1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Ik wil mijn nieuwe (2017) Focus Wagon met 1.5 Ecoboost 150pk laten chiptunen.
    Ik heb op dit forum al erg veel er over gelezen, maar toch kom ik er maar niet uit.

    Een van de vragen die ik heb gaat over de originele software van 182pk erin te zetten. Maar een bekende tuner vertelde mij eergisteren dat dat niet kan omdat de 150pk en de 182pk een andere ecu zouden hebben en die 182pk software dus niet gebruikt kan worden. Vind ik vreemd omdat die mogelijkheid hier op het forum zo vaak voorbij komt. Is dat misschien een probleem bij de nieuwste motoren?
    Ik ben erg benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.

    Ik ben er intussen ook achter dat als je maar zoekt, je over alle tuners lelijke verhalen kunt vinden. Als het alleen om de chiptuning gaat, welke van de volgende tuners zouden jullie dan best aanbevelen? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer.

    Rica tuning
    Unlimited tuning
    Mebu tuning
    Fasttech tuning
     
  2. Ik snap best dat die tuner zegt dat de ecu anders is, hij wil graag geld verdienen. Maar de originele 182pk software draait prima op de 150pk versie.
    Stuur [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] maar eens een PB.

    Wat betreft de genoemde tuners: software wijzigen is 1 ding, maar een goeie tune is niet in een paar uur klaar. En een goeie tune kost ook meer dan een honderjde of 3-4. Tenminste niet als je de boel goed afgesteld wil hebben.
    Instant meer vermogen kunnen de meeste software boeren wel, maar juist het perfect afstellen en meten(!) is waar het verschil wordt gemaakt. Bel ze eens en vraag hoe ze tunen. Alleen een vermogensmeting of ook nog CO etc.
     
  3. [MENTION=4000]janjan[/MENTION] die zit in de omgeving van Zwolle. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] kan het ook en zit in de omgeving van Dordrecht.

    aan jou de keus ;)
     
  4. Fasttech en Rica hoor/lees ik wel goede verhalen over. Met unlimited heb ik geen ervaring en als ik mij niet vergis dan besteed Mebu de tuning toch uit aan Ziptuning?
     
  5. Correct
     
  6. Als we dan toch bezig zijn: Ga ik veel verschil merken tussen de originele 182 PK stoftware laten installeren en een standaard chiptune zoals die zo veel wordt aangeboden? Al ik een en ander goed begrepen heb, zit het verschil vooral in koppel (dat bij de 182 pk software hetzelfde blijft als bij de 150pk?)
    Zijn er forumleden die met beide ervaring hebben?
     
  7. Als je de ervaringen opzoekt, zijn er best een aantal die terug zijn gegaan van een “custom” tune naar de 182pk software. En niet zonder reden.

    Ondanks dat het koppel gelijk blijft, zit er een hoop verschil in de vermogensopbouw van de 150pk en 182pk. De 182pk pakt lekkerder op en loopt langer door, terwijl de 150pk na 4500rpm in elkaar stort en dus afgeknepen aanvoelt.
     
  8. Goedemorgen,

    Ik kom hier toch nog even terug voor wat advies; op het internet is weinig te vinden van de 1.5tdci met tuning. Ik heb inmiddels contact met ZIP-tuning, vooral omdat Mebu daar hun tuning uitbesteed. Er zijn echter weinig ervaringen te vinden van tuning op dit blok in het algemeen.

    Met de tune van ZIP zou de motor van 120pk en 270nm naar 140 pk en 330nm gaan, het gaat mij vooral om die laatste; ik hoop daarmee de focus in zijn 6 rond de 100-110 km/h wat beter op te laten pakken.

    De dealer geeft aan 'pas er mee op', maar kan dat eigenlijk ook niet onderbouwen. Hij had het vooral over benzinemotoren waar nog wel eens schade aan is door een onjuiste tune of door onjuiste behandeling, maar wederom over de diesel weinig informatie. Waar moet ik nou op letten? Sommige blokken lijken prima geschikt voor wat meer vermogen, andere blokken (ook van andere merken) lijken gevoeliger. Vooropgesteld dat ik niet als een idioot het gas erop douw maar min of meer huidige rijstijl aanhoud waarbij ik vooral in de 6 rij, hoe groot is het risico?
     
