Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussion in 'Handleidingen Focus II' started by JW, Apr 15, 2012.

  1. Ik heb zelf inmiddels de firmware update van de tellerunit bij 3 tellers uitgevoerd. Mijn ervaring is dat als je vooraf de nodige voorzorgsmaatregelen neemt het updaten probleemloos werkt.

    Deze voorzorgmaatregelen zijn:

    *Gebruik alleen een ELM327 interface met USB aansluiting voor de update. Een bluetooth ELM327 is niet geschikt voor updaten en kan ervoor zorgen dat de teller onbruikbaar wordt.
    *Sluit de laptop voor de zekerheid aan op netstroom. Het updaten duurt ongeveer 25 minuten.
    *Zet de schermbeveiliging uit.
    *Zet antivirusprogramma's en firewall uit.
    *Zorg ervoor dat de laptop niet is verbonden (en niet automatisch verbinding maakt) met internet. (dit zorgde er bij mij de 1e paar keer voor dat de update procedure vroegtijdig werd beeindigd).


    Wanneer de update vroegtijdig wordt beeindigd werkt de teller niet meer en heb je in de meeste gevallen een zwart scherm. Bij mij was het probleemloos mogelijk om de update nogmaals uit te voeren. Toen ik de hierboven genoemde voorzorgsmaatregelen had genomen werkte de update probleemloos.






    de Auto re-locking functie houdt in dat nadat de deuren met draaiende motor van binnenuit worden geopend (bijvoorbeeld om iemand uit te laten stappen) de Auto locking functie na het wegrijden weer in werking treed.
     

  2. De instelling van de stuurbekrachtiging is van toepassing op alle modellen met elektro hydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS). Dit zijn alle modellen op de 1.4 en 1.6 Duratec motoren na.

    De 1.4 en 1.6 Duratec hebben een stuurbekrachtigingspomp die door de motor aangedreven wordt. Hierbij is niets in te stellen.
     
  3. OK thanx voor de uitleg :thumbs:
     
  4. Hier al iets over geschreven hoor, Losadepro van Fordclub.be heeft een Focus II Facelift diesel en hij heeft wel stuurbekrachtiging mogelijkheden, daarvan kwam ook de procedure om de verschillende opties te kiezen :)
     
  5. Dat laatste gedeelte met op slot van slot enzo is niet nodig bij mijn fofo 2 fase 2.
     
  6. Hier heb ik ook gewoon moet activeren in GEM, procedure om die auto-locking te activeren heb ik niet moeten doen, niet met oude GEM en ook niet met nieuwe GEM
     
  7. Hier nog even een NOOB vraag....
    Vandaag heb ik mijn Wifi module binnen gekregen. Werkt perfect met Dashcommand op de Ipod touch welk weer aangesloten is op pioneer radio.

    De vraag is alleen. kan ik de module continu aangesloten laten op de poort? Ook na 3 uur (wanneer de can bus al lang in slaap is gevallen) knipperen de lampjes nog steeds.

    is dit gevaarlijk?
    - loopt de accu veel sneller leeg?
    - aangezien de module continu wifi uitzend (zonder beveiliging) kunnen kwaadwillende dan mijn auto "kraken"?
     
  8. Laat ons zeggen dat je modules waarschijnlijk geen goesting hebben om te slapen :mrgreen: (denk ik e)

    Waarom zou je die erin laten?
     
  9. Marcel, ik was van plan om een bluetooth ELM in mijn auto in te bouwen en dan via de geschakelde + de module aan en uit te zetten (en optioneel via een knopje permanent uitschakelen). Als de auto niet gestart is dan is de ELM gewoon zonder stroom.

    Mijn smartphone is inmiddels bijna dood/niet te gebruiken (scherm werkt niet altijd) en daarom staat dit projectje momenteel niet op de agenda. Ik heb ook een tweede ODB port nodig - toen had ik die niet makkelijk en goedkoop kunnen vinden.

    Een andere optie is gewoon een mini knopje op de ELM te plaatsen om hem aan/uit te schakelen.
     
  10. Wat betreft die ECO mode... Ik vraag me af waarom je dat er in zou willen hebben? Lijkt mij hoogst irritant, zo'n politieagentje in je auto die zegt wat je moet doen. Daarbij vraag ik mij af of de werking van die functie ook getest is door de engineers van de motor zelf.

    Dit zuinige rijden is het principe van het "nwe rijden" echter het nwe rijden is aan het begin goedkoper aan brandstof, maar op den duur is de rekening duurder, zeker bij de modellen met minder koppel. Wanneer je een dualmassa vliegwiel hebt en je gaat zo laag in toeren rijden, wat denk je dat die te verduren krijgt? Vervolgens door het weinig toeren maken raakt de motor versmeerd van binnen (spul wordt niet echt schoongebrand) met alle gevolgen van dien. Zeker voor de beruchte dieseltjes.

