2.5i 20V 225pk Na laten draaien na racen

Discussion in 'Performance' started by dwayneNMGN, Jan 31, 2013.

  1. Je kan wel je auto precies 2 minuten laten nadraaien omdat iemand het hier op het forum zet, maar daar heb je niet veel aan. Hoelang je de motor moet laten nadraaien is elke x weer anders en hangt helemaal van je rijstijl af.

    Laten we eerst eens naar de reden van het nadraaien kijken. Dat is namelijk je olie tempratuur. Als je wat steviger doorrijdt, bereikt de motorolie in de turbo zn kookpunt. Tijdens het rijden is dat geen probleem omdat de olie rond gepompt word. Maar zodra jij je motor uitzet wordt de olie niet meer rond gepompt en kookt je turbo droog. Dit is iets wat je absoluut niet wil ( maakt niet uit of je nou een focus ST/RS hebt of een escort/siera met turbo) het lager in je turbo is olie gesmeerd en erg kwetsbaar. Deze heeft onder die omstandigheden veel te lijden.

    Hoelang jij dus je auto laat nadraaien, is dus puur afhankelijk van je olie tempratuur. Houd die dus goed in de gaten. Weet waar het kookpunt ligt en zorg dat de olie tempratuur voor het uitschakelen van de motor liefst ruim onder dat punt zit.

    Bij de escort rs turbo's die ik heb gehad heb ik tot nu toe nooit een olie tempratuur meter gehad. Soms liet ik die wel 10 of 15 min nadraaien. Waarschijnlijk onnodig lang maar just to be sure.
    Nou zijn dat ook auto's die vaak alleen in het weekend de buitenlucht mogen ruiken en na een ritje vaak nog een beetje vertroeteld worden dus ben dan toch bij de auto.


    Maar kortom, olie temp goed in de gaten houden en zoals anderen ook al aangeven: instaleer een turbotimer, zet hem op 3-4 minuten en dan zit je naar mijn idee wel safe.
     



  2. 3 a 5 minuten is ook weer veels te lang! loop je alleen risico dat de vloeistoffen te warm worden, en echt lang stationair lopen is ook niet goed voor de motor.

    dus vandaar de laatste 3 a 5 kilometers rustig rijden en daarna +/- 1 minuut uitlopen. max 2 min bij intensief gebruik.
     
  3. #43 dwayneNMGN, Feb 1, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
    Leuk deze discussie in ieder geval. Blijf vooral posten. 3-5 minuten doe ik eigenlijk nooit. Ik wil naar binnen :lol:. Als het echt moet prima... dan doe ik het ;). Meestal +/- 1 minuut nadat ik een tijdje rustig heb gereden.

    Wat is een normale stand van de meters?
     
  4. #44 MrD2012, Feb 1, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
    Begreep ook dat het type motorolie hier in mee speelt. Zo reed ik in de koudere maanden op 5W30 en in de zomer maanden op 10w60. Dit op aanraden van de tuner (JD).
     
  5. Ik gebruik nu 5W30
     
  6. #46 Marco Morello, Feb 1, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
    Is hier al meer gezegd, maar is ook gewoon een Ford. Maar dan met een snel blok er in. Of is dit de ST elite die weer spreekt? Was net blij dat we daar een beetje vanaf waren.

    Het laten na draaien van een turbo aangedreven blok snap ik wel, zeker wanneer de auto "goed gebruikt" is. Maar voor een atmo blok? Heeft geen zin.


    Leg mij eens uit hoe je remmen afkoelen als je de auto stationair laat draaien? Beetje onzin dus. Volgens mij kun je dan beter de laatste kilometers van je rit rustig aanrijden, dan heb je tenminste rijwind.

    En dat laten na draaien na een normale rit is ook niet nodig. Bij flink stampen is het wel aan te raden. Maar hoe vaak kom je al racend letterlijk op je plek van bestemming? Vaak zijn de laatste kilometer(s) door een woonwijk o.i.d.