  9. Hoi Pixeltje,

    Ik adviseer je toch om eens een pb'tje te sturen naar eerder genoemde forumleden.

    In mijn geval (FoFo 2.0 tdci 2017) heeft dutchguy mij een plezier gedaan voor een redelijk kleine bijdrage.
    Standaard loopt deze op "Power rating 1" in de ECU, hij wijzigt deze naar "Power rating 2" welke standaard op de ECU staat, dus origineel Ford.

    Een fors verschil in performance kan ik je zeggen, exacte cijfers zijn aannames maar ik dacht van 150pk 370nm naar 180pk 400nm.

    Succes.
     
  10. Zijn er ervaringen met de trage 105pk econetic 1.6tdci uit 2013 ?
    Vindt het turbogat gigantisch sloom.
    Is de extreme tuning naar 140pk aan te raden ?
     
  11. Er weinig sprake van een turbogat, het zijn meer de lange bakverhoudingen die de boel ophouden.
     
  12. Voor een diesel is dat niet zo'n heel grote stap.

    De bakverhoudingen zullen idd een veel grotere rol spelen - die 'smoren' de auto. Logisch, het ding is gemaakt om zuinig te rijden - niet snel.

    Daarvoor zou je eerder naar een ST oid moeten.
     
  13. Het turbo gat is niet sloom, maar groot. Waardoor de auto sloom aanvoelt.
    mogelijk dat er iets anders speelt, want als ik de tests mag geloven trekt de motor vanaf 1500 toeren stevig.
     
  14. Vervang het brandstof filter maar eens ;)
     
  15. Wat bij de 1.6 tdci erg speelt en zeker bij de Econetic is de erg lange 2e versnelling. Als je netjes de schakelindicator volgt en bij 2000tpm van 2 naar 3 schakelt kom je onder de 1500tpm uit en dan doet het ding helemaal niets meer.
    Ik heb mijzelf aangeleerd om bij het schakelen van 2 naar 3 in ieder geval tot 2500tpm door te trekken zodat hij terug valt tot 1750tpm.
    Je moet dit blok echt minimaal 1500 tot 1750tpm laten draaien anders is de fut er echt compleet uit.
     
  16. #596 jeroenbreuer, 29 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    Wat ik nooit zo begrijp in dit soort discussies als de econetic zo ‘sloom’ is waarom koop je hem dan? Je kan toch proefrijden dan merk je toch meteen of je er mee kan leven of niet.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. #597 Nieles90, 29 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    Dat is ook mijn gedachte als ik dit soort dingen lees. Ik vind die van mij ook niet sloom. De 1.6 econetic komt goed mee met het verkeer en trekt goed op.

    Wat Meeder aangeeft is wel waar, je moet hem iets hoger in de toeren rijden tussen de 2 en 3. Zelf ervaar ik dit als geen probleem ondanks dat ik veel rotondes op mijn woon-werkverkeer tegen kom.

    En nee het is geen asfalt trekker maar zoals je zelf aangeeft waarom koop je hem dan??
     
  18. [MENTION=42086]Nieles90[/MENTION] +1!

    Ik ben ook een tevreden Econeticrijder.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. Mogelijk omdat veel proefrijders denken dit 'slome' er wel uit te krijgen met een tuning. Als ik het zo lees is het echter de bakverhouding die hier de boosdoener van is en die verander je niet (zo makkelijk).
     
  20. Inderdaad, de motor is voor normaal rijgedrag meer dan voldoende. Als je echt sneller wil moet je een 2.0 tdci zoeken.

    Ik heb zelf nooit het idee gehad dat de 1.6 te langzaam is. Het is geen strepentrekker maar ja, dat kan je er ook niet van verwachten.
     

Deel Deze Pagina