P1000 code

Discussion in 'Electronica' started by focusCB, Mar 15, 2014.

  1. Hallo,

    Ik heb een Focus C-Max uit 2004. De auto staat momenteel bij de garage.
    Er zit een code in P1000 OBD cyclus niet voltooid. We kunnen nu ook niks met de auto en computer. De auto loopt wel maar zuipt veel brandstof. Ik heb van de sloop een andere ecu geprobeerd maar het probleem blijft en de startblokkering blijft er ook op.
    Wie weet een oplossing voor dit probleem?

    Alvast bedankt.
     
  2. van google;

    P1000 on a Ford is not a fault, it's just info.
    This code always appears after clearing fault codes or disconnecting the battery.
    It should clear itself once all test are finished.
     
  3. De P1000 code is inderdaad geen foutcode. Deze code verschijnt wanneer de zelftest van het motormanagement nog niet is voltooid.

    Als je de PCM (dit is de benaming van Ford voor de ECU) wil vervangen moet deze volledig worden geprogrammeerd. De nieuwe PCM moet voorzien worden van de juiste software en daarnaast moet het PATS (startblokkering) systeem worden geprogrammeerd en moeten de PCM en tellerunit met elkaar worden gesynchroniseerd. Het PATS systeem is namelijk geintegreerd in zowel de PCM als de tellerunit. Wanneer 1 van beide modules wordt vervangen moet dit altijd worden uitgevoerd anders zal de auto niet starten.

    Mijns inziens zou elke goede garage je dit ook moeten kunnen vertellen.



    Overigens ben ik wel benieuwd om welk type motor het gaat, waarom je de PCM zou willen vervangen als er verder geen foutcodes in staan en wat je precies bedoeld met "brandstof zuipen".
     
  4. Het gaat om een DuratecHE 1.8L. Ik moet maar naar de Ford dealer. Die zelftest voert hij gewoonweg niet uit. De melding blijft. Ook na afkoppelen van accupool. Verdere foutcodes krijg ik monenteel niet, alleen canbus error. Weet even de p-code niet. Op internet las ik dat ik minimaal 5min constante snelheid moet hebben voor de nieuwe data in de computer komt. Helaas is de P1000 er nog steeds. En met veel brandstof zuipen bedoel ik een hoog brandstofverbruik.
    Jammer, want de Ford dealer gaat me erg veel geld kosten. En dat heb ik momenteel niet.

    Bedankt voor de reacties.
     
  5. Chris, de P1000 code zal dus komen op het moment dat je de accu losmaakt. Een hoog verbruik kan ook komen door een verstopt lucht- of brandstoffilter.
    De PCM doet er ongeveer 300 km over voor hij zichzelf heeft gefinetuned. Na die finetuning zal het brandstofverbruik stabiliseren.
    De afstand voor de complete check is ook geen heel korte afstand. Rij er even een paar dagen mee en kijk dan nog eens.
     
  6. Die P1000 code moet je helemaal niet naar kijken. Die gaat op een gegeven moment vanzelf weg maar dit kan wel even duren. Er zijn zelfs diagnose systemen die de P1000 helemaal niet weergeven als fout.

    Wat betreft de CANbus foutcode. Deze kan worden veroorzaakt door het uitlezen van de auto. Wanneer er door de diagnose apparatuur een module wordt gereset kan het voorkomen dat er op dat moment even geen communicatie is en er een CANbus foutcode verschijnt. Met goede diagnose apparatuur is te zien of het om een actieve foutcode gaat of om een eerder opgeslagen foutcode. Dit is ook te zien door de foutcode te wissen en daarna te kijken of hij terugkomt. Als de foutcode terugkomt gaat het om een actieve fout en zal je de oorzaak moeten achterhalen om het probleem op te kunnen lossen.


    Als er verder geen foutcodes zijn en de motor blijft veel brandstof verbruiken (hoeveel verbruikt de motor eigenlijk?) zou je de auto nog rijdend uit kunnen laten lezen. Hierbij kunnen door de live data te bekijken problemen worden gevonden die niet als foutcode worden opgeslagen.

    Vanzelfsprekend moet de auto technisch in goede staat en in goede staat van onderhoud zijn. Er zijn diverse mechanische oorzaken die voor een hoog verbruik kunnen zorgen waarbij er geen foutcodes zullen worden opgeslagen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het uitlezen slechts een diagnose hulpmiddel en zijn veel problemen niet d.m.v. uitlezen te vinden.
     
  7. Ja, ook iets simpels als een te lage bandenspanning kan het hoge verbruik verklaren.
     
  8. Uitlijning kan ook een handje helpen.
     
  9. Ja, en "hoog verbruik" is ook een ruim begrip. De een zal een verbruik van 1 op 10 een hoog verbruik vinden en de ander zal dit volstrekt normaal vinden.
     