    Daarbij hoeveel dieselrijders (uiteraard turbo aangedreven diesels) zullen na een rit de motor laten na draaien? Vast niet heel veel. En dieseltjes kunnen en worden ook zeer sportief/intensief (zware belasting) gebruikt. Turbo`s gaan daar ook niet vaak kapot (behalve bij de 1.6 TDCI :mrgreen:). En er rijden heel wat meer diesels dan auto`s met benzine turbomotoren.
     
  7. Ik had het idee dat het nadraaien ook gedaan werd omdat de turbo niet onmiddelijk stil staat als de motor uitgezet word en dan dus zonder olie draait.
     
  8. #48 dwayneNMGN, Feb 1, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
    Ik voel me geen elite hoor :lol:. Ben echt gewoon zuinig op wat ik heb. Was ik ook op mijn Focus 1F1 1.6 16V. Ik probeer de onkosten te vermijden als dat door iets simpels kan. Ik heb heel hard gespaard om deze auto te kopen. Een beetje een droompje die uit is gekomen :D.
     
  9. Heel begrijpelijk.
    Niemand zit te wachten op onkosten,helemaal als je het kunt voorkomen.
    En die droom...hetzelfde voor onze Bart,heeeeel zuinig is hij erop en terecht ;)
     
  10. dat dacht ik dus ook, en laat 'm ook altijd ff een minuutje nadraaien als ik een lange rit heb gemaakt.
     
  11. Het kost allemaal al geld genoeg... Waarom de kosten dan moetwillig opzoeken..

    Dus even kort samen gevat, +/- 1 minuut na laten draaien zou genoeg moeten zijn (aangezien ik niet zo'n jagert ben in de auto)
     
  12. Doe het trouwens bij de bedrijfswaggel ook, gewoon een minuut nadraaien.
     
  13. Dwayne was ook zeker niet op jou bedoeld. Ik denk dat voor de gemiddelde forumganger geldt dat hij/ trots is op zijn wagen. Ongeacht of het een Focus I met een 1.4 16V is of een Focus ST/RS.
     
  14. De turbo komt er pas in na een bepaald toerental. Bij het inparkeren haal je dat toerental echt niet. Tenzij je met 30km/u ofzo een handremmetje doet en dan direct inparkeert en dan direct de auto uitzet.

    Tuurlijk bij een ruige rit is het misschien voor een dieseltje handig om die ook te laten nadraaien. Maar bij normaal gebruik lijkt het me niet. Daar je over het algemeen niet volle bak op je plaats van bestemming aankomt en direct de auto uitknalt.

    Ik weet eigenlijk wel zeker dat een turbo meer te lijden heeft van plankgas met een koude motor wegjagen dan hem direct uit te doen. Ook lomp rijgedrag is niet altijd fijn voor de turbo. Dus je gaspedaal als aan/uit schakelaar gebruiken.
     
  15. #55 dwayneNMGN, Feb 1, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
    Ik zag het niet als aanval hoor ;). Ik kan best wat hebben.

    Warm rijden doe ik echt altijd! Daar zit het grootste gevaar denk ik.

    Conclusie: na het racen een aantal km's rustig rijden en erna 1 min na laten draaien. Bij echt intensieve belasting max 2 minuten.
     
  16. Nou laat mij maar elite voelen maar mijn RS heeft zoveel andere onderdelen dan jou Focusje, dat ik het wel een speciale auto vind en valt zeker niet onder de motto " het is maar een focus met eengrotere motor!"

    Ik zie immers nergens mensen hun nek omdraaien als een normale focus voorbij komt!

    Het nadraaien van de Vtec en M (Atmo) motoren worden vaak angeraden omdat deze variabele nokkenassen hebben en dit wordt geregeld door olie druk.
     
  17. Laat ik nu naar alle Focus modellen kijken ;) :)

    En weer :ontopic:
     
  18. Iemand?
     
  19. welke van temperatuur?
    vlak voor t midden is t bij mij.
     
  20. #60 dwayneNMGN, Feb 1, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
    Ja bij mij ook. Tussen een kwart en een half. Altijd voor de helft en eerder naar een kwart. En de oliedruk?
     

Share This Page