1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik en peilstokmeting

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Janstr, 18 nov 2023.

  1. Ik heb mijn focus aangeschaft bij 202000 km. Na 3000 km begon het olielampje te knipperen. Bijgevuld met 1 liter Kroon Duranza LSP 5W30 A5/B5, volgens het onderhoudsboekje. Nu na iets meer dan 2000 km weer een knipperend lampje. Olieverbruik is dus toegenomen.
    Ik heb er nu 2 liter bijgedaan en dacht laat ik eens peilen. Wat blijkt de peilstok is kurkdroog. Uiteraard eerst wat gereden en de motor 30 minuten laten afkoelen.
    Nu heb ik op dit forum al het een en ander gelezen over olieverbruik en peilstokken, met name bij de Duratec motoren, maar weet nu even niet meer wat te doen.
    Nog meer olie erbij totdat ik wat kan peilen? Gewoon doorrijden totdat het lampje weer begint te knipperen? Stel dat er maar ca. 2 liter in totaal inzit, kan dat dan veel kwaad? Ik neem toch aan dat ik op het lampje kan vertrouwen.
    De motor loopt eigenlijk prima. Stottert niet trekt goed. Stinkt niet naar olie. Zie ook nergens lekkage.
    Goed advies welkom en misschien is er iemand in de buurt van Arnhem die eens met mij kan kijken.
     
  2. Het olie lampje, is een druksensor die gaat dus aan als de oliedruk weg valt.
    Dus ja een olielampje wat aan gaat kan grote gevolgen hebben deze motor zal normaal gesproken een liter of 4 olie in het carter hebben een paar keer achter elkaar de oliepijlstok eruit halen om te controleren en als je dan nog steeds een droge pijlstok hebt zou ik er toch eens een litertje extra bij doen en dan nog eens meten
     
  3. Het lampje is geen niveau sensor maar een druk sensor. Deze gaat aan als er niet genoeg druk is. Eigenlijk ben je dan dus al te laat en heb je zonder smering rond gereden.
     
  4. Hoe handig ben je? Anders een olie wissel doen. Weet je zeker dat er voldoende in zit, dat het 1 en de zelfde soort olie is en wat er eventueel nu nog in je blok zit omdat je aftapt. Kan je die taak ook weer afvinken gelijk.

    Greetz Emiel
     
  5. Wat voor motor betreft dit?

    Olie bij vullen sws. Vullen tot je halverwege je peilstok olie ziet.

    Zoals voorgesteld idd een olie wissel laten/zelf doen. Kan je een base line zetten. En dan goed monitoren. En even met een magneet er doorheen om te zien of er ook metaal in zit.

    Als je hier een foto plaatst van de binnenkant van de motor ,via de olie vul dop. Kan wel geschat worden hoe vervuild de motor is.

    Wat meestal betekend. Vast zittende olie schraap veren.
     
    Janstr vindt dit leuk.
  6. Als je olielampje brand idd ten alle tijden. Olie bijvullen en checken op peilstok hoeveel hij aangeeft. Pas stoppen als je tussen min max zit. Of beter op max zetten.

    Belangrijkste is dat je auto op vlakke ondergrond staat.
    Koude of warmw motor maakt niet uit.
    Hoe warmer de motor hoe sneller de olie van boven naar beneden is gegaan.
    Koude motor moet je langer wachten voordat het gezakt is.

    Meten is weten. Dus eerst op peilstok checken. Zie je niks kan je altijd een liter in doen. Vuistregel is dat tussen min en max een liter is. Dit kan soms iets verschillen. Wil je goed doen dan jalve liter erin en daarna opnieuw peilen.
     
  7. Eerste actie als een olielampje gaat branden is peilen. Niet zomaar een liter olie en in flikkeren en hopen dat het opgelost is. Indien er te weinig olie in de motor zit volgens de peilstok dan ga je olie bijvullen totdat er genoeg in zit. Dit controleert je middels de peilstok.
    Vanaf dan regelmatig oliepeil controleren om na te gaan of je olieverbruik hebt en hoeveel.
     
  8. Je zou even de binnenkant van de uitlaat kunnen bekijken. Even met de vinder er in en langs de binnenwand vegen. Zwarte bagger? Dan gaat de olie de cilinders in. Schone uitlaat? Dan lekt het ergens de motor uit, dan is het goed kijken onder, boven en aan de zijkanten van het blok.

