1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik en peilstokmeting

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Janstr, 18 nov 2023.

  1. Die middeltjes gaan je niet helpen.
     
  2. Krassen ben ik niet bang voor, eigenlijk zelden gezien dat dit gebeurt bij vastzittende olieschraapveren. Grote kans dat het om de olieschraapveren gaat. Kwestie van nieuwe ringen en klaar.

    lampje gaat bij de 2.0 pas branden als er veel minder olie in zit dan die 3.25 die jij aangeeft. En 20 a 25.000km oliewissel is voor een 2.0 Duratec te laat. Of elk jaar of elke 15.000km.
     
  3. En een olieschraap veer is geen afdichting, maar precies wat de naam aangeeft een schraper. Deze 2 ringen met een tussenliggende afstandhouder schrapen de olie van de cilinderwand zodat er maar een minimale hoeveelheid achter blijft om de compressieveren te smeren tussen wand en veer meer niet. Als deze vast zitten door vervuiling (uit de olie verzameld) doen ze hun werk niet meer en zal de onderste zuigerveet deze dienst op zich nemen, maar al meer olie doorlaten welke verbrand. Totdat ook deze zuigerveer vast komt te zitten en het verhaal zich herhaald bij de bovenste zuigerveer, zodra deze ook teveel vervuild zal er nog meer drukverlies zijn en een goed merkbare verlies in vermogen.

    dit is alleen op te lossen door de zaak uit elkaar te halen en schoon te maken/vervangen. Helaas kan dat alleen als de zuigers gedemonteerd worden met alle bijkomende delen die los moeten
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  4. @Marco Morello
    Zelf heb ik 1x vastzittende zuigerveren gehad, daarmee bedoel ik schraapveren en compressieveren. Dit was bij een 1.8 of 2.0 duratec. Olieverbruik en schade op de zuigerwand. Maar er lagen ook meer lagers eruit dus de motor was echt op zijn eind.

    Mijn 2.0duratec ontbrak alle olie en lampje ging nog niet branden. Of ja niet opgevallen. Is dat ik er ineens aandacht. Kennelijk oliefilm was voldoende die het had. Olie erin en daarna nog 2x beurt gedaan. Geen enkel issue qua olieverbruik.

    Interval weet ik niet uit me hoofd. Reed toen 25dk per jaar en deed elke zomers olie verversen.
    15dkm vind ik wel snel. Rede dat carter 4.25 is dat je wat meer kms kan rijden voor verversen. Alleen bij diesel en hoge belasting door turbo zou je 15dkm kunnnen verwachten. Ieder geval bij 25dkm of jaarlijks was de olie niet eens zichtbaar vervuild. Olie was nog best helder te noemen.

    @paul vingerhoets
    Als de olieschraapveren zijn werk niet gowd doen ivm ze vast zitten verwacht ik dat compressieveren ook vast zitten.
    Gekke is dat dit bekende kwaal is bij tfsi blokken. Daar is de ruimte in zuiger te krap gemaakt en gaan ze snel vastzitten.
    In verleden na granulaatreiniging van de inlaatklep kwam ook altijd iets in de motor. Vaak bleek veren vast te zitten ivm geen compressie. Als beun manier deden we bougie eruit en remvloeistof erin. Dan na nachtje laten staan. Schoon spuiten, bougies erin en motor opnieuw inleren van zijn adaptieve waardes. Slaat moeilijk aan ivm niet perfecte compressie. Als motor stationaair warm was gedraaid, vereiste van de inleer proces. Dan olie addatief erin en na 15min olie verversen.
     

Deel Deze Pagina