1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor niet "stabiel" bij stationair en koplampen knipperen

Discussie in 'Performance' gestart door Mike18, 31 jan 2011.

  1. Het valt me op dat de motor, zodra deze een beetje warm gereden is, niet helemaal lekker loopt bij stationair draaien. De auto schudt een beetje, en soms heb ik het idee dat de motor afslaat, maar dat doet ie niet. Als ik naar de toerenteller kijk blijft deze echter keurig op z'n plekkie (net onder de 750), geen spontane dip of wat dan ook. Als de motor zo pruttelt, pruttelt de koplamp verlichting mee. Die knippert een beetje. Geef ik een beetje gas dan is het probleem opgelost. Maar ik krijg er zo'n lamme voet van, dus ik hoop op een langduriger oplossing

    Weet niet heel veel van de historie van de auto, wel dat er een nieuwe accu in zit. Dacht zelf in eerste instantie aan bougies, maar nu met de verlichting erbij denk ik eerder aan dynamo ellende. Gelukkig heb ik er geen verstand van, dus misschien wat anders?
     
  2. stationair regelklep, bougies, luchtmassameter??
     
  3. Ik vind net onder de 750 toeren eigenlijk ook wel wat laag. De meeste motoren draaien stationair toch rond de 800 - 850 toeren?
     
  4. Ik heb gelezen over een software update voor stationair draaien, maar de bijbehorende verschijnselen die mensen beschrijven zijn een duidelijke dip in het aantal toeren bij gas los en dergelijke. Die dip is er niet. Neemt niet weg dat ik zelf ook dacht aan te laag aantal toeren, maar ging twijfelen omdat het aantal toeren niet (zichtbaar) schommelt.

    Wat betreft (de andere) opties, waar moet ik op letten? Weet graag waar ik aan toe ben.
    En als ik toch mag kiezen, wat is het goedkoopst? ;)
     
  5. is volgens mij vrij normaal hoor die van mij draait ook rond de 700 toeren en met lampen aan maakt ie er stationair ook een disco van ;) laat staan als de airco ook nog eens aan staat ;P
     
  6. Lampen knipperen had ik ook. Alles was nagemeten. Accu, dynamo de hele bende.
    Alles was goed.

    Om het probleem op te lossen : overgaan op xenon;)
     
  7. Xenon komt nog. Probeer wat duidelijkheid te krijgen met betrekking tot Hella koplampen, maar da's een ander verhaal.

    Toerental kan dan misschien normaal zijn, maar is dat schudden wel normaal dan? Het is nogal irritant. Geen complete aarbevingen maar toch beweegt de auto voelbaar, en juist op die momenten knipperen de lampen ook. Als ik een beetje gas geef is het probleem weg, dus zou dat toerental iets opgeschroeft kunnen worden eventueel?
     
  8. Voor de Focus MK1 1.8 en 2.0 is er inderdaad een software update mbt stationair toerental.
     
  9. het lage toerental en het licht schommelende blok heb ik ook op mijn 2.0l.. altijd al zo geweest.. en afslaan doet ie ook niet..
    Zo is het blok ontworpen/afgesteld (?!)
     
  10. Ps. "knipperen" van je lampen heeft te maken met het lage toerental.. zet je vooruit verwarming er ook maar is bij aan.. dan zie je ze dimmen en met gas geven weer feller worden.. niks aan de hand!
     
  11. Controleer / reinig je gasklephuis en stationairregelklep eens, als dat al voor
    langere tijd niet is gedaan, dan zou het daarna zomaar over kunnen zijn....
    is onder het motto baat het niet, dan schaad het niet;)
     
  12. Hmm, ik kan me niet herinneren dat mijn vorige 2.0l soortgelijke issues had. Volgens mij niet. En met alle verschijnselen zou je toch sterk aan de dynamo/spanningsregelaar gaan twijfelen.

    Verder geen opties om dit te verbeteren? Misschien een net iets zwaardere accu dan de standaard versie? Toerental regeling aan passen? Iets? Het motortje moet stationair gewoon lekker strak draaien, punt. Dit geschud en geknipper kan zo niet ontworpen zijn lijkt me.

    Oh, helaas heb ik geen voorruitverwarming :(

    Gaskleppenhuizen ed reinigen met twee linkerhanden en een overschot aan a-technische kwaliteiten is een hele opgave. Is er een how-to van toevallig?
     
  13. Maar het is niet zo dat het te laag in toeren draait, lijkt mij.. als die van mij stationair draait (met een verbruik schommelend tussen de 0.7 en 1.1 l/h) en ik geef dan gas pakt ie hem prima op.. zit geen dip in vanwege het (te) lage toerental!

    wat is het stationair toerental van andere 2.0l's dan?!
     
