1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TI-VCT 125pk Motor maar 20.000 km gelopen en toch pingelen

Discussie in 'Performance' gestart door Clubx, 7 aug 2013.

  1. #1 Clubx, 7 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2013
    Beste Ford vrienden,

    Deze vraag stel ik hier omdat ik op het Fiesta forum er niets over kon terugvinden.

    Mijn Fiesta Metal uit 2011 heeft sinds ik hem 2 maanden geleden heb gekocht last van lichte pingelvorming. Een raar ratelend/metaalachtig knikkerend geluid als je ineens het gas intrapt als je bijvoorbeeld 120km/h constant rijdt.
    Ik tankte altijd euro95 ongelood van Shell. Vorige week een tankje 98 BP Ultimate erin en het geluidje (pingelen) is volledig verdwenen.

    Zowel de garage als een Ford dealer geven aan dat het alleen bij oude auto's voorkomt dat deze pingelen en dat deze auto niet kan pingelen door de pingelsensoren welke op het blok gemonteerd zitten. Wel denken ze dat het niet geheel onmogelijk is dat het blok kan pingelen aangezien de motor uit een Fiesta Metal licht getuned is door Ford. Dus andere nokkenasafstelling etc en andere software. Hij zou dus steeds net op het randje van pingelen zitten wat ik hoor. De garage dacht eerst dat ik het flexibele uitlaatstuk hoorde maar sinds ik die 98 heb getankt hoor ik het geluid niet meer.

    Niemand weet het er eigenlijk echt raad mee. Ik wil deze tank oprijden en daarna weer 95 gaan tanken om te kijken of het pingelen terugkomt.
    Het kan toch niet zo zijn dat zo'n jonge auto met zo weinig kilometers nu al kan pingelen. Ik zou zelf ook niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit pingelen. Het oliepijl blijft in ieder geval goed. Ik controleer dit dagelijks.

    Erg vreemd allemaal. Jullie ervaring hiermee of tips?
     
  2. He nog een met problemen op euro 95, join the club :)
    Heb zelf de ti-vct met 120pk, nokkenassen zijn overigens hetzelfde in je metal, wellicht wat anders afgesteld in de software maar meer niet.

    Bougies vervangen kan helpen (deed het hier ook), ook tank niet bij de witte pomp, maar gewoon euro 95 bij BP/Shell etc.
     
  3. #3 Marco Morello, 7 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2013
    Hebben ze de software uitgelezen?
    Bij de Focus I kun je het RON gehalte laten instellen.
    Wellicht dat bij de Fiesta dit ook kan.

    Misschien dat de Fiesta nu op RON98 staat i.p.v. RON95.

    Meer ook omdat je zegt dat de Fiesta op Euro 98 wel goed loopt.
     
  4. een benzine motor kan niet pingelen?? :schater:
    misschien moet de garage en de dealer eerst eens een opfris cursus gaan
    volgen over de term "pingelen" en wat het is en wat het inhoud, dan zullen
    snel ontdekken dat het gewoon nog bestaat.....
    Maar zal onder het kopje "eco-normen" wel als "niet mogenlijk om op te lossen"
    staan, alles is op te lossen, maar daarvoor moeten ze wel eerst de oorzaak
    vinden, en dat zal nog wel niet boven water zijn, nu ga ik niet beweren dat ik
    de oplossing heb, maar vind de reactie van de garage en dealer wel erg kort
    door de bocht.....

    Pingelen is niets meer en niets minder dan een te vroege (zelf)ontbranding,
    als je veel koolaanslag in je cillinder/kleppen hebt, dan kan hij daardoor te vroeg
    zelfontbranden, maar dit kan ook softwarematig gebeuren.
    En eigenlijks is dat gewoon slecht voor de motor, want de zuiger word te vroeg
    teruggeduwd waardoor je drijfstang op zijn donder krijgt....
    Je zou eens kunnen zoeken naar bougies met een iets hogere warmtegraad
    puur als test, dus als er nu PTR 5-A13 inzit, dan zou je er PTR 6-A13 in kunnen
    proberen mits deze bestaan??
     
  5. En ff vragen of er een software update is... ook dat wil helpen.
     
  6. Godtoh

    Godtoh,

    Ik neem aan dat jij een Fiesta Sport hebt?
    Jij had hier spontaan ineens last van? Kun je beschrijven wat jij hoorde en bij welke toerentallen en snelheden?
    Na het monteren van andere bougies was het probleem opgelost bij jou? Tankte je altijd bij een witte pomp dan?

    Volgens de dealer kun je een fiesta niet instellen op Ron95 of 98. De sensoren etc herkennen zelf de benzine en stellen hierop de inspuiting enz. enz. af.