    Greetz Emiel
     
  9. Ik ga er vanuit dat het een 1.8/2.0 Duratec is. Oliepeilen gaat met een kleine handleiding;
    - auto moet vlak staan
    - motor koud
    - peilstok eruithalen en schoonmaken
    - peilstok terugstoppen en 1-2x draaien
    - peilstok eruithalen en dan aflezen

    Helaas kunnen deze motoren olie gaan gebruiken. Zoals @R.Zwiers al aangeeft is dit vaak het gevolg van vastzittende zuigerveren. Dit is te verhelpen door nwe te monteren, wellicht moeten de cilinderwanden iets gehoond worden, beiden is iets wat @R.Zwiers ook prima voor je kan doen. Echter voordat je dit gaat doen, zou ik de staat van je krukaslagers bekijken. Rijden met een te lage oliedruk (wat dat lampje dus aangeeft) kan desastreus zijn voor je lagerschalen. Mijn oprechte mening, als je het zelf niet kan, zoek dan contact met @R.Zwiers (lijkt wel een reclameblok zo ) wellicht dat hij je kan helpen. In de tussentijd met extra olie rondrijden en zeer regelmatig peilen en bijvullen.
     
    Tom91, Janstr, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Mede door jouw taalgebruik vind ik dit een vervelende en belerende reactie. Het kan ook anders getuige de andere reacties.
     
  11. IMG_20231120_141211.jpg
     
  12. Ooh deze motor is wel redelijk vervuild. Wat dus betekent (hoogste waarschijnlijk)vast zittende olie schraap veren.

    Hier onder een 2.0 blok met 160k km. Zonder olie verbruik.

    [​IMG]
     
  13. Ja, dat ziet er beduidend anders uit. Ik heb over verschillende remedies gelezen. Het makkelijks lijkt me een reiniger aan de olie toevoegen en daarna aftappen en olie verversen. Ook een tank vol rijden met '98 heb ik gelezen. Jij hebt kennelijk ervaring. Kun je me iets aanraden?
     
  14. Vind het niet heel erg vies uit zien. Eigenlijk normaal na 2ton. Waarschijnlijk nooit echt op tijd ikie ververst. En mogelijk als de zuigerveren slecht werken komt er uitlaatgas bij de olie terecht en kan dus sneller vervuild raken, zoals bij dieselmotor gebeurt.
    Olie beurt zal al wat doen.

    Wat betreft schraapveren, eerst met camera de cylinderwanden beoordelen. Kans dat er krassen zitten is aanwezig. Daarnaast cilinderlektest en compressiemeting.
    Daaruit blijkt of het echt nig nut heeft.
    Kans dat je 400euro aan goedjes diorheen draait en na 1000km weer terug bent op zelfde olieverbruik als daarvoor.

    Olieadditief toevoegen bij warme motor en dan na 15min draaien olie vervesen kan wat vuil uit het blok halen.

    Als zuigerveren echt vastzitten heb je nauwlijks compressie en zal de motor ook moeilijker aanslaan.

    Maar dit is allemaal op basis van olieverbruik. Wie weet is er niet echt olieverbruik maar gewoon toe aan een beurt. Geen idee wanneer de laatste beurt is geweest.
    Want 1ste keer is liter bijgegooid en niet gepeild of het genoeg was. Na 1000km is weer 2liter bijgedaan zonder te weten of de eerste keer op peil stond.

    Heb meegemaakt dat ik 2.5liter bij een klant bij moest gooien terwijl bij beurt 3.25l ingaat.
    Ze wouw alleen olie laten bijvullen en geen beurt.
    In 2.0 gaat dacht 4.25 in. 3liter verwacht ik dat je olielampje kan branden.
    Zelf ook 2.0duratec gehad en daar keer bij beurt motor gestart en na paar keer toeren draaien. Dacht ik ineens heb er nog geen olie ingedaan. Geen olielampje ging branden en ook geen schade opgelopen. Dit ivm daarna geen olieverbruik had. Om 20a 25oookm olieververst. En tussendoor keer olie bijgevuld.
     
  15. De verschillende "lap middeltjes" ben ik niet helemaal bekend mee.

    Wellicht is dit hier op het forum te vinden. Of kunnen andere mensen je hier mee adviseren.

    Dr staat hier een redelijk uitgebreid verslag van een revisie van een soort gelijk vervuilde motor.

    Is ook duidelijk een filmpje hoe (ik) uitleg wat het probleem veroorzaakt.

