1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Mijn 2e Focus | DAB+ en camera

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Martin123t, 30 okt 2022.

  1. Onder zware belasting wordt de motor niet te warm. Dat is het hele idee.
     
  2. Kort gezged:
    Als je trekt moet motor meer werkverzettenn dus loopt inlaatluchttemperatuur op. Dus motorvermogen zakt iets.
    Fan zorgt voor koeling en dus hou je ook onder wat zwaardere belasting hetzelfde vermogen.
     
  3. Bergopwaarts, waar de lucht ijl is en minder zuurstof bevat, onder zware belasting terwijl het buiten warm is en de snelheid laag, daar moet het ook werken inderdaad. Bij een snelheid tussen 80 en 100 km/h op zeeniveau zal de vin niet aanslaan, lijkt mij.
     
  4. Ik heb de ventilator vorige week, tijdens montage trekhaak, ook geplaatst. Misschien gaat de fan bij mij wel nooit aan, heb de trekhaak alleen voor een kleine aanhanger. Maar Ford adviseert deze dus dan maar wel doen. Gelukkig eentje goedkoop kunnen scoren bij de onderdelenlijn, bij de dealer zijn ze erg prijzig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Bij warm weer gaat ie ook aan. Om na te koelen.
     
    Dircos1980 vindt dit leuk.
  6. Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb de dealer gebeld en kreeg een prijs van € 275,-.
    Vervolgens ook één gekocht via de onderdelenlijn: vrijdag opgestuurd maar nog niet ontvangen.
     
  7. Als ie via PostNL komt, dan kan dat wel kloppen. Ik verwachtte gisteren 2 pakketjes, zijn beide vertraagd door drukte bij PostNL. Iedereen is airco's, ventilatoren en zwembaden aan 't bestellen lijk 't :mrgreen:
     
    Martin123t en Dircos1980 vinden dit leuk.
  8. #28 Martin123t, 24 jun 2023
    Laatst bewerkt: 24 jun 2023
    De vakantie is voorbij, ondertussen zijn we alweer 2 weken aan het werk. Zowel de heen- als de terugreis verliepen prima, onze kleine caravan was geen probleem voor de Focus.
    Ik vind het ontspannend om (veel) te lezen op het forum tijdens de vakantie, soms is dat ook heel leerzaam.

    In principe ben ik geen voorstander van (chip-) tunen; vaak is de configuratie van de auto hier niet helemaal geschikt voor. Echter, de 1.0 ECOboost is geleverd in 3 vermogensvarianten, 100 PK, 125 PK en 140 PK. Op het forum is te lezen dat de 125 PK en de 140 PK exact hetzelfde zijn, turbo, versnellingsbak, remmen etc. zijn gelijk. De 140 PK is in Nederland niet geleverd, misschien wel omdat de 125 PK ruim voldoet in ons vlakke land.

    Aan het eind van de vakantie had ik zoveel gelezen, dat ik enthousiast was over de software van Ford voor de 140 PK-variant: dat wilde ik wel! Afgelopen dinsdag ben ik hierom een stukje oostwaarts gereden om bij een clublid de auto te laten voorzien van deze software. Ik had zelf geconcludeerd dat mijn auto hiervoor geschikt is en nadat de laptop was ingeplugd bleek al snel dat dit juist was. Binnen een halfuur was de update gereed en kon ik weer huiswaarts bij km-stand 81.645. Vanwege een wolkbreuk kon ik de auto niet echt testen maar het voelt allemaal prima aan. Ik heb werkelijk het idee dat de auto rond de 2000 toeren sneller en soepeler is. Ik ben benieuwd of mijn echtgenote het verschil zal merken als zij de auto weer eens meeneemt. We wachten af.

    Edit: km-stand toegevoegd.
     
    gerardTDCI en Tom91 vinden dit leuk.
  9. Afgelopen donderdag kwam eindelijk het door mij bestelde onderdeel: de extra koelvin voor de intercooler. Door Ford is deze vin op een gegeven moment wegbezuinigd en alleen gemonteerd bij levering trekhaak af fabriek. Als je later een trekhaak plaats, dan dient deze vin ook gemonteerd te worden.

