1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn S-Max 2.0 tdci 2007

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Michiel, 10 nov 2014.

  1. #1 Michiel, 10 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2015
    Hoi!

    Inmiddels is deze S-max niet meer (ongeluk) maar ik heb een andere S-max gekocht (2008), zie vanaf pagina 5

    Dit weekend heb ik een S-max gekocht :kwijl:
    Het is een 2.0 tdci met al flink wat km's maar hij rijdt nog als nieuw :dance:

    Toch wel de wannahave MPV als je 3 kinderen en veel spullen mee moet kunnen nemen ;) En ja, papa wil ook wat :D
    Waarschijnlijk "krijg" ik 'm komend weekend

    Ik heb al een wensen/klussenlijstje gemaakt
    - standaard radio vervangen door 2din met bluetooth linkje
    - tdci logo vervangen op achterklep (is niet mooi meer) linkje naar Ebay advertentie
    - achterbumper poetsen (is nu verkleurd): iemand tips hoe je deze weer mooi krijgt, welk poetsmiddel?
    - 18" inch velgen (nu 17"voor zomer en 16" voor winter)
    - dubbele uitlaat (enkele demper aan beide kanten) plaatje

    Nu zijn er niet heel veel S-max'ers hier volgens mij maar wel heel veel kennis dus ik word graag lid van de club! :thumbs:

    Groeten
    Michiel
     
  2. gefeliciteerd Michiel :thumbs:
    we zien de foto's wel verschijnen :rock:
     
  3. Welkom Michiel!
    De S-max is een heerlijke cruise wagen. Mijn vader heeft er 1 van 2009, ook met de 2 liter diesel (140 pk). En daarmee komt hij uitstekend van zijn plek.
     
  4. Als ie veel heeft gelopen; hoe zijn de verstuivers en hoe is het dual massa vliegwiel? Verder wel mooie wagens, wat voor uitvoering gaat het om?
     
  5. Bedankt allemaal voor het warme welkom! :-)
    We zochten een wat zwaardere auto met wat meer trekkracht ivm de (zware) sleurhut.
    De S-max rijdt nog als nieuw en is erg stil van binnen. De mensen van wie we 'm kopen waren 1e eigenaar (we kennen ze persoonlijk) en ze hebben er goed voor gezorgd, we hebben de hele onderhoudshistorie erbij, is niks op bespaard :-)

    Pompverstuivers weet ik niet (hoe kom je daar achter?) en vliegwiel kun je mazzel of pech mee hebben (van onze vorige auto ging die met 130.000). Auto rijdt goed, geen gestotter, schakelt soepel, koppeling reageert goed.

    Het is mooi kleurtje, Sea-Grey metallic met alcantara-leer bekleding (zwart).
    Uitvoering: X-Pack o.a panoramadak, adaptieve koplampen met statische bochtverlichting en nog wat leuke extra’s: bluetooth, parkeersensoren voor en achter, voorruitverwarming zonneschermen, scherm bagageruimte, afneembare trekhaak, allesdragers.

    EGR klep schijnt bij S-max nog wel eens voor problemen te zorgen. Kun je die software matig laten bypassen? Iemand ervaringen?
     
  6. Pompverstuivers? Dit is een commonrail diesel dusgeen pompverstuivers aanwezig, vliegwiel komt meestal na 200.000km en egr kan softwarematig ja.

    Maar hoeveel kilometer heeft de auto nou gelopen:P
     
  7. 273.000 ongeveer :-) I know, normaal gesproken zou ik niet zo snel een auto kopen met zoveel km maar deze kon ik echt niet laten lopen. Hij rijdt super, alle historie is bekend, vertrouwd adres, super onderhouden, scherpe prijs.
    Distributieriem is bij 199.000 vervangen dus die is voorlopig nog niet aan de beurt (200.000km of 10 jr). Vliegwiel kan een keer natuurlijk, so be it.
    We rijden ca 25000 per jaar en willen er 5 jaar mee rijden.

    Weet je een goed adres voor het uitzetten van EGR?
    Voor VW kon dat vaak icm tuning (als ze dan toch softwarematig bezig zijn kan dat gelijk in 1x). Ziptuning schijnt wel goed te zijn, kost volgens mij 400 euro en dan ga je naar ca 175pk/400nm (ipv 140/320), weet niet of ze dan gelijk de EGR meenemen. EGR vervangen kost aan onderdelen alleen al 400 euro..
    Zal Gert-Jan ook nog eens vragen, die heeft wel wat ervaring met een S-max geloof ik ;-) :-)
     
  8. Tim heeft een punt; ervaring leert wel dat wanneer je gaat tunen met n hogere kilometerstand dat de huidige verstuivers dit niet fijn gaan vinden. En uiteraard je vliegwiel krijgt meer voor de kiezen. Advies zou zijn dat wanneer je gaat tunen, je dit wel met nwe verstuivers doet. Een koppeling en vliegwiel volgen vanzelf door het hogere koppel en vermogen.