  10. #10 focusCB, Mar 16, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 16, 2014
    De auto is netjes uitgelijnd, bandenspanning is uiteraard in orde.
    Ik ben op de hoogte van dit soort dingen. Die houd ik altijd netjes in de gaten. ik vind gemiddeld 1 op 8 wel er veel. Zeker voor een Ford motor.
    De auto heeft net een beurt gehad, na de afgelopen zomer. Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, brandstofklep schoongemaakt, nieuwe banden voor, uitgelijnd en gebalanceerd, nieuwe schijven voor en achter, nieuwe blokken voor en achter, nieuwe bougies (€75,- bij de Ford Dealer), nieuwe aircopomp en nieuwe remolie.
    Ik heb de laatste tijd echt wel wat uitgegeven voor dit probleem.
    Helaas heb ik dus niet veel aan reacties als uitlijnen en dergelijke.


    Maar ik heb dus nu al een half jaar en heel wat kilometers een P1000. Die zou er dus nu uit moeten zijn. ik ben er al wel 1500km over de laatste beurt en de zelftest zou dus wel een keer voltooid moeten zijn denk ik dan. De afgelopen maand gaat mijn vrouw met de Peugeot 106 naar het werk, dus de C-Max staat al lang stil.

    Toch hartelijk bedankt voor de reacties. Ik zal contact opnemen met de Ford dealer.
     
  11. Had al deze info in de eerste post gezet dan hadden heel veel suggestie niet gegeven hoeven worden.
    Diegene die hierboven geantwoord hebben kunnen dit allemaal niet ruiken.
     
  12. #12 focusCB, Mar 16, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 16, 2014
    Lijkt mij nogal logisch dat ik eerst alles probeer om het probleem op te lossen en daarna pas op een Forum een bericht zet.
    Dat was het punt dat ik vastliep. Ik ga toch niet met aanlopende remmen en scheef onderstel vragen wat de oorzaak zal zijn van mijn probleem?
    Maar goed, sorry voor mijn onvolledige post.
     
  13. Heb je helemaal gelijk in, alleen had ik het idee in je vorig post dat je erg ontevreden was over de antwoorden/suggesties die je gekregen had
     
  14. Eigenlijk klopt dat wel een beetje. Dat komt omdat ik best begrijp dat een goede bandenspanning belangrijk is voor het weggedrag en brandstofverbruik en dat soort dingen.
    En dat dat niet erg relevant is als antwoord op mijn ECU probleem.
    Ik denk ook dat ik wel degelijk een ecu storing heb want de auto geeft dit al een hele lange tijd aan. Ik dacht in eerste instantie ook dat mijn probleem met een tijdje weer weg zou zijn. Ik lees op het forum ook dat het met 300km ongeveer voorbij moet zijn, maar helaas.

    Toch bedankt voor het meedenken allemaal. :thumbs: ;)
     
  15. met z'n attitude als jij hebt zal je hier waarschijnlijk ook niet veel antwoorden krijgen, wordt kennelijk een duurt ritje voor je naar de dealer.....
     
  16. Ik heb geen attitude, helemaal niet. Ik ga inderdaad naar de dealer, want hier weet ook niemand de oplossing. Jij ook bedankt voor je reactie Hoomer. Ik had gehoopt op antwoorden waar ik wat mee kan. Geeft niet, ik weet zelf de oplossing ook niet.
     
  17. Gelukkig is mijn glazenbol defect, anders had ik wel het juiste antwoord :baeh:

    ik mag toch hopen dat je niet denkt dat wij hier alles weten?? anders word het
    wel een diepe teleurstelling voor je....hier zitten liefhebbers van de Focus,
    maar dat wil niet zeggen dat we hier hetzelfde niveau hebben als de dealer ;)
     
  18. Dat verwacht ik ook niet. Ik stel alleen mijn vraag. Ik waardeer alle reacties. Ik geef wel uitleg waarom ik sommige reacties niet begrijp. Ik ben ook Ford liefhebber daarom zit ik ook af en toe op het forum. Ik krijg alleen een beetje het idee dat ik niet serieus genomen wordt.
    Ik ga een afspraak maken met de dealer en ik hoop dat alles mee valt. ;)
     
  19. P1000 betekend inderdaad readiness test niet afgerond. De PCm controleert de belangrijkste componenten van het motormanagement of ze naar behoren functioneren. Dit duurt zoals je zelf aangeeft tussen 10 en 300 km. De Pcm doet dit eenmalig nadat de foutcodes zijn gewist, of nadat er een KAM reset is uitgevoerd. Bij jou auto is er dus een component wat niet binnen de toleranties functioneert, echter is dat component niet zo ver buiten die toleranties om een een foutcode op te slaan. Wat je dus nodig hebt is een tester die per component aangeeft of die de readiness test goed heeft afgerond. Dit kan met de meeste goedkope testers of bijvoorbeeld met de App Torque. Als alles met voldoende resultaat is afgerond en 1 component wordt niet goed bevonden is dat component de hoofdverdachte. Gek genoeg kun je de resultaten van de readiness test niet met de tester van de dealer zien. Ik gebruik daar zelf altijd een simpele tester voor welke wij voor de APK gebruiken.
     
  20. Anton, bedankt. ;)
    Ik zal dus voor ik bij de dealer kom eerst met Torque checken.
    Ik ga morgen kijken welk component de readiness test niet heeft doorlopen. Hopelijk valt het allemaal mee.
    Bedankt voor je uitgebreide info.
     

Share This Page