1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn autocross RS2000

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Herman RS turbo, 17 aug 2016.

  1. Dit verhaal moet ik even goed bij het begin beginnen.
    Mijn zwager is al jaren lang in onder andere autocross, blubbering en autovoetbal.
    Hij had mij al een aantal keer voorgesteld dat ik een keer een cross zou rijden in zijn cross Toyota mr2.
    Aangezien ik al genoeg hobby's en auto's heb, en ik bang zou zijn dat dit weer een verslaving zou worden, had ik dit telkens afgewezen.

    Toen een tijdje later een goede vriend van mij (ook actief in de autocross) mij belde en zei dat hij wat anders wou en mij zijn crossauto aanbood hoefde ik echter niet lang na te denken en heb dit meteen geaccepteerd.

    Vorig jaar september dus de auto gekocht.
    Deze auto begon zijn leven als een Escort mk6 RS2000:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze auto is vervolgens helemaal gestript en volgens Knaff regelementen opgebouwd voor de autocross:
    [​IMG]


    De vorige eigenaar heeft met deze auto aardig wat crossen gereden en ook wat successen behaald.
    Helaas heeft hij voordat ik de auto kocht ook wat problemen gehad.
    Hij is ermee over de kop geweest, en de versnellingsbak is gesneuveld tijdens zijn laatste cross.

    Ik heb zelf de auto dus met kapotte bak gekocht maar er zat wel een reserve bak bij.

    Tijdens het demonteren van de oude bak werd het probleem al snel duidelijk:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het diff was er compleet onder weg geknald en heeft een gat geslagen in zowel het buitenhuis als de binnenbehuizing.

    Helaas bleef de schade daar niet bij.
    Ik de drukgroep van de koppeling bleef niet ongeschonden:
    [​IMG]

    De drukgroep heb ik vervangen door een nieuwe en de reserve bak kon weer gemonteerd worden.

    Ook een motorsteun moest worden vervangen omdat deze compleet was afgebroken:
    [​IMG]

    Vervolgens ook nog de voorpoten vervangen omdat deze allebei krom waren en hij kon weer terug op zn wielen:
    [​IMG]
     
  2. Is die auto waar je het thuiskomertje voor nodig had?
     
  3. dat is een beste intro Herman, en nou gaat het avontuur pas beginnen? :thumbs:
     
  4. Yep ;)

    Het avontuur is al begonnen Gerard ;)
     
  5. Nu de auto technisch weer in orde was, werd het tijd om hem qua uiterlijk mijn eigen stijl te maken :cool:

    Na een grondige schoonmaakbeurt moest ik even goed nadenken hoe ik hem hebben wou qua kleurstelling.
    Heb er uiteindelijk voor gekozen het zwart opnieuw zwart te maken en het oranje een andere kleur te geven.

    [​IMG]


    En welke kleur moet dat nou worden.........
    Kan natuurlijk maar 1 kleur zijn en het is geworden...........:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Nadat hij weer netjes in de kleur stond kon ik de stikker van mijn sponsor @:JPStuningshop erop plakken.
    JP heeft mij via een hele mooie aanbieding geholpen aan racekleding namelijk een overall, schoenen, nekkraag en handschoenen.

    [​IMG]

    Bovenstaande foto is op het rennerskwartier van de 1e cross waaraan ik heb deelgenomen. Namelijk de autocross van Daarle.

    Ik had op het bouwland van mijn zwager al een keer getest met de auto maar toch was het erg wennen de 1e cross.
    Ook nog een beetje uitzoeken welk type band en welke omtrek het beste bij de auto en de ondergrond waarop gereden word.
    Zoals je begrijpt is dat dus elke cross weer anders.

    Zoals in veel takken van de autosport zijn de banden ook hier de sleutel tot succes. inmiddels heb ik al aardig wat banden verzameld en kom ik er aardig mee uit de voeten.

    hier wat foto's van de 1e cross:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Simon, Bianca en Martijn zijn ook nog komen supporten en Simon heeft nog mooie filmpjes gemaakt van de manches.
    Deze zal ik straks ook proberen in dit topic te zetten.