    Het tankje 98 is nu bijna op. Ik twijfel of ik nog een keer een tank98 erin doe ofdat ik meteen maar weer 95 ga proberen om te kijken of het pingelen wegblijft.
     
  7. Ik kan dit morgen wel voor je nazoeken.
     
  8. Hoi hoi,

    Heb zelf een titanium 120pk benzine uitvoering. Dus ja zelfde blok als de sport.
    Het metaalachtige ratelende geluid komt/kwam bij mij van de dynamo. Echter had mijn blok last van inhouden, wegknijpen van vermogen en schokken (lees gaspedaal intrappen maar de auto stopt gewoon met versnellen).
    Op advies van anderen heb ik toen V-Power getankt, probleem weg.
    Nu zitten er nieuwe bougies in (60.000 beurt) en loopt het een stuk beter dan met de oude bougies.
    Bougies doen echt veel bij de 1.6 motor, heb recentelijk de air gap laten aanpassen (vergroten) en dat maakte de auto een stuk rustiger. Air gap was te klein, dit terwijl er nieuwe bougies in gezet zijn door de dealer.

    Persoonlijk zou ik als ik jou was eerst eens een tankje v-power doen, helpt dat niet dan de bougies. Verder zou ik niet weten waar het aan kan liggen, mogelijk dat het vct systeem niet goed werkt, maar dan zou je een foutmelding moeten krijgen als ik het goed heb.

    Wellicht is het mogelijk om even een filmpje te maken van het geluid wat je bedoelt. Dat is voor veel mensen hier wat makkelijker oordelen.
     
  9. [MENTION=1772]Godtoh[/MENTION] de term 'air gap' is nieuw voor mij. Wat houdt dat in?
     
  10. Elektrode afstand van de bougie.
     
  11. Check! :thumbup:
     
  12. idd, bougies doen een hoop, met de nadruk op goede bougies.....
    heb recent in onze Fiesta ook andere bougies gedaan, moet alleen nog de
    elektrode afstand aanpassen, maar dat wist Gijsbert al :mrgreen:
    ik heb er niet de standaard in, maar via een omweg ontdekt dat er dezelfde
    bougies bij ons in kunnen als de 1.4i en 1.6i Focus I :thumbs:
     
  13. Als de auto goed loopt zou ik niets aanpassen Dennis, mijne liep niet mooi vandaar de aanpassing.
     
  14. pingelen

    Vandaag tank 98 ongelood ultimade opgereden en hierna een tankje 95 ongelood weer erin gegooid.

    En jawel.... auto begint weer te pingelen. Lekker is dat dan, op 98 loopt ie prima, op 95 meteen weer lichte pingelgeluiden.

    Ik heb zelf maar een opsomming gemaakt waaraan het zou kunnen liggen...

    - pingelsensor kapot
    - software heeft update nodig
    - bougies
    - vervuiling in cilinders/kleppen

    Auto heeft net 20.000 km gelopen dus baal als een malle dat dit gezeik in de motor zit.
     
  15. Welke Euro 95 benzine heb je deze keer getankt? Ook van BP of weer van Shell?
     
  16. Vervang de bougies maar eens...
    Daarbij heb je nog garantie??? Moet de garage het oplossen hoor... en anders als je zelf een beetje handig bent zijn de bougies ook goed zelf te wisselen. En zo duur zijn die dingen niet.
     
  17. Ik had 98 van BP en nu 95 van BP.

    De auto heeft nog een jaar garantie dus inderdaad moeten ze het oplossen.

    Wel erg vaag dit allemaal.
     
  18. Ik zou inderdaad nieuwe bougies proberen, is snel te realiseren. Baat t niet dan schaad t niet !
     
  19. Ja maar de auto loopt wel goed op 98.

    Wat heeft het dan voor zin om de bougies te vervangen?
     
  20. #20 Godtoh, 9 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2013
    Als je nou mijn reacties eens terug leest dan lees je dat het zin had bij mij.

    Hoe hoger dat getal hoe klopvaster de benzine dus hoe minder pingelen. Dat probleem heb je wel met 95 en niet met 98 (logisch dat de verbranding de mogelijke boosdoener is) immers 98 is een hoger octaangetal dat het pingelen dus uitstelt.
    Bougies die iets slecht zijn kunnen zorgen voor een verkeerde ontbranding. Daarbij is het op het forum bekend dat er best wat problemen zijn met de bougies...

    Doe niet zo moeilijk bel Ford en vraag of ze willen meewerken aan de bougies wisselen. Dat is een super kleine moeite en kost niet super veel geld ook al draai je zelf voor de rekening op.
     

Deel Deze Pagina