1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olie zakt uit de cilinderkop

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RobertVlasblom, 11 feb 2021.

  1. Hallo allemaal, ik heb even vraag.... Het vielt mij op bij koudestart dat de kleppen nogal tikken ( droog) na een aantal omwentelingen lopen alle stoters vol en loopt normaal..

    Maar als ik hem uitzet is het na een uurtje weer ondanks dat de motor warm is. Hij verbruik geen olie dus iemand enige idee wat het zou zijn en wat je eraan kan doen... Oliepomp niet helemaal lekker misschien???
    Alvast bedankt voor het meedenken
    Mvg Robert
     
  2. Misschien gewoon jouw klepstoters die een beetje last van slijtage hebben?
     
  3. Zit de juiste olie erin en hoe lang is het geleden dat die gewisseld is?

    Bij te dunne olie loopt het er makkelijk uit en als de olie oud is en bijvoorbeeld door bijvoorbeeld brandstof lekkage te dun wordt kan dat ook het resultaat zijn.
     
  4. Als ik het goed heb gaat het hier om een 1.0 ECOboost.

    Dit type motor heeft vaste klepstoters en geen hydraulische klepstoters. Het tikken kan dus niet door leeglopende hydraulische klepstoters worden veroorzaakt.

    Wanneer het echt de (vaste) klepstoters zijn die je hoort zou ik persoonlijk beginnen met het controleren van de klepspeling en indien nodig corrigeren. Om de klepspeling te corrigeren dienen de klepstoters compleet te worden vervangen (er zijn tientallen verschillende maten verkrijgbaar). Aan de hand van de gemeten speling en de dikte van de huidige klepstoters moet worden berekend welke maat klepstoter er moet worden toegepast.


    Overigens is het vrij normaal dat je bij een motor met vaste klepstoters de klepstoters wat hoort wanneer de motor koud is. De kleppen hebben juist speling om te voorkomen dat deze als gevolg van thermische groei van alle componenten niet volledig meer sluiten. Derhalve moet de klepspeling ook bij een koude motor worden gemeten en afgesteld. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen is de klepspeling nog maar een fractie van hetgeen de speling is bij een koude motor waardoor je de kleppen vrijwel niet meer hoort.
     
  5. ik mag hopen van niet.....
     

  6. Er zit 5w 20 van eurocol in. Dit hadden ze bij de garage gedaan toen ik hem kocht 2 maanden geleden ( geen ford dealer)
    Ik weet dat bij de eerste ecoboost blokken geen 5w20 maar 5w30 zat van Castrol.... ook volgens het instructieboekje staat 5w30 (2012)
    Dus wil sowieso dat ze hem bij de dealer eens even onder de loep nemen..
    Ook gelijk de distributieriem laten controleren op haarscheurtjes
     

  7. Dit is mij inderdaad bekend.... maar volgens google heeft hij hydraulische klepstoters...Dus dat is een beetje verwarrend. Morgen maar eens even langs de ford dealer wat ik sowieso al van plan was voor een checkup zeg maar
     
  8. Ik zie oliefilters voorbij komen met een "terugloop beveilingsklep"zou dat het kunnen zijn??? Dat dat filter er niet inzit
     
  9. Zo'n filters zullen eerder zijn om de olie tot boven in het blok te houden dan in hydraulische klepstoters op druk te houden denk ik.
     
  10. #10 RobertVlasblom, 12 feb 2021
    Laatst bewerkt: 12 feb 2021

    Dat denk ik ook. En dat is wat nu niet gebeurt. Ze hebben natuurlijk de olie vernieuwd... Wat op papier netjes staat maar als je rommel gebruik qua olie en oliefilter schiet het nog niet op... Ik dacht dat Eurocol voor op de muur was om tegels te plakken.


    Ze hebben de ruitensproeiervloeistof bij gevuld met water.... Nu het min 6 is werken ze niet meer.... Dus vanmiddag eerst langs de dealer om alles te laten controleren
     
  11. Een klepstoter is niet afhankelijk van het olie filter. Een veer in de stoter zorgt ervoor dat hij altijd probeert omhoog te komen. Omdat de klepstoter met draaiende motor in een badje van olie zit zuigt die bij het omhoog gaan door kleine gaatjes olie naar binnen. Als de nokkenas hem dan weer indrukt perst hij de olie weer door de gaatjes uit. Er zit een soort keerring in die de olie in de stoter houdt.