    Cross is redelijk goed verlopen.
    1e manche was even wennen en werd ik 5e
    2e manche ging erg lekker en werd ik 3e
    3e manche vielen er een aantal uit waardoor ik kon doorrijden naar de 2e plaats.

    vervolgens in de halve finale niet genoeg snelheid kunnen halen om de finale te halen.

    Al met al was ik voor een eerste keer dik tevreden, heb de auto goed kunnen leren kennen, en boven alles is de auto heel gebleven.

    Wat ik al wel doorhad is dat dit zeer verslavend werkt en de komende dagen na deze cross ben ik ook alleen maar bezig geweest met hoe ik de auto beter en sneller kon maken :cool:
    Op naar de volgende cross :rock:
     
  6. Mooi Herman dat je het nu ook met de anderen deelt :thumbs:

    Ben al een keer aanwezig geweest bij Herman en dat ging hem, ondanks dat het zijn eerste echte race was goed af :rock:

    Mooi knutselproject waarbij het niet zo heel er nauw komt en die ik iig NIET hoef te dappen :schater:
     
  7. In aanloop naar de volgende cross heb ik weinig aan de auto hoeven doen.
    Wel had ik een paar setjes banden erbij gekocht zodat ik wat meer keuze zou hebben.

    Hier staan de auto's klaar voor de volgende cross:
    [​IMG]

    De volgende cross was de autocross van Alteveer. een mooie lange baan met een uitdagende scherpe 1e bocht.

    Helaas heb ik van deze cross bijna geen beeldmateriaal maar het verliep erg goed.
    Waar ik de 1e cross bij de start iedere keer een hoop tijd verloor, was ik deze cross bijna alle manches als eerste van de startplek.
    Wat een verschil was dat zeg, en erg gaaf om als 1 van de eerste gelijk de 1e bocht in te gaan.

    Het enige nadeel was dat mijn banden qua omtrek net iets te klein waren voor deze baan waardoor ik telkens in de toeren begrenzer zat.
    Net te kort om te schakelen dus toch maar gewoon vol gas door gereden.
    Wat uiteindelijk resulteerde in een top 3 finish in de 1e 2 manches.
    3e manche wel een lekke band op gelopen maar wel uit kunnen rijden en als 3e gefinished. dit was gewoon te wisselen met een ander wiel.
    Helaas werd ik in de halve finale de greppel ingeduwd en kon er op eigen kracht niet meer uitkomen.
    Veel schade op wat blikschade na was er niet maar de auto startte slecht en ik had weer een lekke band.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Auto dus maar weer op de kar gezet om vervolgens de finale te bekijken waar mn zwager wel in reed.
    Achteraf had ik toch mogen deelnemen in de finale maar alles had ik al ingepakt en wou de auto verder sparen dus gewoon lekker gekeken.
     

  8. Thnx Simon en nee deze hoef je niet te dappen haha.
    Deze doen we gewoon uitdeuken met een voorhamer en dan de roller er weer overheen :cheer:

    Leuk dat je samen met Bianca en Martijn bent komen kijken.
    ik zal kijken of ik jou filmpjes hier ook kan toevoegen ;)
     
  9. Maar dit is dus echt cross en niet bangeren? Leuke hobby in ieder geval!!:thumbs:
     
  10. Ja klopt ik doe wel echt autocross.
    Bangers en rodeo doe ik niet. Ik snapdat ook niet zo.
    Ik hou de auto het liefst heel al wordt er hier en daar natuurlijk wel eens een tikje uitgedeeld.
    Als het te ruig gaat word je van de baan gehaald en gedisqualifiseerd.
     
  11. Mooie hobbyauto!! Rij je volgend seizoen nog in de achterhoek? Misschien zie ik je dan nog rijden!
     
  12. Nog geen idee wat ik volgend seizoen allemaal ga rijden.
    Ik ga sws geen competitie oid rijden.
    Dit is puur een hobby voor de leuk erbij.

    Ik voetbal ook nog fanatiek en daar wil ik voorlopig nog niet mee stoppen. Dat gaat dus voor de cross.

