PIAA performance halogeen

Discussie in 'Exterieur' gestart door ST130, 22 jun 2010.

  1. Gemaild! Ik ben benieuwd naar de reactie:D Zal nog wel even duren voordat ik ze aanschaf, maar toch:)
     
  2. PIAA of xenon verlichting

    Hoi Mannen,

    Twee weken geleden mijn FoFoTitanium 2004 opgehaald (vrijdags, maandag in de file al een Renault tegen de achterbumper :cry: )

    Maar nu ben ik aan het "modden" geslagen... Donkere Lexus-look achterlichtenpakket (Thnx Frederik! Ook voor de gastvrijheid!) en afgelopen vrijdag mn Xenonsetje uit de Mondeo er weer in. Helaas is het lichtbeeld niet om over naar huis te schrijven, ondanks de projectorlampen (code HCR).... Een superstrakke lichtlijn op de muur, nagloeiende schapen in het weiland, maar een BlackHole vóór de auto.....

    Ik ben aan het speuren geweest op internet, en kwam daar de nieuwe regels voor verlichting tegen: code lamparmatuur moet overeen komen met de geplaatste lamp! Ik lees hier dat die regels al weer zijn aangepast?

    Vooralsnog denk ik toch weer over PIAA's, zeer goede ervaringen mee in de Mondeo (goed lichtbeeld, hoge lichtopbrengst) in tegenstelling tot de Xenonset. (Het was wel véél licht, maar dan ook echt óveral!)

    Als de wet idd is aangepast mbt. armatuurcodes denk ik nog over een goede Xenonset, maar anders worden het gegarandeerd PIAA's!

    Wie helpt?



    Grtz, Serge
     
  3. Normaal geeft Xenon echt veul meer licht. Als je er normale halogeen lampen inzet, is het lichtbeeld dan ook zo bagger voor je op de weg?
     
  4. Heb met mijn vorige FocusII met Xenon aftermarket gereden. Het setje paste helaas niet in mijn nieuwe Focus, ivm met de stekkers die gelijkertijd de klemmen zijn voor de lampen.
    Heb daardoor een jaar lang met Philips White lampen gereden todat er vrijdag 1 kapot ging. Heb een setje PIAA's gekocht (80 euries!) en ik kan zeggen dat de lichtopbrengst erg goed is. Beter dan de Philips en de aftermarket Xenon op de vorige Focus.
     
  5. Waar heb je deze gekocht?
     
  6. @Godtoh: Met de gewone halogeenlampen en met een setje hele goedkope witte "halvegeenlampen" heb ik een goed lichtbeeld, ook na het in en weer uitbouwen van de xenon. Dus niet per ongeluk de originele afstelling veranderd.
    Ik ben bang dat het aan de kwaliteit van de xenonset ligt, in de Mondeo met reflectorlampen was het lichtbeeld ook vette afkeur.

    @iedereen: Voor ik een betere xenonset ga aanschaffen ben ik erg benieuwd naar de wetgeving!
    Wie heeft de meest recente info?

    Serge
     
  7. Auto van voor 2007, dan maakt het geen donder uit zolang je maar niemand verblind. Hou er trouwens wel rekening mee dat het ontbrandingspunt van xenon verderweg ligt dan dat van halogeen (in de lamp gezien). Daardoor kan je ook al een probleem krijgen met een goed lichbeeld.
     
  8. Thanx voor het meedenken! :thumbs:

    Maken die koplampcodes dan niet meer uit? Dat was geloof ik vanaf mei 2009 juist een issue, bijv. als je in een controlefuik terechtkwam...

    Die brandpuntafstand, is die te corrigeren? Met een vulringetje ofzo?
    Of zijn mijn meedraaiende projectorlampen hierop anders af te stellen?
     
  9. net omgedraaid vanaf mei 2009 maakt het niet meer uit wat er op staat
    zolang de unit maar niet verblindend is voor de tegenliggers
    is je wagen na 2007 dan hoef je alleen maar wis was installatie hebben op de koplamp voor de apk
    hoogteregeling moet je hebben alleen voor de rdw (politiefuik werkt aan de hand van de rdw/apk regels )

    brandpuntafstand ligt bij elke soort lamp gelijk
    h7 xenon of h7 gewoon (h1 en h7 heeft ander voetje en brandpunt afstand)
    als de brandpuntafstand niet gelijk is klopt je lichtbeeld ook nooit,
    dan krijg je een groot licht idee en dus afkeur. maar zoals gezegd brandpunt afstand ligt bij elke soort lamp gelijk

    echter het verschil is dat de xenon voor een reflector teveel licht geeft en bovenste deel van lichtbeeld afgekeurd wordt
    kan verblindend zijn maar heb er half jaar mee gereden en geen een met licht signaal
    verkeers borden lichten wel weer mooi op dan
    (uiteindelijk heb ik de unit afgekeurd en nieuwe koplamp met nieuw xenon erin)

    als laatst moet je kijken of je 35w of 55w wilt
    er zit dan 25-30% meer licht in de 55watt unit
    ze verkopen 35w en zeggen dat het brandstofbesparend is maar voor de totale 40 watt dat het scheelt lig ik niet wakker van
    bij mij wordt 35w setje nog een keer vv voor 55w setje
    maar dat doe ik als ik zaterdag dienst heb op het werk
     