    Als de olie te dik is kan de stoter niet genoeg olie opzuigen door de gaatjes en komt die niet helemaal omhoog. Is de olie te dun loopt het er te snel eruit. Beide gevallen zorgt voor tikken.

    Als de stoters leeg lopen bij stilstaan zou je eerder denken dat of de olie veel te dun is of dat de keerring lek is.
     
  12. De 1.0 ECOboost heeft 100% zeker vaste klepstoters.

    [​IMG]
    [​IMG]

    een probleem met de hydraulische klepstoters kan je dus uitsluiten.
     
  13. Zijn er überhaupt nog ford motoren die hedendaags gebruikt worden voorzien van hydraulische klepstoters ?
     
  14. Het is - zoveel onder 0. Dat het iets meer ratelt dan met een graad of 20 is normaal. Bij de 1.0 hoor je heel even de hoge druk pomp ratelen. Doet ie ook bij mijn MK4 Mild Hybrid, deed ie ook bij mijn voorloper, een Fiesta MK8 1.0 en nu ook weer bij de Fiesta MK8 1.0 van mijn vriendin.

    Overigens een second opinion en goede olie door de dealer is nooit verkeerd. Temeer de 1.0 Ecoboost heel gevoelig is voor de juiste olie ivm de d-riem die door de olie loopt.
     
  15. Inmiddles staat hij bij de dealer... Ook daar merkte ze op dat er geen olie in de kop zit tijdens koudestart...en het een aantal tellen duurt voordat er olie doorheen vloeit. Inmiddels is de motor gespoelt en zit er castrol in. En hebben ze met een endoscoop gekeken of de motor schoon is van binnen en dat is hij ook. Ook het kleine zeefje in de aanzuigbuis na de oliepomp. In de ochtend gaan ze kijken of het geholpen heeft.... Iemand nog ideeen of surgersties? ik weet dat er een terugslag klep in de oliepomp zit zowel on het filter, maar het filter hebben ze vervangen...
     
  16. Oke heb je toevallig nog andere ideeen? alsvast bedankt voot het meedenken?
     
  17. Elke motor is anders, alleen sommige hebben een terugslagklep in het blok zelf zitten, zodat de olie niet terugstroomt naar de carter via de oliekanaal. weet dat dag motor dat heeft, alleen praten we over iets anders als auto
    echter dat als er geen hydraulische stotters in de kop zitten. zowel tuimelaar versie als stotter zelf. dan vraag ik me af hoe erg klinkt het.
    enige dat beweegt zijn de variable kleptiming poelies.
    echter als er geen olie druk is, dan zitten deze tegen aanslag aan en komt er geen geluid vanaf.
    anders zou je ook storing op deze verwachten.

    verder loopt bij elke motor de olie uit de kop wel terug naar beneden. dat is ook de rede bij nieuwe motor je boven terrein ook goed in de olie moet zetten.
    Deel blijft wel achter in de komentjes in de kop. pas als er oliedruk is komt olie boven pas aan.

    jouw geval is de oliedruk wel in orde
    anders zou ik echt de motor moeten horen om iets meer te kunnen zeggen.
     
  18. Je woont in gorinchem toch? ik kom uit Dordt dus zover is dat niet

    Maar als er geen hydraulische stoters in zitten. Dan vraag ik me af waarom ze dit dan zo noemen...??

    https://www.motor-doctor.nl/klepstoters/ford/focus/focus-iii/29566-1-0-ecoboost
     
  19. Nu heeft de motor nog garantie bij het bedrijf waar ik hem gekocht heb. Ze zijn inmiddels op de hoogte. Maar ze wachten eerst de bevindingen van de ford dealer af.
    Ik hoop echt dat het gelukt is wat ze gedaan hebben..... maar ik heb een onderbuikgevoel van niet..
     
  20. nee denk dat je in de war zit met pd3jcw die woont dacht ik vlakbij jouw. althans toen ik keer langs was geweest. zelf kom ik uit tilburg
    wat je daar ziet zijn stoters. is niks meer dan stuk ijzer. echter dit is de stoter voor de hogedrukpomp, op de video vervangt hij hem.
    wie weet zit hier bij je hogedrukpomp wat ruimte tussen
    .

    op de kleppen zelf zit ook zoiets (maar dan zonder de 4 gaatjes) dit is puur waar de nokkenas de klep induwt.
    goeie foto kan ik helaas niet van vinden op internet waar ze het goed laten zien.
     
    Dennis182 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina