1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olie zakt uit de cilinderkop

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RobertVlasblom, 11 feb 2021.


  1. Dank je wel voor je uitleg. Ik werk zelf ook met auto's alleen dan op de schadeafdeling. Met motortechiek hebben wij nooit echt te maken en zeker als het om zoiets specifieks gaat .. En zeker ik als spuiter ;-)
     
  2. Zomaar een vraag, maar heb je al eens geluisterd bij een vergelijkbare 1.0 ecoboost? Soms wil men ook te graag dat er wat mis is.
     
  3. Uiteraard! Zowel mijn ouders, zus als schoonouders rijden een ecoboost..

    De Ford dealer gaf ook aan dat het niet klopte..

    Waarom zou ik willen dat er iets mis is met mijn wagen.... Het is niet zo dat ik een geld boom in mijn tuin heb staan om zulke grappen te financieren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Wat ik bedoelde te zeggen is dat
    Wat ik wilde zeggen is dat niet elk geluid direct een probleem hoeft te zijn.

    Wat heeft de dealer gezegd, waar jij uithaalt dat het niet in orde is. En als het dan niet in orde is, waar kan het volgens hun aan liggen? Dat een motor wat ratelt bij de koude start, of zelfs na een uur stil staan in de kou is vrij normaal. Zoals ik al had aangegeven, mijn MK4 met 1.0 Ecoboost en 12.000km doet dat ook, zeker bij erg lage temperaturen. Dit is dan ook de hogedruk pomp die je dan hoort ratelen. Dat duurt een paar tellen en dan is het weg. Verstuivers/injectoren ratelen ook.

    Olie zakt altijd weg uit de cilinderkop. Immers er bestaat zoiets als zwaartekracht.

    Je hebt verder geen meldingen gehad van lage oliedruk?

    Misschien kun je een filmpje of geluidsfragment plaatsen?
     
  5. Je mag eventueel ook wel naar mijn ecoboost luisteren. Ik woon in Papendrecht.
     
  6. Ik zal sowieso proberen even filmpje te maken.. De dealer ga gaf aan dat het het oppompen van olie naar de cilinderkop is wat je hoort...Nu met Castrol er in loop het iets soepeler...

    Ik zal een filmpje maken..
     
  7. Dat is tof van je dank je wel!
     
  8. Hi @RobertVlasblom en anderen. Ik heb exact hetzelfde issue hier met mijn Focus. Nieuwe (Ford) olie erin maar nog geen verandering.

    ben benieuwd of dit iets ernstigs bleek of dat het geen kwaad kan.
    (Lijkt er alleen op dat je niet meer op het forum zit, hopelijk niet omdat je de focus weg hebt moeten doen)
     
  9. Veel olie filters hebben een veer belaste klep intern, maar dit is GEEN terugslag klep dit is een beveiliging, mocht het voorkomen dat het filter verstopt raakt gaat deze klep open om te zorgen dat de olie kan circuleren dan maar vuil. Maar wel smering.
    Het oliefilter zit direct achter de oliepomp aangesloten heeft niets met de retour olie van doen die uit de kop naar beneden loopt, dit gaat eenvoudig via diverse gaten(doorlopen) in de kop en blok.

    De meeste blokken zullen geen tot weinig olie bovenin de kop houden zeker niet met een bovenliggende nokkenas anders gaat de nokkenas de olie opkloppen tot schuim
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  10. Ik ga toch nog even dit topic gebruiken gezien de geschiedenis precies past bij mijn vragen.

    Ik heb dus dezelfde issue als de OP hier meld. Bij starten 2-3 sec harde tikken van de kleppen zo lijkt t. Ondanks oliewissel met goede en voldoende olie.

    Ook bij wegrijden met koude motor en gas geven (anders niet) hoor ik lichte tikken van … zo lijkt de kleppen.

    Nu heb ik uitvoerig gegoogled… ik zag wat Amerikaanse video’s en posts waar wordt gesproken dat Ford bij het contact maken de oliedruk te kort laat oplopen. Schijnt daar vaker voor te komen bij Ecoboost. Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

    Ik heb zelf getest door 7x opnieuw contact te maken en zo elke keer opnieuw de oliedruk op te bouwen. Dit lijkt inderdaad te helpen.

    Nu vraag ik me af, is er iets te bedenken dat dit oplost? Zou het kunnen dat de oude accu dit kan veroorzaken door onvoldoende stroom? (Start stop werkt ook niet meer)

    Deze start zonder voldoende oliedruk is toch best wel schadelijk lijkt me…?!

