1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik Ford Focus Wagon uit 2002

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sus, 5 jan 2009.

  1. #21 HenkVeen, 30 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2013

    Onze Focus uit 2003, een 1.6 zetec se, met nu 132000 op de teller gebruikte 1 liter olie op 3000 kilometer. De garage heeft de motor bij de laatste beurt geflushed en bij de oliewissel voorzien van fortifier.

    Nu is het probleem over. De olie blijft nu ook schoon, die werd daarvoor heel snel zwart...
    En niet onbelangrijk: De motor loopt rustiger, zuiniger én trekt beter...
     
  2. Onze Focus gebruikte naar het olie peil te oordelen toen ik hem kocht veel olie.
    IK heb een flesje van valvoline en ATF in de olie gedaan en een half uur laten draaien.
    Ontzettend zwarte olie kwam er uit. Ik ben nu ruim 12.000 km verder en heb net een liter olie verbruikt. Naar Duitsland toe heen en weer 800 km zwaar bepakt en ontzettend in zijn toeren gejaagd een kwart liter. Als bijvul olie gebruik ik 5w 40 van techno . Voorts is mij focus vandaag goed gekeurd na afkeur lek spruitstuk en diverse slechte lassen en 2 kapotte kogels fusee en stuurkogel. uitlaat zelf hersteld gelast en pakkingen vervangen kogels vanwege het weer laten doen, waren de kosten niet. Begin steeds blijer te worden met de focus .
     
  3. Een vriend van mij kocht een paar jaar geleden een Focus met ZETEC 1,6 benzine en die gebruikte van het begin af aan 1 liter per 1000 km en dat viel binnen de tolerantie waarde en ondanks dat hij er meerdere malen, ook schriftelijk op had gemeld is er nooit iets aan gedaan, hij ging met de jaren ook niet minder gebruiken en hij deed het altijd goed, verder geen problemen met de auto gehad, maar toch vind ik dat raar, je moet dan echt vaak je pijl controleren, zodat je niet met te weinig olie komt te rijden, want dan heb je echt een probleem!

    Ik heb zelf een ZETEC 1,6i 16V (de bekende) en hij heeft ca. 190.00 km gelopen en heb er intussen bijna 30.000 km mee gereden, vanaf 160.000 km er zit wel dure volledig synthetische motorolie in, maar ik heb in die 30.000 km misschien een halve liter bijgevuld, wel is na 15.000 de olie vervangen dat wel, motor is ook kurk droog van buiten!

    Wat ik me ook afvraag (zoals iemand al eerder opmerkte) waardoor komt het verbruik, hoge km-stand (inwendige slijtage motor), lekkage (bij keringen) , of iets anders! Heeft de garage erna gekeken of er geen lekkage is of dat de compressie van de motor goed is!

    Ben benieuwd of je er uit komt met het bedrijf!

    Groet!
     
  4. Nu weer naar Duitsland gereden en nu echt flink doorgereden. Silver Baron leek gelijk te hebben en die van mij moest ondanks zijn nu 270 k goed los komen. Als een speer dat ding en weinig olieverbruik zeker gezien de km stand.
    Ook ik doe er goede vol synhetische olie in. Bijvullen doe ik gewoon met techno olie want veel is het niet. Een liter op de 1000 lijkt me onzinnig veel.
    Olieverbruik bij mijn fiesta zetec kwam door 2 zaken: de kleprubber (seals) en de zuigerveren welke helemaal vast zaten in de roet en dus weinig konden veren zeg maar.
    Beide heb ik toen vervangen waarna het olieverbruik verleden tijd was. Ik verbruikte met deze Fiesta ruim een liter op `1000 km, liep prima maar vond het niet normaal. Bij openmaken gaf het inwendige toch ook wel aan dat er zeer veel aankoeksel in zat met name op de zuigers en bij de zuigerveren.
     
  5. #25 montagne, 27 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2013
    .....
     
  6. Update olieverbruik : Auto begon wat meer olie te verbruiken en na 15.000 km had hij er 3 liter doorheen gejaagd. Daar ik doorgaans deze interval aanhoudt als verversen dus ook een flush maar dan ook echt een flush
    Flesje van ADL , volgens hen nagenoeg gelijk aan Forte en een halve liter ATF in de olie en de auto een 20 minuten stationair laten draaien.
    Afgetapt en doorgespoeld met action olie tot er geen zwart meer uitkwam.
    Nieuwe high end olie er in en tot nu toe weer geen druppel gebruikt op 600 km.
    Opmerkelijk is echt dat de motor zonder meer zo lekker loopt na zo,n onderhoudsbeurt. Ik begrijp echt de mensen niet incl de man van castrol dat olie niet zo vaak vernieuwd hoeft te worden. Ik merk het gewoon duidelijk .
     
