1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plots uitgevallen 1.8tdci 2009 start niet meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Steef30, 23 feb 2016.

  1. #1 Steef30, 23 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2016
    OPGELOST - OPGELOST - OPGELOST - OPGELOST - OPGELOST
    (zie post 35)

    Dit word dan na al die tijd mijn eerste echte plaatsing op het forum :-)
    De ochtend dat we naar het vliegveld vertrokken liet mijn 1.8 TDCI uit 2009 me ineens in de steek. Ik had de auto buiten alvast laten draaien zodat ie een klein beetje warm kon draaien. Koffers erin, nog ff naar binnen om de kids te knuffelen en eenmaal weer buiten was de auto uit. Twijfelend aan mezelf de auto weer willen starten maar hij pakte niet aan. Eenmaal thuis 5 dagen later nog steeds niet aanslaan bij het starten. Geen foutmeldingen in beeld, motor draait normaal tijdens het starten en zonder bijgeluiden. Hij pakt alleen niet aan. Nu heb ik al een tijdje de foutcode voor slechte gloeipluggen staan, dat komt door een slechte kabelaansluiting die ik nog moet repareren.

    - Hij startte er al een half jaar prima om, maar kon de auto daardoor ineens afslaan?
    - En als ik de auto op contact zet en de het voorgloei lampje gaat branden, dan hoor je normaal toch ook de brandstofpomp even lopen? Die hoor ik niet namelijk.

    Extra info:
    Kilometerstand is 135.000 en brandstoffilter is een goeie 30000km geleden vervangen. Foutcodes waren eerst "P0380, 68" en na het wissen en opnieuw starten "P0380, 78". Ik weet dat dat een fout in de gloeipluggen betekend maar wat betekend de toevoeging?
    De auto heeft al langere tijd wat last van lichte 'onregelmatigheden' rond de 2000 toeren, voornamelijk in 2e en 3e versnelling (licht schokken, inhouden) maar daar kon door de tuner en de Ford dealer geen echte oorzaak voor gevonden worden.. En ja, de auto is al bijna een jaar getuned.
    Ik druk hem morgen de garage in, kom er nu in het donker niet verder mee.
    dan bekijk ik de stekkerverbinding van de gloeipluggen eens goed en ook het brandstoffilter.

    Graag wat input, zou fijn zijn als ik wat gerichter kan zoeken..
     
  2. Ik wil eventueel morgenavond wel even langskomen met de elm module, maar ik durf geen garanties te geven dat ik foutmeldingen kan vinden. Kan overigens op zijn vroegst pas om 22.15 ivm werk
     
  3. Dat mag natuurlijk altijd. Heb met mijn eigen module alleen die code kunnen vinden die ik beschreef. Uitlezen heb ik ook als eerste gedaan maar mijn module is niet helemaal de juiste en ik kan er in elm config ook niet alles mee. Tijdstip is geen probleem. Stuur je morgen wel pm.
     
  4. Welke app/programma gebruik je om uit te lezen dan?
     
  5. #5 Dark Angel, 24 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
    Check even met forscan en de elm327 wat de brandstofdruk is tijdens het starten.
    Mocht die heel laag zijn en zie hem oplopen tijdens het starten, is hoogstwaarschijnlijk je brandstof opvoerpomp in de tank overleden.

    Ook wil de brandstofdruk regelklep op je pomp nog wel eens stuk gaan of blijven hangen, deze kosten een €100,- op ebay
    Maar heb hier nog wel eentje liggen van een 1.8tdci.

    Heb je wel gewoon goeie brandstofdruk tijdens het starten maar wil ie nog niet aanslaan kun je het indd zoeken in je gloeipluggen maar dat wil mij niet aan, aangezien hij wel even gelopen heeft voor ie uitviel, als de motor dan warm is moet ie gewoon starten, ook zonder de gloeipluggen. Ben zelf zo ook een keer naar huis gereden met mijn 1.8tdci. Wil prima.
     
  6. Ik heb Forscan op de telefoon staan, daar maakt het niet uit dat je een demo versie hebt toch?
     
  7. #7 Dark Angel, 24 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016

    Nee hoor, even bij tabels de fuel rail pressure toevoegen.

    Dat de auto de eerste keer starte en gewoon liep en even later uit was, kan te verklaren zijn dat de motor eventjes gelopen heeft op de brandstof wat nog in de leidingen zat van de brandstof pomp tot aan de verstuivers.

    Dit was bij mij in ieder geval het geval.
    Omdat de opvoerpomp niets leverde, sloeg de motor kort na het starten weer af.
     
  8. Hmm klinkt wel logisch ja. Het is dan wel toevallig want de week ervoor is de auto door de ford dealer nog uitgebreid getest en uitgelezen tijdens het rijden vanwege dat vage gedrag bij 2000 toeren. Toen gaven ze aan de de pomp in elk geval keurig zijn druk leverde een dat het waarschijnlijk in de tuning, brandstoffilter of egr gezocht moest worden. Maar goed, iets kan natuurlijk altijd kapot gaan.
     
