1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Motor schokt bij 1500 toeren en gasgeven

Discussie in 'Performance' gestart door rfknol, 1 okt 2010.

  1. #1 rfknol, 1 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2010
    Hallo allemaal,

    Ik merk de laatste tijd dat de motor steeds vaker begint te schokken als ik met ongeveer 1500 toeren de bocht om ga. Maakt niet uit in welke versnelling. Hij doet het vooral in bochten naar rechts, maar ook naar links doet hij het wel. Bij nader onderzoek blijkt dat hij het ook rechtdoor doet. Het gebeurt als ik het toerental constant hou en dan wil accelereren. Klein beetje gas doet al wonderen:(
    De schok duurt maar heel even, beetje te vergelijken met als je de koppeling heel plotseling laat opkomen. Er zit een nieuwe koppeling in, maar ook voor die tijd deed hij het al eens. Het maakt ook niet uit of de tank vol is of bijna leeg.
    Moet ik nu gaan denken aan mn brandstofpomp?

    Groeten,

    Robert
     
  2. hoop het toch niet echt robert:nocheer:

    dat zou wel heeeeel erg *** zijn:S
    is het niet gewoon de turbo die hapt?
    hebben op stage ook z'n auto als je die net onder de 2000 toeren rijd
    dan begint hij te stotteren (alleen doet die dat ook rechtuit)

    suc6 in elk geval:nocheer:
     
  3. In eerste instantie zou ik denken aan een niet goed functionerende EGR klep.
     
  4. Zou die dan open blijven staan? Dan moet ik dat toch ook kunnen merken aan het vermogen?
    Ik zit net te denken dat ik er eigenlijk alleen bij warme motor last van heb... Bij koude motor gebeurd het bijna nooit. En er staat geen foutcode in.
     
  5. Als die niet goed werkt kan het zo zijn dat die te laat sluit, dan kan je een dip krijgen in het vermogen.
     
  6. je moet die motor is hoger in de toeren houden, dat scheelt een hoop problemen;)
     
  7. 1500 in z'n 2 vind ik bij hakse bochten genoeg hoor:P. verder hou ik m tijdens het rijden rond de 2000 toeren
     
  8. te laag dus;) mijn minimum toerental is 2000, liefste zit ik alles rond de 2500 toeren;) dan houd de motor het het langste vol;)

    het bewijs staat in me straat:mrgreen:
     
  9. EGR klep is altijd de eerste verdachte bij schokken. Heb er nu zelf ook last van. Maar dat hij het alleen doet in bochten kan ik niet echt rijmen met de egr.

    De EGR is makkelijk te bekijken. Ik haal die van mijn straks open om hem schoon te maken. Ik zal foto's plaatsen. Later ga ik hem dicht zetten. Dit zou ook moeten schelen.

    Maar doordat hij het alleen in bochten doet zal ik er toch rekening mee houden dat het iets anders is.
     
  10. Er is ooit eens iemand op het forum geweest met een vergelijkbaar probleem. Ik meen dat er toen een bepaalde as in het blok (vraag me niet welke) zoveel speling had, dat de sensor die iets moest meten op die as geen signalen meer binnenkreeg.
    Die as "gleed" in een bocht steeds weg van die sensor waardoor ie dus slecht begon te lopen in de bochten.
    Mocht ik erg veel tijd over hebben, wil ik straks nog wel eens kijken of ik dat topic nog ergens kan vinden voor je. Zodat je kan vergelijken of je dezelfde symptomen hebt en dus misschien een oplossing voor je probleem.
     
  11. gevonden

    Hoefde gelukkig niet zo lang te zoeken ;)

    Daar bleek dus speling te zitten op de axiale lager van de krukas, oplossing was volgens mij een motorwissel :( (niet 100% zeker, heb het topic niet meer nagelezen)
     
  12. Motorwissel is idd de enige optie dan. Ik hoop dat ik dat probleem niet heb:o. Hoewel ik in een bocht naar rechts er wel sneller last van heb dan in een bocht naar links... Kan iemand in de buurt van Zwolle (zeg maar een straal van 50 km ofzo:mrgreen:) mij eventueel helpen met de egr klep schoonmaken?
    Meteen nog even een vraagje over de egr, wanneer staat hij open en wanneer gaat hij dicht?
     
  13. al geprobeerd met hoger toerental door bochten te gaan?
     
  14. als het toerental ook maar iets hoger (of lager) ligt is het probleem er niet. Vanavond ga ik nog even een stukje proefrijden om te kijken of ik het probleem bewust kan veroorzaken.
     
  15. dan heb je de oorzaak toch?
     
  16. Net nog even een stukje gereden.
    Het maakt niet uit of ik in een bocht rij of rechtuit. Als ik de motor op 1500 toeren hou en dan gas geef, dan llijkt het alsof hij zich verslikt. Hoe dichter ik bij de 1500 toeren zit hoe erger het is. Draait ie op 50 tot 100 toeren erboven of eronder is er niks aan de hand. Morgen maar eens kijken hoe de intercoolerslang eruit ziet en misschien dat ik dan ook wel de turbo in kan kijken.
     
  17. Heb al langer hetzelfde probleem. Bij mij EGR klep vervangen, heeft niets geholpen!!! Problemen zijn erger geworden. Bij iedere bocht bij het opterekken valt motor uit!! Motor valt ook uit als ik boven de 3000 rpm kom.
    Auto gaat 25 okt wederom voor dit probleem naar garage. Ben benieuwd waar ze nu mee komen. Hou je op de hoogte!!
     
  18. je bobine niet gescheurd? ik heb precies hetzelfde met dat schokken wat jij bedoelt!
     
  19. Een diesel heeft "helaas" geen bobine.;)
     
  20. ;) Wat ik wel vreemd vind is dat ik het alleen heb bij 1500 toeren. Zou het kunnen zijn dat ik een scheur in een slang van of naar de turbo heb?
     

Deel Deze Pagina