1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik 1.6 Zetec SE

Discussie in 'Performance' gestart door Drrrrkkk, 11 aug 2020.

  1. Dank allen voor de reacties ;)
    Anyway, ik heb vandaag die Toralin Anti-Carbon erin gemieterd en braaf de instructie gevolgd. Tevens olie keurig op peil gevuld (Castrol 10W40 half-synthetisch). Dagteller op nul gezet en nu gaan we meten :sturen:

    Bougies waren trouwens van Motorcraft en zagen eruit alsof ze al wat jaartjes erin zitten, maar waren verder niet vettig ofzo.
     
  2. Volgens mij hoort er in een zetec 5w30. 10w40 is te dik.
     
  3. We zetten de klokken gelijk, ik heb vandaag ook verse 10w40 olie in gedaan kijken hoe die zich verhoud, zie ook mijn verslag,
     
  4. Zoals @doubled al aangaf moet er volgens mij ook 5w 30 in en geen 10w 40.
    Wat is de reden om er andere olie dan voorgeschreven te gebruiken?
     
  5. De 5w30 is heel dunne olie, bij olie verbruik wordt aangeraden om iets dikkere olie te gebruiken.
    Bij mijn vorige Alfa JTS wordt zelfs aangeraden om 10W60 te gebruiken(volgens het boekje), daar deed ik nog 1l bij 2000km bij.
    Dus bij die was ik al gewend, maar van een Ford motor had ik het nooit verwacht! :|:( Ik heb ondertussen na 2000km 4l olie bijgevuld.
     
  6. Ik ben van mening dat het overgaan naar dikkere olie weer een lapmiddel is. Misschien komt het olie verbruik ten goede maar veroorzaakt het problemen op andere punten. Je hydro stoters moeten zich ook kunnen blijven vullen en legen met de dikkere olie.

    Ik had zelf dan eerder nog voor 5w40 gekozen dan 10w40.
     
  7. Mocht het hier nog onder de -20 graden komen dan zou ik ook de 5W pakken, maar als het toch die oliescraapveren de schuldigen zijn help het zeker niet.
     
  8. Ik heb best een aantal eerste generatie zetecs gezien die bij een koude winterdag niet wilde starten omdat er 10w40 in zat. maar tegen die tijd dat het koud wordt heeft die motor toch alles weer opgezopen.
     
  9. Ik rij ook met een 1.6 Zetec. Altijd 5w30 erin 225k gelopen het blok en olieverbruik ongeveer 1l op 15.000km Kroon Duranza) .
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  10. Dat werd mij inderdaad door garagist aangeraden i.c.m. even een maandje 'het nieuwe rijden' achterwege te laten. Dus even niet 50 in z'n 4 zeg maar ;)
    Even dus een maandje een wat ongunstiger verbruik, let's see what it does.
    Dagteller geeft inmiddels 200km aan sinds de Toralin schoonmaakacties, daar komt aankomend weekend ruim 550km bij, dus ik ben benieuwd.

    Overigens, 'even' een ruilmotor klinkt allemaal leuk, maar ook dat is dan oude troep. Wil je dat goed doen, dan zul je beter een gereviseerde ruilmotor nemen (waarbij je dan net zo goed de nu in gebruik zijnde motor kunt laten reviseren, maar goed). Let wel: dan heb je het over operaties die ruim over de dagwaarde van de auto gaan he :lol:
    Neuh... deze Focus heb ik als tijdelijke auto genomen, na het in moeten leveren van mijn leaseauto. Hoe tijdelijk uiteindelijk "tijdelijk" gaat worden, gaan we zien. Bij grote kostenposten gaat deze auto meteen hoppa de deur uit. Ik hou een logboekje bij; na aankomend weekend is de 4e maand aangebroken.

    Wat ik trouwens wel een interessante vindt: als mijn oliepeil te laag is (dus gemeten met peilstok na dag stilstaan) en ik start de auto en rij een stukje, dan floept er geen olielampje aan. Ah lampje stuk zeker? Nee want zodra je contact maat branden olielampje + acculampje + handremlampje (omdat die is aangetrokken, duh :) ) wél gewoon. Dus lampje niet stuk.
     
  11. olie lampje is olie druk lampje in een mk1 focus, niet een olie peil lampje.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  12. Top, weer wat geleerd, thanks!

    Ik kwam zojuist stomtoevallig de garagehouder tegen bij de slager en vroeg hem nogmaals naar het olie-viscositeit verhaal. Hij zei dat inderdaad 5W30 in het boekje staat en wordt aangeraden voor de Zetec 1.6 SE, maar dat is omdat je dan over het gehele bereik (boven de +40 tot onder de -20 graden buitentemperatuur) altijd gegarandeerd goed zit. Bij 10W40 is dat bijv. maar tot -20 graden, maar de kans dat het in September zo koud wordt acht ik klein ;)
    Ik laat mijn bevindingen weten zodra ik nieuws heb.
     
  13. Als je olielampje gast branden dan ben je al te laat. De motor heeft dan geen oliedruk en als dat tijdens het rijden gebeurd dan heb je waarschijnlijk al motorschade.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  14. Korte update: inmiddels na de Toralin opschoonactie 900km weggetikt (voornamelijk snelwegkilometers) en olieverbruik is nog prima op peil :thumbup:
    Maar we houden het uiteraard in de gaten.
     
  15. Been wel benieuwd hoe het nu staat met het verbruik
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  16. Inmiddels ben ik over de 1500km heen na m'n schoonmaakacties. Tot nu toe geen olieverbruik, dus so far so good.
     
  17. Hoe is het nu na een paar maanden?
     

Deel Deze Pagina