1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik Ford Focus Wagon uit 2002

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sus, 5 jan 2009.

  1. Voordat ik begin, ik ben hier al een aantal avonden mee bezig, maar ik ben totaal niet thuis in de auto's en de bijbehorende motoren. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer...

    Wij hebben een aantal maanden geleden een Ford Focus Wagon uit 2002 aangeschaft. Deze is voorzien van een Zetec-SE 16V 1.6 motor, benzine. Hiervoor hadden wij een Nissan Sunny Sedan, ook in een 1.6 uitvoering.

    Nu vinden we dat de Ford, naar ons idee, erg veel olie verbruikt. Er wordt ongeveer 500km per week mee gereden, waarmee we nu elke maand een nieuwe fles olie in de motor moeten gieten. Dit was niet het geval met de Nissan, hier ging pas nieuwe olie in als hij zijn jaarlijkse beurt kreeg.

    We gebruiken nu overigens de 5W30-olie die aanbevolen wordt. Wat mij uit het verre verleden nog bijstaat van het beetje motorentechniek dat ik destijds kreeg op school, is 5W30 net water, zo dun als het is.


    De vraag is dus:
    Klopt het dat we elke maand een liter olie moeten bijvullen, gezien de kilometers die we maken, of is hier toch meer aan de hand. De auto zit nog (net) binnen de Bovag-garantie, maar ik heb er al eerder melding van gemaakt bij de garage waar we hem hebben gekocht. Als dit verbruik toch aanleiding is om de motor eens goed na te laten kijken moeten we daar snel een afspraak voor gaan maken. Of is het misschien een beter idee om iets dikkere olie te gebruiken (5W40 bijvoorbeeld)?

    Overigens verwacht ik bij deze garage weinig problemen, gezien we de eigenaar goed kennen.
     
  2. Meteen afspraak maken en voet bij stuk houden. Dit klopt gewoon niet, de ene motor van hetzelfde type verbruikt meer dan de andere. Maar mijn oude focus 1.4 (zetec ook) verbruikte een halve liter op 20000km :P (dit bleef zo tot ik hem weg deed 9 jaar oud) dus in jou geval is het gewoon extreem. Laat je dus niet wijs maken dat het toelaatbaar is, na de garantie wordt het dan opeens wel als probleem gezien :? .
     
  3. In de bovag voorwaarden staat als het goed is dat 1L op de 1000Km tollereer baar is maar meer niet en jij gooit al 2L op de 1000Km er in dus terug gaan.
     
  4. Nee, we zitten nu op 1l/per maand, dat is dus ongeveer 1l/2000km


    Kom er nu net achter dat we net buiten de garantie zitten, maar ik heb het al wel eerder gemeld. Zijn advies was toen om het nog even aan te kijken.

    Morgen maar eens even bellen...
     
  5. 1 liter op 1000km :shock: lijkt mij echt niet normaal zeker niet voor deze motor. Ik zou zo'n auto niet willen. Zou ik elke week een liter erin moeten doen. Gaat aardig in de papieren lopen :wink:. Snap die waarde ook niet van de Bovag.
     
  6. 1l op 2000km vind is voor een motor als deze buiten de tolerantie.
    Sus, morgen inderdaad contact opnemen met de leverende garage.
    En houd voet bij stuk! Houd ons op de hoogte.
     
  7. Blij dat jullie het met me eens zijn. Ik ga morgen toch maar even bellen met de verkoper. Probleem is binnen de termijn gemeld bij hem, en we kennen hem persoonlijk ook goed, dus ik verwacht daar weinig problemen.

    Wat voor oplossing zou ik mogen verwachten? Zoals gezegd, ik ben er helemaal niet in thuis. Moet er iets afgesteld worden, of moet ik denken aan een andere motor, zoals ik in een ander topic las? Of zit het meer in versleten zuigerveren ofzo? Wat kan ik zelf eventueel voorstellen aan de verkoper, waar hij dus zeker naar moet kijken?
     
