Nieuw schoeisel, Michelin Pilot Super Sport??

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Vlugge Jaapie, 5 feb 2013.

  1. Klopt, is 92 XL... is al gezegd op de vorige pagina.
     
  2. Ik heb de Ventus V12 Evo en ben er al 3 jaar erg tevreden mee en ik vind ze niet onderdoen voor de PS2. Hoe ze in het grensbereik zijn weet ik niet, want zo snel rij ik ook weer niet.
    Denk dat velen Hankook toch onderschatten ondanks dat ze supplier zijn van het DTM-circus.
    Ik heb nog geen 500 euro betaald voor 4 stuks incl. montage (bij een duitse Ford-dealer).
     
  3. Pilot Sport 3 idd de opvolger

    de 2 zal nog bestaan
     
  4. Ik heb de ps3 erop zitten in de zomer en ik ben er erg tevreden over.
    Heb dacht ik voor 2 stuks 280 euro betaald.
     
  5. is een mooie prijs.

    In België zou dat toch een mooie prijs zijn... ;)
     
  6. Vandaag bij een banden specialist in de buurt geweest. Die kan de Pilot Super Sport leveren inclusief montage voor € 195,- per stuk.
    Ik heb het nog even met hem gehad over de load index. Hij vertelde dat die 92 niet verplicht is op auto's met een nederlands kenteken en dat 88 prima kan op een Focus. Mocht je een auto met Duits kenteken dan ben je verplicht om die aan een load index van 92 te houden.
    Een beetje een vreemd verhaal. Ik vraag me af of het kwaad kan.
    Ik ga er vanuit dat zo'n bedrijf geen risico's neemt en weet waar ze het over hebben, dus ik ben geneigd om te zeggen dat het geen kwaad kan. Misschien toch een beetje naïef...?

    Hoe denken jullie er over?
     
  7. Op het kenteken staat de maximum massa. Deel dit door 4 en zoek dit gewicht op in de tabel met loadindexen. Dat moet er dan minimaal onder zitten voor de APK
     
  8. Ok bedankt.

    Volgens autoweek zou het maximum toelaatbaar gewicht op 1860kg zitten. Als je dat deelt door 4 kom je op 465 en dat houdt in een load index van 82...:cheer:

    Dan is 88 dus ruim voldoende.
     
  9. Is het verschil in prijs tussen load index 88 en 92 dan zo groot voor een 225/40 R18 band?
     
  10. Ik vind 195 euro per stuk flink aan de prijs eerlijk gezegd.
     
  11. Zo simplet werkt t niet. Er staat standaard al zo'n 450kg op de vooras, gewicht is nogal ongelijk verdeeld. Heb de auto ge-crossbalanced op 4 weegschalen. Tel er 100 kg bij voor bestuurder, passagiers en wat bagage en dan kom je in de buurt van wat je nodig hebt. Dan kan een load index 88 net.
     
  12. Mijn banden hebben altijd 92Y

    dat is toch altijd bij standaard bij dergelijke banden
     
  13. Ok goed om te horen dat 88 volstaat!
     
  14. Volgens mij kan 88 wel, hoewel ik zelf 92 heb en weer zou nemen. Maar als ie er niet is voor jouw maat... :)
    Wat zegt een banden expert er van?
     
  15. #35 Kaz, 12 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2013
    [​IMG]

    Hier nog ff de gewichtsverdeling van mijn ST met mijzelf aan boord (87kg met kleding), half volle tank en 19" zomerbanden, Airtec intercooler en vol ruitenwisser reservoir. Oh ja, ook nog een iPod Classic aan boord :mrgreen:

    Een lichtgewicht is het niet.... Anyway, je ziet dat de vooras nogal wat te sjouwen heeft.
     
  16. Gaaf om te zien! Een loadindex van 92 ben ik nog niet tegen gekomen voor de maat die ik nodig heb. Misschien dat de garage waar mn auto in onderhoud is daar mee gerekend heeft zoals Boomerang aangaf.
    Een loadindex van 88 staat voor 560kg dat is dus krap aan genoeg als je twee passagiers hebt kom je ergens rond de 530 uit op de voorraad? Uitgaande van 85kg.

    Die bandenspecialist gaf aan dat het geen verplichtingen is in Nederland om je er aan te houden. Als de APK eis dan minimaal 82 is zoals Antig aangeeft en je komt met een volgeladen st uit op ergens rond de 560 kg durf ik het wel aan.
     
  17. Ja, iets van 530-540kg denk ik ook met 2 passagier en een volle tank. Ik zou het ook wel aandurven. Maar je moet volgens mij nog wel even checken of dat niet hoger is dan de maximale aslast volgens je kenteken, want ik geloof dat dat de eis is voor APK.
     
  18. Je moet er wel rekening mee houden dat dit statische lasten zijn, in bochtenwerk of bij het remmen zullen één of beide wielen meer kg's te dragen hebben.
     
  19. #39 dutchguy, 12 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2013
    tja... dat kan je natuurlijk niet meenemen in je eigen berekening.
    Je mag er van uit gaan dat de bandenfabrikant dat doet ;)

    Verder vraag ik me werkelijk af of er wel verschil in de banden zit (buiten het opdruk).
    Neem Merk X met type Y: een versie met load 88 en 92: ik verwacht dat ze precies hetzelfde zijn.
    Wat aannemelijk is, dat ze intern een tweetal categorieën aanhouden (lage en hoge load).
    Maar daar zullen we waarschijnlijk toch nooit een goed betrouwbaar antwoord op krijgen :nocheer:
     

Deel Deze Pagina