    Dit jaar rijd ik iig nog in Basse 28 augustus en misschien in oktober nog een cross in de buurt maar dan is het dit jaar ff klaar aangezien het voetbalseizoen nu ook weer begint.
     
  13. Gisteren de cross in Basse gereden.
    Een mooie grote baan die nog mooier was geweest als het niet had geregend vlak voor de start.

    Helaas was de baan door de regen erg zwaar geworden en had ik niet de juiste bandenmaat bij me om de auto op de natte baan aan te passen.

    Met als gevolg dat de 1e manche niet zo snel ging.
    De start ging redelijk en gelijk op met de rest richting de 1e bocht. In de 1e bocht ging het grootste gedeelte van het startveld dwars of rond en kon ik overal precies tussendoor. Op het rechte stuk kon ik redelijk voor blijven maar ik verloor helaas teveel snelheid in de bochten waardoor ik de 1e manche geen punten kon pakken helaas.

    De 2e manche was eigenlijk hetzelfde verhaal maar doordat de baan iets droger was wist ik toch nog een puntje te pakken.

    De 3e manche had ik een hele goede start. Ging als 3e de eerste bocht in maar werd zodanig hard van achteren aangereden, dat de motor iets naar achtern kantelde en de kabelboom heeft doorgesneden. Er begon gelijk van alles te smeulen in de auto waardoor ik helaas niet meer verder kon. Einde oefening dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik heb de auto weer op de kar gereden en ben enigzins teleurgesteld naar huis gereden. Ondank dat toch wel weer dikke lol gehad en weer wat dingen geleerd.

    Helaas is de auto dusdanig beschadigd, dat ik waarschijnlijk niet met deze auto verder ga.

    Hoe en wat precies weet ik nog niet helemaal zeker (al zijn er al wel ideeën), maar wat ik wel zeker weet ik dat ik volgend seizoen weer met een frisse auto aan de start zal staan.

    Uiteraard zal ik updates daarover, hier blijven posten
     
  14. #14 focusguy, 29 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2016
    Dat was dan van korte duur, gebeurt dit vaker in de cross dat er een aantal auto's per seizoen worden afgeschreven? Is de constructie dan zo ontzet? Ik blijf dit topic volgen, ik ben benieuwd waar je volgend seizoen mee terug komt.
     
  15. Jammer dat de auto al zo snel afgeschreven is. Ik ben benieuwd naar de opvolger.
     
  16. Er worden tijdens de cross redelijk wat auto's afgeschreven ja. Het is natuurlijk geen rodeo of bangers maar toch is er hier en daar wel contact en buiten dat gaat er wel eens een auto over de kop.

    De vorige eigenaar is met deze auto ook al eens gerold voordat ik hem kocht.

    Nou is mijn auto nog wel recht maar er zit behoorlijk wat schade aan, en aangezien ik nog een strak casco heb staan, en bezig ben met nog een casco, wil ik eigenlijk een nieuwe gaan bouwen voor volgend seizoen.
    Het zal dus wel een escort blijven en alles zal overgezet worden.
     
  17. En die Escortjes kosten geen drol meer, snap best dat dit je keuze blijft.
    Hoe zit het met verstevigingen aan het chassis zelf, mag dat?
     
  18. wel zonde

    maar wel gaaf dat je wel gewoon door gaat
    als er zo veel tijd in zit en het snel zo afloopt weet ik ook niet of ik dat vol hielt
     
  19. Zonde dat er zo snel een eind aan is gekomen. Maar dat is het risico van de cross helaas. Anders had ik ook allang iets om te crosse, maar zou het niet echt leuk vinden als het door iemand anders kort word gereden...

    Mischien heb je hier iets aan voor onderdelen?
    ford escort mk5 rs 2000 te koop in onderdelen of compleet.
    € 750,00
    http://link.marktplaats.nl/m1083318...ampaign=socialbuttons&utm_content=app_android
     

  20. Zonde van die Escortjes? 9 vd 10 zijn te rot om überhaupt nog de weg op te mogen.
     

Deel Deze Pagina