1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Mijn 2e Focus | DAB+ en camera

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Martin123t, 30 okt 2022.

  1. Op 12 augustus 2020, zo'n 40k geleden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dan zouden ze qua leeftijd al een tijdje aan de beurt zijn. Dus hopelijk merk je er wat van.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. #43 Martin123t, 16 feb 2024
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
    Done!

    Ik heb vandaag bij km-stand 93.363 de bougies vervangen voor bougies van NGK van het type SILZNAR8C7H 93593. De interval was dus 3,5 jaar en 42k. De oude bougies zager er niet slecht uit.
    [​IMG]
    Verder heb ik het luchtfilter (Bosch) vernieuwd en het pollenfilter (Ridex). Ook heb ik de twee voorste sensoren even bekeken (MAF/MAP) maar deze zien er zo schoon uit dat het leek dat ze nieuw zijn. Daar ga ik dus verder niets mee doen.
    [​IMG]
    Proefrit ging prima. Normaal rijd ik in lage toeren, maar als ik het gas erop zet merk ik de stoel in mijn rug, hij voelt lekker vlot aan. Binnenkort nog even de olie verversen en voor de vakantieperiode ook de remschijven en -blokken voor.

    Edit:
    Grappig detail: jij had in dit draadje al eerder aangegeven dat het om de 3 jaar moet, zag net op de factuur dat ik ze precies na 3 jaar binnen had (op 12 augustus): haha. Dank voor het (vele) meedenken.:respect-bow:
    [​IMG]
     
    John_mk2_RS, M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Fijn dat ie nu beter rijdt Martin!
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  5. Die motorsteun heb ik zelf ook vervangen bij kilometerstand van 88dkm...
    gelukkig prima zelf te doen
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  6. Ik ondervind nog geen hinder. Ik weet ook niet of dit binnen de tolerantie valt. @Jvdpol heb jij de steun preventief vervangen of was het rubber lek of gescheurd?
     
  7. Ik zou deze steun aan achterkant versnellingsbak vervangen dan zal de motor minder kantelen.
    Screenshot_20240221_210738_Chrome.jpg
     
  8. Deze worden bijna nooit vervangen wel de bovenste achter het expansievat.
    Wij hebben er een 8-tal varianten van op voorraad liggen in het magazijn. Gaan regelmatig door mijn handen.
     
  9. die van mij was gewoon lek en eigenlijk gelijk vervangen zonder bij na te denken.
    hij kantelde niet zo erg als bij jouw zelfs
     
  10. Die motor kantelt wel behoorlijk.

    Zou idd de motorsteun onder t koelvloeistof vat vervangen. Al dan voor een rubber metaal in plaats van een olie gevulde. De rubberen gaan langer mee. Zijn alleen stugger.

    En de onderste versnellingsbak steun. Zoals hier boven al aangegeven.

    Mocht je er hulp bij willen. Kan ik je wel helpen, check aangeboden diensten.:thumbup:
     
    Martin123t en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. #52 Martin123t, 23 feb 2024
    Laatst bewerkt: 23 feb 2024
    Dank voor alle reacties. Ik heb gisteren de auto bij een vriend op de brug gezet en alles eens zorgvuldig bekeken. Het viel me op dat niet alleen in het getoonde rubber van de te vervangen steun wat souplesse zit maar ook op de rubberbus bij de bout van de steun aan de bak, zie gele pijl hieronder. Ik vroeg mij af of die bus (los) te vervangen is.
    [​IMG]
    Na een nachtje geslapen te hebben heb ik besloten om eerst niets te doen. Op mijn filmpje lijkt het dat de motor behoorlijk kantelt, maar ik heb eerlijk gezegd geen vergelijkingsmateriaal kunnen vinden. Ik vond wel een draadje op het forum hierover. Ik ben ervan overtuigd dat de slappe rubbers er zijn om de trillingen op te vangen, visueel zag ik verder geen afwijkingen (d.w.z. geen droogtescheuren of olie).

    De reden dat ik eerst niets ga doen is dat de auto prima rijdt zonder trillingen en dergelijke; 'and if it ain't broke, don't fix it'.
     
