1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plots uitgevallen 1.8tdci 2009 start niet meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Steef30, 23 feb 2016.

  1. De afspraak met Kleinjan was duidelijk maar intern niet goed doorgegeven. Desalniettemin lijkt het me niet zinvol om er weer heen te gaan aangezien ze zelf aangeven dat ze de Siemens computer van de focus niet kunnen uitlezen.
    Met 130000km verwacht (hoop) ik eigenlijk dat de pomp nog wel goed is. Mijn vader heeft hetzelfde probleem met zijn mondeo gehad en toen lag het aan een magneetklep in de brandstof toevoer. Kan ik ergens wat uitleg vinden over de aansluitingen op de pomp? Er zitten twee stekkers op, kan er eentje van een relais/klep zijn?
     
  2. Top! Dankjewel!
     
  3. De aansturing van de doseerklep is 12V neem ik aan? Kan ik die eens doormeten. Is het knappen van de riem die de pomp aandrijft ook een mogelijkheid? Ik wil vanavond naar die riem kijken en naar de aansturing van de pomp
     
  4. De aansturing van de IMV is inderdaad 12v, maar wel PWM dus doormeten kan met een scoop.
     

  5. Nummer 2 en nummer 3 heb ik hier nog wel liggen mocht daar het probleem in zitten.
     
  6. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] da's een puls stroom toch? Schiet dan niks op met een multimeter, zeker als je de waarden niet weet. En rechtstreeks 12V erop om te kijken of hij "schakelt" heeft dan ook geen zin?
     
  7. PWM;

    [​IMG]

    Met een multimeter ga je spanningen meten waar je niets uit kunt afleiden, vandaar dat je dit met een scoop het beste kunt meten/bekijken.
     
  8. Snap het, heb het met ff opgezocht. Denk dat ik hem zaterdag maar laat uitlezen. Dan verwacht ik dat ze kunnen zien welk deel er niet meewerkt
     
  9. Gisteren nog eens verder gezocht. Met transparante slang geconstateerd dat er diesel via de retourleiding bovenop de pomp terug gaat richting tank. Er word dus wel degelijk brandstof aangezogen door de pomp. Ook als ik de hogedruk leiding iets los draai lekt daar brandstof uit. Ik kon met mijn ELM module geen brandstof druk meten maar zoals [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] al meldde was die toen vrij laag. Ik laat hem zaterdag uitlezen want mechanisch gezien ben ik wel klaar met zoeken nu denk ik. Met een multimeter kom ik niet verder. Nog wel even de gloeipluggen doorgemeten en die worden keurig aangestuurd. Misschien dat het in de brandstof drukregelaar zit of dat ik compleet verkeerd zoek :-)
     
  10. De IMV klep staat niet aangestuurd in de stand open. Dus als je de stekker van de IMV eraf trekt, zou de raildruk tijdens het starten hoog moeten zijn (hij slaat echter niet aan omdat de verstuivers niet aangestuurd worden op dat moment. Raildruk zou minimaal 200 bar moeten zijn met losgetrokken IMV.
     
  11. Wat voor elm gebruik je dan en maak eens een screenshot van je telefoon en de app die je gebruikt.
     
  12. Hier op het forum staat een uitgebreide beschrijving van het werken met een elm module. De daarin beschreven software (ELM config) gebruik ik ook maar dat werkt niet vlekkeloos. Ik heb waarschijnlijk de verkeerde Chinese rommel gekocht. Ziet e wel het zelfde uit (met usb aansluiting) maar heeft geen echte ftdi chip blijkbaar. Ook de originele "software" die erbij zit kan geen druk meten alhoewel de optie wel in het programma zichtbaar is. Alles draait op een jaren oude laptop, zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. Maar goed, de auto staat nu bij de ford garage voor een diagnose. Ik bestel nog zo'n Bluetooth module die op de telefoon werkt.
     
  13. Kleine update; volgens de garage lag het toch aan de gloeipluggen. Omdat ik die storing al langer had, toch maar de opdracht gegeven om ze te vervangen. Ik kom er zelf niet aan toe deze week.
     
  14. Probleem opgelost

    Het heeft even geduurd maar dan nu toch de oplossing.
    Na het vervangen van de gloeibougies wilde de auto natuurlijk nog niet starten. Volgens de dealer waren de gloeipitten echter wel behoorlijk gaar, maar jah, had me de tijd nog niet gegund ze zelf te vervangen.
    Na een ronde met de datalogger bleek dat de motor tijdens het starten "0" toeren aangaf. Dat kon dus niet en uiteindelijk bleek dat de BDP sensor bij het vliegwiel het begeven had. Maar dat was vreemd omdat deze blijkbaar een storing had moeten geven met het uitlezen en dat deed hij niet. Na het vervangen van de gloeibougies was de motor vrij van storingsmeldingen.
    Ik zal nog een foto van de sensor plaatsen want hiervan was echt de kop eraf. Hij zal dus iets geraakt hebben, maar wat is de vraag.
    Feit is dat de auto nu weer (veel beter) start en ook meteen rustiger en gelijkmatiger loopt tijdens het rijden. Het hikje bij de 2000 toeren in de 2e en soms 3e versnelling steekt echter nog steeds af en toe de kop op en ook is de cruise controle nog steeds niet constant bij 200 toeren. Had gehoopt dat dat probleem nu ook opgelost was.
     
  15. [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de sensor zoals hij eruit kwam. Hoe dat ding nog gewerkt heeft is me een raadsel. Het blok vertoont geen zijwaartse speling op de krukas (schijnt soms voor te komen?) En voor zover ze konden zien zagen ze verder niks bijzonders. De bak is er niet af geweest.
    Iemand enig idee??
     
  16. Die sensor is verstelbaar, mogelijk te los gezeten of toch per ongeluk iets tegenaan gedrukt ofzo.
     

Deel Deze Pagina