  7. Inmiddels weer ruim 15.000 km verder. Olieverbruik is stabiel. 3 liter op 15.000 km. Dient bij vermeld te worden dat bij hard rijden het olieverbruik aanzienlijk stijgt. Ik rijd niet meer zo hard dus het valt allemaal mee.
    Voor de winter gaat er toch weer een flush in en nieuwe olie en bijvullen weer met techno olie. Action verkoopt nu ook gewoon shell helix trouwens
     
  8. Ik ga mijn motor open gooien, olie verbruik is weer aan het stijgen. Auto rijdt verders goed. Andere motor heb ik geen zin in , waarschijnlijk zelfde problemen.
    Met de kop (een andere nieuwere) ben ik haast klaar, nieuwe kleprubbers, ingeslepen uitlaatkleppen.
    Zuigerveren heb ik en de rest ook.
    Wordt toch eerst goed kijken of het blok niet gewoon al te ver heen is.
    Hier vond ik wat best wel het lezen waard is. Het is niet zo maar een klusje om even snel op in een middagje te doen en dat is zo.
    Als ik alleen al keek naar het verwijderen van de koolafzetting dan ben je al even zoet.
    Hierbij een nuttige link. http://www.wilmink-performance.com/media/editorials/03-Werking & Vervanging van Zuigerveren.pdf
     
  9. Het olieverbruik van deze motoren is heel verschillend, hangt veel af van hoe de auto is bereden veel lange autosnelweg km-s of veel korte boodschappen ritjes en hoe het onderhoud is geweest, ik hoorde pas van iemand dat hij de laatste 3 jaar de olie niet had ververst en er 50.000 km mee had gereden en toen de auto verkocht, je zult hem maar kopen! De auto is uit 2002 dus ook al weer 14 jaar oud en xxx.xxx km, zo rond de 200.000 km neem ik aan, dus het hangt er van af wat de staat van de motor is als je die auto koopt, motoren zijn best sterk, ik rij zelf in een Focus met dezelfde motor met ca. 250.000 km en die gebruikt nauwelijks olie, heeft de eerste 4 jaar in de autolease gezeten en was met alle onderhoudsboekjes en heeft altijd zijn onderhoud op tijd gehad!

    Ik heb zelfs een zelfde Focus met bijna 500.000 km gezien die het nog goed deed, maar ook met Focussen die rond de 200.000 de geest al hebben gegeven om diverse redenen!

    Ik zou net als de anderen hiermee wel terug gaan verbruik is wel erg hoog, ik hou zelf als een goede motor ca. 1 liter olie per 5000 km, maar er zijn er ook die maar 1 liter op 10.000 km gebruiken zoals die van mij, ik rij weinig op dit moment dus 1 liter daar doe ik ca. 1 jaar mee, hou wel altijd het pijl elke maand 2 keer in de gaten, maar staat altijd op pijl!

    SUC6 met de onderhandelingen!
     
  10. Wanneer ik me keurig aan de snelheid houd dan verbruikt de auto ongeveer een liter op de 1000 hetgeen ik normaal vind bij ruim 3 ton. Probleem is dat wanneer je dus gaat knallen dan gaat het olieverbruik gigantisch omhoog .
    Mijn focus welke eerst langzaam was is nu snel na het vervangen van de distributie riem , spanner en waterpomp en gelijk een flush beurt.
    190 haalt hij op zijn sloffen en dan stop ik maar.
    Olieverbruik is dan een liter op de 250 km en dat lijkt me wat veel.
    Heb geen zin in verbrande kleppen en een defecte katalysator dus hij gaat de revisie in. Zuigers ga ik niet vervangen, zijn die gaar dan moet er een ander blok in .
    Komt wel goed ben er niet bang voor, de kop ziet er al goed uit . Weekend trouwens weer een sloop focus halen als die er tenminste nog is, in elkaar gelopen door OK 1 keer raden :) KM stand zegt niets, had er pas eentje, 124 K op de teller, helemaal kapot gelopen, alleen stadsritje,s en geen olie gecontroleerd enz enz. Krukas en lagerschalen kapot alsmede de zuigerveren, cilinders waren gelukkig nog goed.
     

Deel Deze Pagina