  12. Gisteren heb ik de beurt afgemaakt waar ik vorige week mee begon, nu bij km-stand 93802. Dit 10 maanden en 16k na de laatste oliewissel.
    [​IMG]
    De voorremmen waren ook op, deze vervangen door schijven en blokken van ABS (All Brake Systems). De oude blokken waren tot de draad versleten en de remschijven waren ook dunner dan 24 mm. Ik ben ervan overtuigd dat dit nog de originele remmen waren waarmee de auto is afgeleverd in 2016. Overigens, de auto remde nog uitstekend.
    [​IMG]
    De nieuwe remmen lijken prima, maar de remblokken moeten natuurlijk in de komende kilometers goed op de remschijven inlopen.
    [​IMG]

    Al met al heeft deze grote beurt € 265,- gekost aan onderdelen.

    • Bougies € 45,93
    • Luchtfilter € 12,51
    • carterstop € 2,00
    • intereurfilter € 10,10
    • verzendkosten € 11,51
    • olie € 52,99
    • oliefilter € 18.71
    • remmen € 108,00
     
    M.Blaak, W1ll3m, R.Zwiers en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Vaak lees je op internet alleen negatieve aspecten van een onderwerp. Bijvoorbeeld over de 1.0 ECOboost. In dat kader vind ik onderstaand filmpje wel eens leuk.

    Ik blijf maar gewoon Castrol gebruiken en regelmatig verversen.
     
    Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  14. Dit heb je bij alle merken olie zolang je maar de juiste specificatie hebt.
     
  15. Toen ik deze Focus kreeg zette ik direct een DAB+ op mijn wensenlijstje en een achteruitrijcamera. Ik had dat ook op mijn leaseauto's in mijn vorige baan. Het was er alleen nog niet van gekomen.
    Onlangs kwam ik de radio voor een gunstig prijsje tegen in Litouwen (RRR.LT), het kostte maar € 42,-. Google-translate leerde mij dat de verkoper ervan uitging dat de betreffende ACM niet zoveel waard was omdat hij geen ‘code’ erbij had en hij dacht dat er nog geprogrammeerd moest worden. Na € 64,- betaald te hebben werd het apparaat thuisbezorgd.
    [​IMG]
    Na inbouw bleek het toch niet te werken, ondanks dat mijn antenne een M5-aansluiting heeft voor de hengel was deze niet geschikt voor DAB. Na een tip op het forum bestelde ik een andere antennevoet: nieuw en origineel. De antennevoet had ik in huis voor € 88,47. Montage is ‘plug and play’ en na even zoeken had ik de bereik en kan ik nu DAB-radio beluisteren met de originele hengel. Ik ben er blij mee.
    [​IMG]
    Nu ik toch bezig was, dan ook maar een camera. Ik bestelde een Chinese camera. Ik wilde de originele bedrading gebruiken. Toevalligerwijs ontdekte ik dat de stekker in de D-stijl rechtsachter hetzelfde is als gebruikt in de MK1 als trekhaakstekker. Ik had het contradeel nog liggen en dat was een meevaller. Zo hoefde ik niet in de bestaande bedrading te snoeien en sloot ik de camera aan op de bedrading aan het contradeel.

    In eerste instantie kreeg ik de camera niet aan de praat. Zou dan toch de bedrading niet aangesloten zijn achter op de APIM? Ten einde raad bestelde ik een extra videokabel van 10 m en het harnas voor achter het scherm. Helaas, ook door dit toe te passen bleef ik maar de foutmelding houden. Pas na heel lang zoeken kwam ik er vandaag achter dat ik het groene draadje had doorgeknipt van de camera voor het benodigde NTSC-signaal. Dit had het bruine draadje moeten zijn bij deze camera.:weird: Nu heb ik dus een harnas over en een videokabel van 10m.
    [​IMG]
    Maar ik ben nu wel heel blij met deze camera. Hoe fijn als je de trekhaak bij de nieuwe caravan wil manoeuvreren. Ik ben nu al de vele uren storingzoeken vergeten.
     
    Dircos1980, M.Blaak, Edgar Focus en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Ik heb ervoor gekozen om een losse camera te kopen, ik betaalde hier € 11,85 voor. Ik baseerde de koop op het verslag van mrfatmen op dit forum. De keuze voor de losse camera baseerde ik op het gegeven dat de ledverlichting voor het kenteken bij de geïntegreerde camera het nog wel eens laat afweten. Of het de goede keuze was zal de toekomst leren.
    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina