1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik 1.6 Zetec SE

Discussie in 'Performance' gestart door Drrrrkkk, 11 aug 2020.

  1. Het olieverbruik van mijn Focus Wagon 1.6 (uit 2002) valt me op. In negatieve zin bedoel ik dan :roll:
    Ik heb de Focus sinds eind Mei en inmiddels zijn er zo'n 2500km onder de wielen doorgerold. In dat tijdvak heb ik inmiddels ongeveer 7 liter bijgevuld. Vind ik op zich niet zo spannend voor zo'n oude auto en kleine moeite natuurlijk om dat wekelijks te peilen, maar waar het mij om gaat: hij rookt niet én er ligt geen plasje onder. Dus waar kotst 'ie het uit dan? :think:

    Tijdens het rijden trouwens geen problemen hoor, auto rijdt verder prima. Iemand een ideetje / iets soortgelijks? In mijn Focus hangt de 1.6 Zetec SE (inmiddels bijna 225K op de teller).
     
  2. Bekend kwaaltje van die motoren. Grote kans dat het je olieschraapveren zijn die vastzitten. Hierdoor blijft er meer olie dan wenselijk is aan de cilinderwand hangen en verbrandt dan in de cilinderruimte.
    Je kunt de olieschraapveren tijdelijk een beetje losweken waarna je olieverbruik spectaculair daalt, om daarna weer terug te vallen naar je voorgaande gebruik.
     
  3. Klinkt als een mooie truc, dank daarvoor @Hollender ! Maarre... hoe doe ik dat?
     
  4. Ik had hier onlangs gelezen remvloeistof in je bougie gaatjes gieten maar lijkt mij niet echt gezond.
     
  5. Doet ie van mij ook, is ook een 1.6 Zetec se. Nu met 320.000km en lust een halve liter op ongeveer 3000 km. Loopt als een tierelier en ik doe er ook niks aan. Rookt niet,lekt niet. Gewoon netjes bijhouden en bijvullen. Idd olieschraapveren vastzitten, ook wel “ringsticking” genoemd.
     
  6. Bougies er uit draaien en een nachtje een laagje diesel op de zuiger laten weken.
     
  7. @Gerlof
    Dat was ik, het is voor even nachtje te doen, met luchtspuotje schoon blazen en dan droog starten voor je bougies er terug in zet.
    Rede hadden regelmatig op cil 0bar compressie na kleppen reinigen met granulaat. Hierna starte hij wel en nadat hij warm is geweest is het goed.
    Of andere vloeistof beter is en goed werkt geen idee.

    Diesel zou dan mogelijk beter zijn.

    Als compressietest slecht was. Deden we wat motorolie boven op cil. Als de compressietest dan beter was, waren de zuigerveren versleten.
    Echt vuil lijkt me sterk. Want dan is er in al die jaren niet op tijd olie ververst.
    Benzine met injectie in de inlaat raakt namelijk niet zo snel vervuild. Met direct ingespoten wel weten we
     
  8. Ik heb er een troepie voor besteld genaamd Toralin.
    Dat wil ik gezien de prijs (3 tientjes + een voor mij te begrijpen gebruiksinstructie) best even een kans geven, al besef ik natuurlijk dat dit een lapmiddel is :oops:
    Als ik resultaten weet, laat ik het weten.
     
  9. Als je beseft dat het een lapmiddel is is het een beetje zonde. Je had namelijk hetzelfde resultaat behaald met 30 cent aan diesel.
     
  10. Op 2500 km en 7 liter olie verbruiken?
    Dan zou ik persoonlijk afscheid nemen van die auto!
     
  11. Heb je dat wel goed? Die 7 liter op de 2500 km? Dat betekend dat bijna elke 355 km staat bij te vullen, dan is je motor eigenlijk al overleden en loopt op de laatste benen.
     
  12. Uit eigen ervaring weet ik dat het motortje wel blijft lopen. Mijn MKI had eerst ook een 1.6 Zetec. Ding zoop ook meer olie dan brandstof. Voor de motorwissel (ombouw naar een 1.8) heb ik echt geprobeerd het blok kapot te trappen. Is niet gelukt.
    Ding is loeiheeit geweest, bij demontage van de motor ook de motor zelf uit elkaar gehaald, kleppen zaten er melkwit in, maar liep als een zonnetje. Sterker nog de zuigers en cilinderwanden kon je niks aan zien. Wel waren bij 2 cilinders de zuigerveren behoorlijk versmeerd.
     
  13. Ik heb ook een topic gestart over olieverbruik, lees daar eens wat ik al gedaan heb.
     
  14. Over het algemeen hoor je weinig over olieverbruik bij de zetec, zetec e en zetec se, dit komt vaker voor bij de duratec gelabelde 1.8 en 2.0 blokken.
    Persoonlijk had ik bij 7L/2500km afscheid genomen van de auto of er een ander blok in gewipt, maar dan hangt het er net nog maar van af of de auto dit nog waard is aangezien hij al richting de 20 jaartjes gaat en roest een serieus probleem kan gaan worden.
     
  15. Jij bent een jaar of 15 te laat begonnen met je inlezen over de Focus I? Het komt echt veel vaker voor dat de1.4/1.6 Zetec E en SE (Yamaha) olie gebruiken, veel vaker. De Ford 1.8/2.0 Zetec motoren eigenlijk nooit.

    De Duratec motoren (Mazda) ook vaak genoeg.
     
  16. Ze hebben het gewoon allemaal zover ik weet. Is een producteigenschap!
     
  17. Ze hebben het echt niet allemaal.

    Ik kocht 15 jaar geleden een destijds 6 jaar oude focus 1 met 1.6 Zetec S(E) motor met 160.000 KM op de teller. Ik heb deze na 3.5 jaar weer verkocht met ruim 200.000 KM op de teller. Tussen de onderhoudsbeurten heb ik nooit een druppel olie bij moeten vullen.

    Tevens hebben mijn ouders 4 verschillende focus 1 exemplaren gehad waarvan 1-stuks 1.4 en 3-stuks 1.6 Zetec S(E). Bij geen van deze auto's is het ooit nodig geweest om tussen de onderhoudsbeurten olie bij te vullen. Tijdens het oliepeilen stond de olie altijd keurig op niveau.
     
  18. Als je de aantal gevallen die te vinden zijn op het internet tegenover het aantal verkochte units zet dan valt het in verhouding reuze mee.
     
  19. Hahah yep dat klopt. Maar dat geldt dan ook voor de Duratec motoren.
     
  20. Jawel dan moet je dus maar geluk hebben met je aankoop :roll::shock:
     

Deel Deze Pagina