  10. OK, thanx voor de HELDERHEID :D

    Dan kan ik het beste maar eens naar iemand die goed lampen kan afstellen om het te laten controleren/afstellen. ik heb niet het idee dat ze nu verblindend zijn (een mooie strakke bovenlijn op de muur, niet te hoog), maar ik heb meer licht op de vangrail en de rechter rijbaan (ik rij nou eenmaal graag links ;)) als vóór de auto.
    Ik hoop dat een andere afstelling helpt, anders experimenteren met een betere set.
     
  11. [​IMG]
    [​IMG]

    Nu zijn we het erover een dat de xenon lamp sowieso langer is dan de normale halogeen lamp. Zelf ben ik van mening dat het ontbrandingspunt hoger ligt (kijk maar naar de verhoudingen). En daar komt ook bij dat halogeen in het midden van de gloeispiraal ontbrandt en xenon aan de randen van de vlamboog. Je hebt dus wel degelijk een ander ontbrandingspunt/brandpunt.

    Nu zijn er fabrikanten die zeggen dat het brandpunt gelijk ligt aan dat van een halogeen lamp (da's mooi), maar het echt punt (de vlamboog) kunnen ze niet zomaar even dichter naar elkaar toe brengen.

    Als je google gebruikt kom je veel verschillende meningen/antwoorden tegen. Wat ik zelf wel een leuk uitganspunt vind is: "als het brandpunt compleet gelijk is zal je echt niet meer verblinden dan met halogeen."
     
  12. een vervangingslamp moet de zelfde brandpuntafstand hebben anders kan deze verblindend werken
    als je van h7 naar h7 gaat blijft de brandpuntafstand gelijk en hoef je koplamp niet opnieuw aftestellen
    vervangen je h7 voor een aftermarket xenon set hoef je nog steeds niet de koplamp anders af te stellen en zou dus de middelpunt van de xenon lamp gelijk zijn
    echter bij hallogeen doet alleen het gloeidraad ontbranden
    bij xenon doet het gas branden en is bijna 2 tot 3 keer zo groot maar de middelpunt blijft op de zelfde positie zitten
    anders gaat je lamp meer omhoog en/of omlaag schijnen
    [​IMG]
    en als je afbeelding pakt pak dan waar ze allebei op staan
    hier zie je dat onder gelijk ligt ongeveer (xenon ligt iets lager)
    xenon lamp is langer omdat de massa draad verder doorloopt en buiten om de lamp heen gaat en xenon lamp zelf in het midden zweeft
    [​IMG]
    in de bovenstaande foto wat je ziet (deel dat ligt geeft) zit ten alle tijden op de zelfde plek
    anders krijg je een effect dat je lichtbeeld direct afkeur is en dus niet mag
    xenon of halogeen maakt niet uit de afstand van montage gat tot middelpunt van de vlam en gloeidraad wijzigt niet

    tevens kan het wel degelijk verblinden
    dit omdat de gloeidraad 5mm lang is en de vlamboog is 10mm lang bijvoorbeeld
    de eerste en laatste 2.5mm van de flamboog kan verblindend overkomen
    en bij gebruikt in een reflector unit verblindend werken
    bij projectoren niet dit omdat de projector een harde lijn kent en niet heel gevoelig is voor fout montage van de lamp
     
  13. Op jouw foto lijkt het inderdaad zo. In dat geval gaat het op ja :)
    Prima plaatjes :)
     
  14. kort om.

    gewoon dr inkeilen dus die narigheid?:P
     
  15. Mochten de PIAA's kapot gaan dan ga ik weer over op xenon. Boeit mij dat of het wel of niet mag. Heb projectoren nu, dus de verblinding zal wel meevallen dan :)

    Al met al, als er goedkope en raltief goede xenon setjes zijn, zou ik voor die kiezen. Tenzij je echt geen zin hebt in ballasten wegwerken etc. Dan de PIAA's.
     
  16. Ik ga mijn xenon-set er weer uithalen vanwege storingen en een 'black hole' voor de auto.
    Maar ik wil wel graag wat meer lichtopbrengst. Heeft iemand ook ervaring met 100Watt lampen? Is dit ook toegestaan (=afkeur) voor de APK?
    Ik zit aan een set als deze te denken.
     
  17. 100 watt is geen afkeur voor de APK, maar worden veel warmer dan de "normale" lichten.
    Ik zou het afraden.
     

Deel Deze Pagina