  8. @sus, de oplossing van het probleem is te bepalen nadat is vastgesteld wat de oorzaak is van het olieverbruik. Zo op afstand via internet is dat helaas niet te bepalen. Dus dat moeten we overlaten aan de garage.
     
  9. okidoki, morgen weer terug hier :) Voor nu iig bedankt!
     
  10. Hou het simpel, zij zijn de experts en jij de onwetende klant. De auto verbruikt te veel olie. Laat je niet afschepen, daar krijg je spijt van. Helemaal als het een serieus probleem blijkt te zijn.
     
  11. Als je een afspraak maakt bij de dealer waar je de auto in onderhoud hebt moet je even vragen of ze in je cilinders willen kijken. Als deze nat zijn dan heb je grote kans dat je klepveerrubbers aan vervanging toe zijn (zie ook het topic dat Focus-Epe heeft aangegeven). Bij mij heeft het vervangen van de klepveerrubbers ook niet geholpen en uiteindelijk is er een andere motor in gekomen.

    Je hebt het hoge verbruik binnen je garantietermijn aangegeven. Formeel gezien moeten ze het probleem dan kostenloos voor je oplossen.

    Succes met de afhandeling en hou ons op de hoogte.

    Mart
     
  12. 't Is een aandachtspuntje voor de 1.6, ze kunnen in sommige gevallen enorm gaan lekken bij de zuigerveren. Vaak is dan een ruilblok inderdaad de oplossing. Zoals gezegd door anderen: houdt voet bij stuk, want een garage heeft geen zin in dit soort operaties, want zie zijn dus duur....

    Wat was de eerste reactie, toen je belde?
     
  13. Heb vandaag helaas niet kunnen bellen door gigantische drukte op het werk. Morgen staan we met een mannetje extra en ga ik er even achteraan.

    Zoals gezegd, we kennen de eigenaar goed, en ik verwacht weinig problemen met deze garagehouder.

    Ik kom er op terug!
     
  14. Zijn er ook gevallen bekent van hoog olieverbruik bij de 1.6 DURATEC motor uit 2005?
     

  15. Naar mijn weten niet. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van mate van gebruik.;)
     
  16. Is het daadwerkelijk zo dat een motor waar doorgaans alleen in de stad (korte ritten mee wordt gereden verhoudingsgewijs meer olie verbruikt?
     
  17. Ja dat klopt. De temperatuur van de zuiger en de hoge onderdruk in de verbrandingskamer zorgt ervoor dat een koude motor veel meer olie verbruikt dan warm en constant hard rijden. Dit is ook het geval bij lange stilstaande files die even een paar meter rijden. Het is dan ook niet goed om direct hard weg te rijden al is de motor wel warm.
     
  18. Ik rij een Focus Wagon uit 2000, vorig najaar gekocht en deze blijkt ook zo'n hoog olieverbruik te hebben!
    Gelukkig had ik 6 mnd volledige BOVAG garantie en heb het probleem in die periode aangekaart. Maar ja, als het blok moet worden vervangen, dan denk ik dat ze de hele auto af gaan schrijven, want dat is ie niet waard.
    Dan krijg ik de dagwaarde terug, dus ben ik behoorlijk zuur! Want daar koop ik geen andere Focus van!

    Wat zou het gevaar zijn als ik ermee door zou rijden en telkens netjes de olie bij blijf vullen?
    Verder rijdt de auto namelijk als een zonnetje....en ben ik er verder heel blij mee.
     
  19. Gaat steeds harder lekken, gevolg.... mischien dat we je dan zien bij bv
    blik op de weg of wegmisbruikers........ in de vorm van een rijdende rookkanon;)
    Uiteindelijk zal je vermogen steeds minder worden, en de druk in je oliegedeelte zal te hoog
    worden en het eruit gaan persen, dan krijg je zoiets
    als wat ik nu heb met mijn bedrijfshok, gooit het via de carterontluchting op
    het uitlaatspruitstuk.....en dat stinkt:-D
     

Deel Deze Pagina