Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Ik weet zo net nog niet of het voor jou nu ook interessant is.

    Mijns inziens is de enige functie die voor jou interessant is dat je de bandenmaat kan wijzigen. Het laden van andere firmware zal voor jou niet interessant zijn omdat je dan ook de remap zal verliezen en weer terug gaan naar het originele vermogen.
     
  2. Hmmm daar had ik ff niet bij stil gestaan, maar die remap kan ik zo weer laten doen bij ChipTuning Experience Nederland.
    Mocht dit bij de dealer een keer gebeuren krijg ik ook gratis er weer een nieuwe remap op.
    Zat bij de prijs in namelijk :)
     
  3. Als ze de remap er weer gratis voor je opzetten is het natuurlijk geen enkel probleem. Als je dan vooraf een backup maakt van je huidige firmware met remap heb je daarna beide firmware versies met remap.

    Je kan dan altijd terug naar de versie die je nu hebt als de nieuwe versie problemen oplevert.
     
  4. Das slim bekeken indd.
    Maar ik wacht eerst even hiermee. Ga eerst op vakantie en vind het ook wel een beetje eng om met de PCM te stoeien.
    Straks is het "stuk" en dan ik mezelf wel wat aandoen.

    Heb echt respect voor je dat je dit allemaal aan durft
     
  5. ik heb een reserve PCM welke echt exact identiek is aan degene die origineel in mijn auto zit. Het enige verschil was het VIN nummer en het feit dat bij de reserve PCM de Cruise Control optie niet was geactiveerd. Ik heb dus met deze PCM geexperimenteerd en mijn originele PCM ongewijzigd gelaten. Hierdoor liep ik nagenoeg geen risico. Het enige dat fout kon gaan was het inleren van de sleutels en het pairen van de PCM met de tellerunit maar dat heb ik inmiddels al zo vaak gedaan dat dit eigenlijk geen problemen meer op kan leveren.
     
  6. Is 0.2.9 al ergens te downloaden??
     
  7. Officiële site...
     
  8. #988 JW, 16 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2013
    Enige tijd geleden kreeg ik van iemand in de UK de vraag waarom de DDS bandenspanning controle niet werkt op een C-max MK1.5 (2008-2010) en of dit op de een of andere manier wel werkend te krijgen is. Ford heeft de DDS optie nooit geleverd op de C-max MK1.5.

    Ik heb me hier toen wat verder in verdiept en al snel bleek dat de tellerunit en BCM van de betreffende auto identiek zijn aan degene die in de Focus 2 fase 2 zijn toegepast. Technisch gezien zou het dus geen enkel probleem moeten zijn om de DDS optie werkend te krijgen op een C-max.

    In de nieuwste versie van ELMconfig is het nu ook mogelijk om het voertuig en carrosserie type in de PCM te wijzigen. De reserve PCM die ik heb is afkomstig uit een C-max en met deze PCM werkt de DDS optie niet meer in mijn auto. Ik heb bij deze PCM het voertuig type gewijzigd van C-max naar Focus en nu werkt de DDS optie wel i.c.m. deze PCM.

    Voor zover ik het nu kan beoordelen moet het hiermee dus mogelijk zijn om de DDS optie werkend te krijgen op een C-max.
     
  9. http://civil.iffc.ru/ELMConfig/
    daar de zip file genaamd elmconfig downloaden
    mocht het de eerste keer zijn dan ook ff runtimepack.exe bij downloaden en die installeren voordat je het gebruikt
     
  10. Ja had hem gevonden, en hij doet het ook al.
    dat runtimepack heb ik al wat ik heb alle versies vanaf ELMConfig 0.1.2.1b.
     
  11. Staan nog andere bestanden ook erbij, waarvoor dienen die? :)
     
  12. Dat zijn de firmware bestanden welke ook van de motorcraft website te downloaden zijn.

    Let er wel op dat de firmware bestanden die door de maker van ELMconfig worden genoemd voornamelijk zijn toegespitst op de Russische markt. Er zijn nog veel meer firmware bestanden die niet worden genoemd en vermoedelijk beter geschikt zijn voor de Europese auto's.