    Maar: without pics it didn't happen.;).
     
  9. Bedankt! Tunen laat ik achterwege, standaard is goed genoeg voor me, het leek me een leuke bijkomstigheid als ik toch softwarematig de EGR dicht liet zetten. Maar is me duidelijk, niet doen dus.

    Vwb de EGR en roetfilter: daar zijn nu geen problemen mee maar ik weet ook niet goed hoe het ervoor staat. Wat kan ik uitlezen met bijv Forscan? Iemand hier ervaringen mee?

    Ik overweeg voor mijn S-max de EGR klep eigenlijk alleen softwarematig laten dichtzetten. Kosten circa 100 euro. De EGR klep 'afdoppen' is dan toch niet meer nodig? (beetje blonde vraag misschien, sorry) Of beter afdoppen met een plaatje ipv softwarematig dichtzetten?

    Het roetfilter laten verwijderen kost nogal wat extra en ik weet niet of dat veel extra op zal leveren.
    In hoeverre kan een product als dit het roetfilter schoonmaken?
    Zie ook dit filmpje
    Ik las daar wel iets over in 1 van de topics die Kolere/Tim noemde, baat het niet dan schaadt het niet toch? Ervaringen?

    Hoe zit het met de resterende roetdeeltjes zowel bij EGR als roetfilter? (na dichtzetten EGR en schoonmaak roetfilter) Verbranden die uiteindelijk of blijft dat zitten?

    Wat is wijsheid? Er zijn nu (nog) geen problemen mee maar ik weet ook niet goed hoe het ervoor staat.. Doel is voornamelijk toekomstige problemen met EGR/roetfilter/roetdeeltjes voorkomen.
    Ben benieuwd naar jullie adviezen!
     
  10. Overig roet etc zou ik me niet druk om maken.

    Verder kan je hier lezen dat Geiz stelt dat de aangepaste software simpelweg alle codes wegschrijft. De betreffende tuner stelt dat dit niet zo is. Gezien Geiz zover bekend niet met ids zijn auto heeft laten uitlezen en ik op internet tot op heden geen negatieve berichten heb kunnen vinden, geef ik de tuner het voordeel van de twijfel.
     
  11. Dan zou afdoppen dus verstandiger zijn?
     
  12. iig een stuk goedkoper ;)
     
  13. Inderdaad, voor 6 euro incl verzending kun je een afdekplaatje op maat kopen op Ebay. Maar krijg ik dan geen storing omdat de EGR niet werkt? Oftwel moet ik m dan toch ook nog softwarematig uitzetten?
     
  14. Ja moet minimaal een gaatje van 6mm in, als je softwarematig doet staat de klep toch dicht heeft een plaatje geen nut.
     
  15. Heeft een plaatje wel zin als je er vervolgens een gat in boort? Dan komt er toch alsnog spul door?
     
  16. Volgens mij krijg je met die motor een foutmelding als je de EGR helemaal afdopt.
    Ik heb zelf hiervoor een Mondeo 2.0 tdci 130pk gehad en daarbij kon je de EGR nog gewoon afdoppen.
    De nieuwere Mondeo's hebben een 140pk motor (euro 4 of 5) en daar kan dat niet zomaar bij.
    Op motorisch gebied kan je wellicht ook nog meer op het Mondeo forum (FMC) vinden, omdat jouw S-max veel overeenkomsten heeft met de Mondeo's. Wil je natuurlijk hier niet wegjagen (ben hier zelf ook net nieuw), maar ben zelf ook nog lid bij FMC (zoals nog een aantal anderen ook).
    Gewoon een tip dus.
     
  17. Ik denk dat dit 'm gaat worden vwb de EGR klep en roetfilter. Zij hebben er veel ervaring mee.

    Wat ze doen:
    - roetfilter onder de auto uit, schoonmaken en terug plaatsen
    - regeneratie proces softwarematig dichtzetten
    - egr klep softwarematig dichtzetten

    Hiervoor vragen ze 275 euro, lijkt me heel redelijk (ca 4 uur werk).

    Eerst maar eens kijken als ik de auto heb (nog paar nachtjes slapen) wat er al aan gedaan is in het verleden, met deze km stand moet het roetfilter haast al eens vervangen zijn..

    Wat vinden jullie hiervan?
     
  18. #20 antig01, 20 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2014
    Is er überhaupt een probleem met de de auto?
    Je bent allemaal leuke dingen aan het verzinnen hoor, maar een roetfilter welke geen storing geeft zou ik zelf lekker laten zitten. Ik schat de kans 95% dat dit het originele roetfilter nog is en daar is niks mis mee. Egr idem dito. Niet een heel gevoelig punt bij deze motor. Dus waarom allemaal gekke fratsen terwijl het Mischien nog jaren goed gaat.
     

Deel Deze Pagina