  9. #9 Steef30, 24 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
    Ik gebruik alles zoals JW het hier op het forum gepost heeft. ELM config werkt wel maar mijn module ondersteund niet alles. Het is ook niet helemaal dezelfde als hier op het forum word beschreven. Goedkope China versie.
     
  10. Ben inmiddels aan het zoeken geslagen en bij de brandstof begonnen. Ik heb de slang die van de pomp (links voorop de motor? ) komt losgekoppeld van het brandstoffilter. Als ik nu de auto start komt dat geen brandstof uit. Zou wel moeten toch? Leidingen lijken ook vrij leeg als ik ze loskoppel.
     
  11. Ik gok nog steeds op je opvoerpomp.

    Als je de elm (ook al is het chinese versie, heb ik ook namelijk) gebruikt icm Forscan op je telefoon, kun je de fuel rail pressure bekijken. Deze zal waarschijnlijk laag zijn.

    Je zal een 2e accu nodig hebben om met al het starten de lucht eruit te starten voor de motor weer aanslaat. Je eigen accu houdt dit niet vol namelijk.
     
  12. Ik kom ook uit op de opvoerpomp. Uit de aanvoerleiding komt niks namelijk. Hoor hem ook niet nu ik de bekleding onder de achterbank los heb. Kan er alleen niet zo makkelijk bij als vroeger bij mijn escort
     
  13. Er zit geen opvoerpomp in de tank bij een diesel.
    De diesel wordt aangezogen door het lagedruk deel van de brandstofpomp op het blok.

    Dus loskoppelen van de brandstofslang heeft je waarschijnlijk alleen maar verder van huis geholpen.
    Nu moet je eerst ontluchten voordat je een eventuele brandstofdruk uit kan lezen.
     
  14. Toch? Dus die kabel die ik vond is voor het brandstofniveau in de tank? Heeft die een vierpolige kabel nodig dan?? Als de aanvoer vanuit de mechanische pomp aan de motor komt dan zou er pas brandstof lopen tijdens het starten en dat gebeurt niet
     
  15. Ja is alleen voor het niveau.

    Als je een slang van het filter trekt zit je nog aan de aanzuig kant van de pomp, dus logisch dat er niets stroomt.
    De hogedruk kan zou ik al helemaal niet zomaar loshalen, want alleen bij het starten zou er al rond de 300 bar op staan.

    Als ik jou was zou ik op dit punt de auto laten afslepen naar kleinjan dieseltechniek (Nijverdal)
     

  16. Lars, hier denkt de Ford dealer heel anders over.
    Deze vertelde mij dat er een opvoerpomp in de tank zit.
     
  17. Het is hoogst ongebruikelijk voor een diesel om een opvoerpomp in de tank te hebben. De opvoerpomp zit vrijwel altijd in de hogedrukpomp, het zgn transfergedeelte. Zo ook bij de 1.8 TDCI.

    Overigens kan ik me de fout van bijvoorbeeld een magazijnmedewerker wel voorstellen. Als je op Ecat kijkt heet het onderdeel in de tank "zender en pomp"

    Maar het is toch echt alleen een vlotter.
     
  18. #18 Steef30, 25 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2016
    Ik geloof inmiddels ook dat er geen opvoerpomp in de tank zit. Die kun je horen en bij de tdci van rfknol hoorden we ook niks.
    [MENTION=551]dutchguy[/MENTION], ik heb de diesel kunnen aanzuigen tot aan de pomp, wil nu met een transparante slang kijken of hij überhaupt wat aanzuigt want dat lijkt niet te gebeuren. Moest wel ff lachen om je tip voor Kleinjan. Die stonden ook bij mijn lijstje bovenaan. Maar heb er recentelijk mijn auto een dag gehad vanwege het lichte stotteren en de niet constante cruise control bij 2000 toeren. Na 1,5 uur zoeken en wat telefoontjes naar mij met de vraag wat er nu eigenlijk aan de auto mankeerde kreeg ik de auto terug met de boodschap dat ze de computer (Siemens) helemaal niet konden uitlezen. Terwijl ik daar juist specifiek om gevraagd had ivm verstuivers. Ze hadden nog wel met een transparante slang de stroming van het brandstoffilter bekeken. Uiteindelijk dus geen oplossing of diagnose maar wel 150 euro moeten betalen... Dat vond ik niet netjes dus ze hebben een beetje afgedaan bij mij.
     
  19. Tja.. er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden met garagebedrijven.
    Toch is het een van de betere bedrijven om dit soort problemen op te laten lossen.

    Wat op dit moment van belang is: hoeveel raildruk is er tijdens het starten.
    Dit kan je uitlezen via obd.

    Als er niet voldoende raildruk is, dan heb je een defecte pomp, regelventiel of lucht in de leidingen.
    Theoretisch is het ook mogelijk dat er wel druk is, maar de sensor defect is.
     
  20. De druk was tijdens het starten tussen de 40 en 60 bar.
     

Deel Deze Pagina