    En als je laag in toeren gaat rijden dan wordt de stress op de componenten in de motor vele malen groter wanneer je op dat moment (vaak in een hoge versnelling) gaat acceleren. Zeker de wagens met minder koppel zullen hier last van hebben (zoals bijv. de 1.6 16v benzine).

    Vergelijk het met je fiets, zet deze, als je langzaam fietst, in een hoge (hoogste) versnelling en probeer dan te versnellen. Hoe voelen je knieen dan? En wat zal je trapas op den duur doen? Juist knappen. Dat gebeurt intern ook met de componenten van je motor.
     
  11. Wel, heb hier een Focus 3 1.6TDCi als vervangwagen gehad met een zesbak eraan gekoppeld. Die zesbak is gewoon te zwaar voor die motor, want als je van versnelling verandert, dan schokt de wagen een beetje of je moet telkens die motor hoog in de toeren jagen....

    Heb eenmaal met die wagen die eco toestanden geprobeerd, ook die shift up indicator die zegt in welke versnelling te rijden en lijkt inderdaad niet echt goed voor de auto, gewoon door wat ik eerder hierboven zei :)
     
  12. Vandaag even de verschillende opties geprobeerd die Wilco aangedragen had maar helaas zonder resultaat.
    De optie stuurbekrachtiging instellen komt niet in de teller te staan, onder geen enkel sub-menu.
    Nu heb ik hem altijd op sport staan maar vind het wel jammer dat dit niet meer via de teller in te stellen is.
    Met de vakantie zet ik hem meestal op standaard, dit moet nu dus ff via de elm.
     
  13. Marco: dat van die ECO mode is alleen maar voor de heb, ik heb de BC normaal op gem. Verbruik staan en vind het best wel leuk als die 1tiende punt zakt maar vind het ook niet erg als die stijgt hoor, gelijk weer een reden om het gas weer ff in te trappen (of had ik dat al gedaan voordat die BC ging stijgen? ;))
     
  14. En daarnaast wordt je bij Ford ECO-mode op geen enkele manier aangespoord om volgens het nieuwe rijden te gaan rijden. Het enige dat het systeem doet is d.m.v. de bloemblaadjes aangeven wat de huidige rijstijl is en welke punten volgens het systeem voor verbetering vatbaar zijn.

    Daarnaast vind ik het wel nuttig om te zien wat het percentage ritten met koude motor is.


    De ECO shift-up light functie geeft wel aan om vroeg op te schakelen om zo zuiniger te rijden. Deze functie werkt alleen op de latere fase 2 modellen. Bij de fase 1 en vroege fase 2 modellen wordt deze functie niet aangestuurd vanuit de PCM.
     
  15. Oke duidelijk. Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ecomode = voor mij meestal economisch, zuinig en wat al dan niet meer in die range.

    @Wilco wat betreft het actuele verbruik, jij zegt dat deze niet nauwkeurig is. Omdat ie zo fluctueert. Bij de Focus I doet ie dit ook. Ik heb wel het idee dat ie behoorlijk nauwkeurig is. Ben wel benieuwd naar jouw gedachtengang hierachter.
     
  16. Bij mijn fase 1 teller is het actuele verbruik niet zo erg nauwkeurig. Bij stationair draaien staat het verbruik op 0.0 of 1.8 L/H. Een waarde ertussenin wordt niet weergegeven. Bij hogere toerentallen klopt het een stuk beter.

    Bij de fase 2 teller worden wel alle mogelijke waardes weergegeven. Bij stationair draaien wordt een waarden van 0.8 of 0.9 L/H weergegeven.

    Daarnaast is de waarde van het actuele verbruik wat stabieler bij de fase 2 teller. De meter fluctueert nog wel wat maar dit is een stuk minder als bij de fase 1 teller.



    Mogelijk dat het bij andere motorversies wat anders is.
     
  17. Mijn huidige verbruik is keurig stabiel bij stationair.
    als hij echt goed warm is staat hij keurig op 0.8 L/H
    Is ook een 1.6
     
  18. Dat was ook mijn plan, maar dan op de smartphone... ;) Als je Dash Command echt iedere keer wilt gebruiken, dan zou ik de module via een relais aansluiten. Andres moet je ieder keer de aan/uit knop drukken...
     
  19. #640 JW, Jan 27, 2013
    Last edited by a moderator: Jan 27, 2013

    Ik ben hier nog wat verder ingedoken en heb gevonden dat het verdwijnen van het menu met stuurbekrachtigings instellingen in de meeste gevallen wordt veroorzaakt doordat de optie "ECO shift-up" is aangevinkt.

    Bij tellers die deze functie niet ondersteunen is deze instelling er voor verantwoordelijk dat het menu met stuurbekrachtigings instellingen niet meer wordt getoond.

    De oplossing is om de optie "ECO shift-up" uit te schakelen.



    De optie "ECO shift-up" werkt alleen bij tellers met een productiedatum van 2010 of later en als de PCM deze functie aanstuurt. Als dit niet het geval is heeft het ook geen zin om deze optie aan te vinken.
     

Share This Page