  14. Kan ook de eerder genoemde bougies zijn, heb er sinds gisteren bij ons nieuwe
    in gedaan, zouden 60.000km mee moeten gaan, maar na 40.000km toch
    vervangen, loopt een stuk beter en pakt iets makkelijker op;)
     
  15. Mike18, ik heb precies hetzelfde euvel met mijn 2.0i 16V. Het onderste vakje van de toerentalmeter is maar verdeeld in 3 vakjes. Dat zou theoretisch betekenen dat per vakje de motor 333 rpm draait.

    Nu loopt mijn ook net aan 2 vakjes, omgerekend denk ik dan aan 650rpm. En inderdaad schudden en niet lekker lopen. Heb van de week al nieuwe olie vervangen, maar helaas, dat werkt niet. Volgende week nieuwe bougies monteren (heb de oude al helemaal schoongemaakt en opnieuw afgesteld, maar helaas..) en hopelijk doet dat wat.

    Maar ik vind dat geschud ook helemaal niks, de motor zou minimaal 100rpm hoger moeten lopen. Wel merk ik dat als ik de airco aanzet, de motor iets hoger loopt en net iets beter. Maar dat moet toch niet hoeven..

    Wie weet meer over die software update voor het stationair toerental en is daar ergens iets op internet over te lezen?

    Wim
     
  16. iedereen die een Focus 1 2.0l rijd heeft een schommelend stationair lopend blok.. daar kun je niks aan veranderen, dat hoort zo..
     
  17. We zullen zien. Eind van de maand wordt mijn multiriem vervangen, die doet af en toe een vogel na. Ik heb gevraagd gelijk een eventuele software update mbt stationair draaien te installeren en te kijken of er toch niet ergens iets mis is als het nog steeds speelt.
     
  18. Bij mij is het opgelost!!

    Ik moest de kleppendekselpakking vernieuwen vanwege een olielekkage en heb maar meteen de klepspeling gecontroleerd. De meeste kleppen stonden binnen de Ford toleranties, alhoewel allemaal net effe anders. Van cylinder 1 echter stonden de inlaatkleppen enorm strak en ook de uitlaatkleppen stonden net onder de ford specificatie.

    Toen tot 10 geteld en besloten om maar even door het stof gegaan en alles los gehaald (distributie en nokkenassen) om daarna de shims die boven op de klepstoters te liggen allemaal op te meten. En toen de waarden uitgerekend die ik moest hebben en met het pakketje naar de Ford. Daar mocht ik in een bak kijken of ik de juiste shims (stelplaatjes) kon vinden.

    Uiteindelijk met 11 goede plaatjes terug en alles gemonteerd. Wel heel veel werk, toch wel vanaf 's ochtends tot in de avond bezig geweest, maar..... Hij loopt werkelijk nu als een naaimachine!! De pook is helemaal stil. Ondanks dat het stationair toerental onveranderd hierdoor is en nog steeds heel laag is, zijn alle onregelmatigheden wel weg, dus maakt het nu niet meer uit dat hij laag loopt.

    Heerlijk!!

    Voor de info, mijn auto heeft inmiddels bijna 175.000km gereden en voorgeschreven wordt om na 150.000 km de speling te controleren. Nou, dan mag het ook wel een keer en de auto voelt als nieuw!

    Mike18, ik hoop dat dit voor jou ook de oplossing mag zijn!

    Groeten Wim
     
  19. Klinkt als een ideaal extraatje bij het vervangen van de distributieriem. Maar zonder die riem lijkt het me een redelijk uitgebreide ingreep, en gezien mijn gebrek aan technische kennis en kunde ook duur. Maar desondanks, dank je wel voor de mogelijke oplossing!
     
  20. Inderdaad Mike, wanneer de distributieriem vervangen moet worden is het bijna geen extra werk om meteen de klepspeling juist af te stellen. Vandaar dat Ford waarschijnlijk beide termijnen gelijk heeft gesteld op 160.000 km (was in het begin 150.000km).

    Had ik dit ook maar eerder geweten. Heb zelf keurig de distributieriem vervangen bij 160.000km en nu moest alles dus weer los..

    De waarden voor de inlaat zijn 0,11-0,18mm en voor de uitlaatkant 0,27-,034mm. De inlaatzijde heb ik nu keurig op 0,15 staan, maar de uitlaatzijde heb ik zover mogelijk tegen de 0,34mm berekend.

    Dit omdat ik op lpi rijdt. De inlaatkleppen worden extra gekoeld door de koude lpg injectie, maar de uitlaatzijde wil ik iets meer ruimte geven om uit te kunnen zetten vanwege de wat hetere ontbranding van het lpg mengsel. Dit voorkomt dat de kleppen gaan zweven en hierdoor kunnen verbranden. Ik had een licht kleppentik geluid hierdoor verwacht, maar daar is absoluut niets van waarneembaar.

    Al met al dus prima gelukt.

    Nou veel succes!:D

    Wim
     

Deel Deze Pagina