    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/revisie-duratec-he-2-0-geslaagd.120101/
     
  16. Dat ziet er geweldig uit, maar daar zal ook wel een behoorlijk prijskaartje aanhangen. Mijn auto loopt nog prima al heb ik geen enkele vergelijking met een andere Ford. Hij rijdt soepel en trekt goed. Veel beter eigenlijk dan mijn oude Xantia 1.8, die ik jaren heb gereden. Ik ga waarschijnlijk eerst maar eens voor een additief en dan olie verversen, en daarna goed monitoren. Bedankt allemaal voor de input.
     
    gerardTDCI en R.Zwiers vinden dit leuk.
  17. Misschien was het ook wel zo bedoeld. Een olielampje dat gaat branden moet alle alarmbellen doen afgaan, dit kan namelijk catastrofale gevolgen hebben voor de motor.
    Om er gewoon in het wilde weg dan maar een liter olie in te flikkeren (ja ik zeg het weer...) is een actie die nergens op slaat. De eerste vraag die je jezelf in zo'n geval zou moeten stellen is waarom dat lampje brandt. Als de reden je onduidelijk is kun je de handleiding er eens op naslaan of eens navragen bij iemand die het je kan uitleggen. Hetzij de dealer, een garage, monteur, forum.
    Maar goed, wat gebeurd is is gebeurd.
    Jouw auto verbruikt dus duidelijk olie. De mogelijke oorzaak is hierboven al aangegeven. Nu moet je dus proberen uit te vinden hoeveel olie hij verbruikt. Ik zou hem vullen tot hij op zijn maximale niveau staat, kilometerstand even noteren en daarna regelmatig blijven peilen. Bijvoorbeeld elke keer als je getankt hebt ofzo. Als je oliepeil bijna op minimaal staat vul je weer bij tot maximum. Kijk hoeveel olie je hebt moeten bijvullen en kijk hoeveel kilometer het is geleden vanaf je laatste bijvulling.
    Nu heb je dus een idee van je olieverbruik. Daarna is het aan jou om te bepalen of je er iets aan wil doen en zo ja, wat je er aan gaat (laten) doen.
    De mijne, een 1.6 Zetec, zat op een liter olie per duizend kilometer. Ik heb daarna atf olie bij de motorolie gedaan, zo een goeie honderd kilometer gereden, dan atf olie in de cilinders laten lopen en zo een nachtje laten weken.
    Volgende dag de motor zonder bougies en paar keer laten ronddraaien om de olie uit de cilinders te krijgen en daarna een beurtje gegeven.
    Motor gestart, hele straat onder de dikke blauwe rook gezet en een flinke rit gemaakt om de motor goed op temperatuur te krijgen.
    Daarna is mijn olieverbruik behoorlijk verbeterd. Was nog maar een liter op bijna drieduizend kilometer. Helaas is dat maar tijdelijk en ging het verbruik na verloop van tijd zelfs naar een liter op zevenhonderd kilometer.
    Vreemd genoeg is het daarna weer wat beter geworden en zit ik nu tussen de duizend en vijftienhonderd kilometer voor een liter olie.
    Ik gebruik nu gewoon de goedkoopste olie die er is, van de Action of op autodoc, en volg ook gewoon de beurten op. Gaat prima tot nu toe. Enige nadeel is dat het olieverbruik de levensduur van je bougies enorm verminderd. Ik heb op net geen 40.000 km drie sets bougies versleten.
     
    Ecobeast, VdR-HJD en R.Zwiers vinden dit leuk.
  18. Mijn post is ook geen "standaard" om dit probleem aan te pakken. Maar deze persoon wou zelf ook gewoon graag een keer een revisie doen/mee maken. Daarom is het zo uitgebreid aangepakt.

    Je kan er ook voor kiezen puur en alleen de zuigerveren te vervangen. Zoals aan gegeven (zie filmpje in het topic) kunnen je zuiger compressie veren nog prima zijn. Maar je olie schraap veren functioneren als "seals" of zeg maar t binnenste van een keerring.

    Vast zittende olie schraap veren meet je niet terug met een compressie of leak down test.

    Minste wat bij een zuigerveren vervanging komt kijken is. Koppakking, kopbouten, zuigerveren, koelvloeistof en olie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Moest de rest van mijn auto in orde zijn dan zou ik zeker overwegen om de olieschraapveren te vervangen. Als de boel dan toch los lag gelijk nieuwe distributieset en ook de zuigerveren zou ik vervangen.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  20. :mrgreen:
    Ik heb nog een nieuwe, originele, ongebruikte koppakking liggen. Volgens mij ook nog nieuwe ongebruikte kopbouten. Mogen voor niet teveel geld weg :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina