handhaving (“oom agent”) betreft ligt het verhaal iets anders. Volgens het voertuigreglement (zie kader ) moet een personenauto blijven behoren tot een goedgekeurd type…..

    Vrij vertaald betekent dit dat hij ook moet blijven voldoen aan de geluidseisen van het goedgekeurde type, oftewel: STIL. Maar hoe stel je nu vast of een auto teveel geluid maakt? In de wet staat een nauwkeurig omschreven meetprocedure: de meting moet gebeuren met een gekalibreerde geluidsniveaumeter met voldoende ruimte om de auto op een geschikte ondergrond en met niet teveel achtergrondlawaai (zie kader Het meten van uitlaatgeluid). Bovendien moet worden gemeten met een bedrijfswarme motor en bij stilstaande auto. OP HET GEHOOR VASTSTELLEN DAT EEN AUTO TE LUID IS VOLDOET DUS NIET AAN DE MEETPROCEDURE!"
     
  13. Wat je zou kunnen doen is het hele verhaal invullen op onterechtbekeurd.nl, hier zitten advocaten die je dan kunnen vertellen of het een haalbare kaart is om het aan te vechten. Heb hier in het verleden ook gebruik van gemaakt en heb het toen ook gewonnen, zij hadden ook gezegd dat het aan te vechten was in mijn geval.

    Advies van hun is gratis en tegen een kleine vergoeding (meende €15,-) stellen zij eventueel ook een juridische brief op die je alleen maar hoeft te ondertekenen en opsturen.
     
  14. Ik heb inderdaad dat stuk van EPS al eerder gelezen. Zij kunnen je uitlaat wel vervangen, voor de apk maakt het niet uit, maar de auto moet wel blijven tot een goedgekeurd type, dus hetgeen de rdw aangeeft. In mijn geval dus max 86db.
    Ter informatie, ik heb de uitlaat bij EPS alleen laten monteren. De uitlaat heb ik zelf besteld en ontvangen via Engeland, miltek uitlaat vanaf de cat.

    Ik had inderdaad de website van www.onterechtbekeurd.nl al gezien, maar vond het wat gevaarlijk aangezien ik daar geen ervaring mee heb en geen idee heb wie daarachter zitten. Ik vind het wel een leuk idee, maar zou ik eerst willen weten of het een beetje haalbaar is. Op dit moment denk ik dat het weinig nut heeft, aangezien de politie blijkbaar hun werk goed hebben gedaan.
     
  15. [MENTION=669]Wiljon[/MENTION] Hoeveel geluidsdempers heeft jouw Milltek catback uitlaat?
     
  16. Ik moest even terugkijken in het 'mijn focus' gedeelte van mijn auto. wist het zo ff niet meer :).
    Er zit vanaf de cat nog 1 demper onder.
     
  17. En toen was ik ff benieuwd hoeveel een rs1 en rs2 kwa geluid mag hebben.

    RS1 = 99db bij 4125tpm
    RS2 = 83db bij 3750tpm.

    De RS1 ligt veel hoger dan die van mij, maar de RS2 lager. Terwijl beide auto's toch met standaarduitlaat meer geluid maken.
     
  18. #38 Steven, 10 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2014
    Tja de wegen van onze wetgever zijn ondoorgrondelijk ;)
    Al zullen die waarden wel degelijk zijn vastgesteld naar aanleiding van een officiële meting bij de type goedkeuringsprocedure.

    Als ik me niet vergis kun je tegenwoordig tegen de meeste boetes digitaal in bezwaar. Er zijn voldoende voorbeelden/templates te vinden op basis waarvan je een bezwaar kunt dichten, echter het lijkt in deze weinig zin te hebben.
    4 netjes uitgevoerde metingen en een dergelijke aanzienlijke overschrijding geeft nou eenmaal weinig hoop op een kansrijk bezwaar, zonde van de tijd en energie.
     
  19. #39 Steff, 10 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2014
    Waar haal je deze data vandaan? Na het leven van dit topic twijfel ik ook even met mijn Milltek. Al zou ik dit direct bij de leverancier aankaarten.


    Edit: gevonden.

    U.1
    Geluidsniveau stationair

    82 dB(A)
    U.2
    Toerental geluidsniveau

    4500 min-1
    U.3
    Geluidsniveau rijdend

    71 dB(A)
     

  20. Wel apart terwijl de RS2 al een brulboei van zichzelf is.
     

Deel Deze Pagina