    De kleppen lijken dus ook gesteld te moeten worden (auto heeft al 250k gereden). Is dit dringend? Na 1 min rijden hoor je geen tikken meer.
     

  11. De oliepomp is mechanisch en wordt intern door de motor aangedreven. De oliepomp werkt dus alleen wanneer de motor draait (of door de startmotor wordt aangedreven).

    Het achtereenvolgens een aantal keer het contact in en uit schakelen heeft dus geen enkele invloed op de oliedruk. De motor draait hierbij immers niet rond en de oliepomp wordt dus ook niet aangedreven.
     
    thecure vindt dit leuk.
  12. Ja dat is idd logisch. Maar wordt er op een andere manier oliedruk opgebouwd voordat motor draait ?

    Dit is een voorbeeld van n filmpje met zelfde issue en het meermaals ‘voorbereiden’ voor start waarmee die ratelende start wordt voorkomen.
     
  13. Voordat de motor draait wordt er op geen enkele manier oliedruk opgebouwd.

    In ieder geval niet bij het type ECOboost motor dat jij hebt.
     
  14. Een mann filter heeft een terugslagklep dan zou er minder olie moeten teruglopen waardoor eerder olie boven is.
    Hoi, bekijk MANN-FILTER Oliefilter op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/mann-filter/7919227 eens.
     
  15. Iemand.. Enig idee waarom het meermaals ‘voorstarten’ dan effect kan hebben? Of waarom na eenmaal gestart, direct uitzetten en weer aanzetten er geen ratel klinkt?

    Lijkt toch echt geen olie te zitten op plaatsen waar dit wel hoort…
     
  16. In een oliefilter zit geen terugslag klep.

    de klep die er eventueel in zit is een overdruk klep en die gaat alleen open als door wat voor oorzaak ook het fliterelement verstopt raakt en de motor dus geen smering meer zou krijgen dan beter “vervuilde” olie dan geen olie
     
  17. Er staat terugloopbeveiliging.
     
  18. lol primen van de oliepomp doe je alleen bij grotere motoren. dit ivm het te lang duurt voordat de olie overal is als de motor loopt.
    zoals jw zegt ken zelf 0 motoren met een electrische oliepomp. enigste die het zeker heeft is de motor bij mastermilo in zijn t69 tank. Daar moet je goeie minuut lang oliepomp laten draaien voordat het overal is. dit is dus te lang voor een motor.

    Alle motoren starten zonder oliedruk. er zit een oliefilmlaag al dus dat is geen probleem. na sec heeft het oliedruk en is olie overal in het blok.
    boven zitten bij sommige motoren hydraulische stotters, wil eens voorkomen dat na 200.000+km ze gaan lekken. Dit komt omdat de klep nog ingedrukt wordt bijvoorbeeld en de druk in deze stotter wegloopt. Gevolg dat het eerst nieuwe olie moet hebben en dan als het vol zit zijn functie weerdoet.

    @Steffanito
    dat filmpje geloof ik totaal niks van. Hoe kan een mechanische pomp druk opbouwen zonder dat motor loopt. Kijkend naar de meter is nooit een garantie dat je juiste druk hebt. Kan software zijn dat dit gewoon in het midden wordt gezet.
    zelfde als temperatuurmeter, bij mijn focus mk3 1.6ecoboost gaf deze 90graden aan als kvs al tegen de 60graden was. bij 40 graden kwam het al op 60graden te staan de wijzer.

    enige dat je met voor starten doet is het volgende.
    bij dieselmotor is gloeibougies activeren, zodat in cilinder warm is en dus diesel kan ontbranden.
    bij benzine motor (en sommige diesels ook) dat opvoerpomp in de tank brandstof naar voren brengt.
     
  19. @Bertus 7
    Er staat ook omloopklep met daarachter de openingsdruk 1,4 bar
    Je wil zo min mogelijk kleppen of andere beperkingen in de oliekanalen door vervuiling zou zo’n klep zomaar eens dicht gaan zitten dat wil je gewoon niet hebben..
     
  20. Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dat is het dus niet…
    Ik heb van anderen begrepen dat de 1.6 Ecoboost geen hydraulische stoters heeft… Dat staat ook hier boven in het staafje volgens mij. Dus het weglopen van de olie is het niet…
    Maar wat dan wel…?

    Gegeven het feit dat starten t probleem direct verhelpt lijkt t toch echt dat de olie niet voldoende aanwezig is op bepaalde plekken. En dan vrees ik voor de slijtage die dat geeft…
     

Deel Deze Pagina