    Daarnaast is me opgevallen dat de 1.6 TDCI nog nergens vermeld wordt op het Russische forum. Wellicht is de 1.6 TDCI daar niet geleverd. Dat zou kunnen betekenen dat de 1.6 TDCI niet ondersteund gaat worden door ELMconfig.
     
  13. Die ziet er hoopvol uit, 500k staat er ook bij. Ik heb 'em ook gelijk besteld!
    Ik had er een bij ELMSHOP.NL besteld, maar dat ding kan geen 500k aan, ondanks de veel hogere aanschafprijs.
     
  14. Ja, hij is binnen ... daar zit dus gewoon een PL2303HX Prolific chip in ... oplichters.
     
  15. Stuur je hem toch terug. Product voldoet niet aan de omschrijving. Mocht je hem via ebay besteld hebben maak je een klacht aan. Dan maken ze daar werk van. Mocht dat niet werken en je hebt met paypal betaald dan maak je daar een klacht aan. Werkt goed, spreek uit ervaring.
     

  16. Heb je de interface al geprobeerd? De mogelijkheid bestaat dat deze interface wel een Baudrate van 500.000 aankan.

    Ik heb inmiddels van enkele mensen gehoord dat er ook interfaces zijn met een andere chipset als de FTDI chipset die toch de Baudrate van 500.000 ondersteunden.
     
  17. #997 JW, 5 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2013
    Afgelopen weekend ben ik weer even bezig geweest met de firmware upgrade functie van ELMconfig. ik heb inmiddels meerdere firmware versies uitgeprobeerd en probeer zo te vergelijken welke versie de meest optimale is voor mijn auto.


    Inmiddels kan ik wel zeggen dat de PCM firmware upgrade functie erg goed werkt mits de juiste interface wordt gebruikt. Ik heb op mijn interface de Baudrate ingesteld op 500.000 en verder alle instellingen van het PCM firmware tabblad ongewijzigd gelaten. Het uitlezen van de firmware uit de PCM duurt nu slechts 3 minuten en het wegschrijven van de firmware naar de PCM duurt nu slechts 6 minuten. Dit is een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige versie van ELMconfig die ik de laatst keer nog heb gebruikt.
     
  18. Terug sturen is duurder dan de aanschaf zelf. Uiteraard wel een klacht aangemaakt, gelijk een reactie terug van een zenuwachtige chinees ;-)
    Inmiddels in de kast een oude VAG kabel gevonden, wel voorzien van FTDI chip. Helaas niet pin-compatible, dus even snel twee printen gecombineerd. Benieuwd of het werkt, vanavond maar eens proberen.
    Mocht het niet werken; JW, waar heb jij je kabel aangeschaft?
     
  19. Een VAG interface zal vrijwel zeker niet gaan werken. Een VAGcom interface is niet compatible met de ELM327 interface.

    Overigens zegt het niet alles dat een interface voorzien is van een FTDI chipset. Zo heb ik gelezen dat er ook interfaces met FTDI chipset zijn die toch de Baudrate van 500.000 niet ondersteunen.

    Dit neemt niet weg dat je met een ELM327 interface met FTDI chipset de meeste kans hebt dat het wel goed werkt.



    Ik heb mijn ELM327 interface zo'n 2.5 jaar geleden bij een Nederlandse webshop gekocht die inmiddels niet meer bestaat. Later heb ik nog diverse ELM327 interfaces van Ebay gekocht maar tot nog toe blijkt degene die ik als eerste kocht de meeste mogelijkheden te hebben en het meest bedrijfszeker te zijn.
     
  20. Nou, de gecombineerde ELM-VAG-327-COM interface werkt, maar helaas ook op 38k. De toegepaste PIC zal vast geen andere snelheden detecteren. Overigens kan die PL2303 ook hogere snelheden aan, maar nu weten we het zeker.
    Oké, de zoektocht begint weer.
     

Deel Deze Pagina