    Vanmorgen was ik vroeg wakker en besloot ik de vin te monteren. Op de zaak aangekomen stond de auto al snel op de brug en kon ik de motorbeschermplaat aan de onderzijde snel verwijderen.
    [​IMG]
    Hierna testte ik de vin met de accubooster en gelukkig bleek het tweedehandse onderdeel prima te werken.
    [​IMG]
    Omdat alles is voorbereid is het kinderlijk eenvoudig om deze vin te monteren. Als je de onderste turboslang van de intercooler losneemt dan is de vin vrij gemakkelijk te positioneren. De twee pootjes aan de onderzijde kun je dan klikken in de daarvoor aanwezige ruimtes.
    [​IMG]
    Aan de bovenzijde klik je een slanghouder los en op die plek komt het bovenste pootje. De slang wordt vervolgens in het daarvoor bedoelde steuntje aan de ventilator ingehaakt. De stekker van de vin kan vervolgens in de daarvoor bestemde connector worden gestoken.
    [​IMG]
    Al met al ben ik een uurtje bezig geweest. Nu maar afwachten wanneer ik deze ventilator hoor werken. De km-stand was 81.738.
     
  10. Lekker bezig. Goed om te horen dat de 140pk ook merkbaar is en iets toevoegt. Kan bij mij ook weet ik al maar moet nog die kant op en op het moment even andere prioriteiten.
     
  11. antwoord is nee, de 140 PK is hier niet geleverd om de hogere uitstoot waardoor deze uitvoering "te duur" werd.

    1 van de beste "tunings" die je kan doen bij deze motoren :thumbup:
    (vind ik dan hé ;))
     
    Edgar Focus en Martin123t vinden dit leuk.
  12. Kleine update: de laatste 3 tankbeurten met 140 PK een gemiddeld verbruik van 1:16,9. De afgelegde afstand is zo'n 1400 km. Dit verbruik stemt mij wel tot tevredenheid.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  13. We hebben de auto nu een jaar in ons bezit. De huidige km-stand is 85.601. Enige tijd geleden kreeg ik een melding dat de bandsensoren niet herkend werden. Ik bestelde nieuwe sensoren voor € 20,- en tot mijn verbazing leken ze origineel.
    20230829_190824.jpg
    Hierna de sensoren geplaatst en de banden even opnieuw gebalanceerd.

    20230930_110142.jpg Ik bleef hierna wel een foutmelding houden.
    20230930_120000.jpg
    Vanmorgen ben ik even langs de plaatselijke bandenboer gereden, de sensoren zijn opnieuw ingeleerd en de storing blijft nu weg. Ik ben er blij mee. Met de juiste 'tools' stelt het eigenlijk niet veel voor.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Edgar Focus, Icepegel en M.Blaak vinden dit leuk.
  14. Onze MK 3.5 is nu alweer 15 maanden in het bezit, de auto rijdt prima en behalve de TPMS zijn er geen storingen meer geweest.

    Af en toe twijfel ik wel eens of de auto het volle vermogen heeft. Ik ben, al zeg ik het zelf, een rustige rijder dus ik spreek eigenlijk nooit het volle vermogen aan.

    Laatst had ik een redelijke aanhanger achter de auto en toen merkte ik dat de auto minder snel was dan ik zou verwachten. Ik had in de afgelopen periode 2 vacuümmeters aangeschaft. Ik ben deze maand eens wat metingen wezen doen om wat voorzichtige conclusies te trekken.

    Verder heb ik het inlaattraject gedeeltelijk gedemonteerd en weer opnieuw gemonteerd. Het leek of wat slangklemmen niet helemaal lekker vast zaten en toen ik alles weer teruggeplaatst had leek in de eerste proefrit dat de auto waarachtig wat beter op het gaspedaal reageerde. Dit kan natuurlijk een soort van placebo-effect zijn, maar goed.

    Uit de metingen op het vacuüm kon ik geen duidelijke conclusies trekken, ik heb hierom een vraag.
    [​IMG]
    Als ik naar het vacuümventiel kijk dan lijkt het duidelijk. De vacuümpomp levert een mooi vacuüm en dat zien we ook terug op de eerste aansluiting: hier zit de slang voor de bediening van de wastegate op. De achterste aansluiting levert ook een constant vacuüm, hier zit een slang op die naar de inlaatbuis gaat. Hier begrijp ik niet zoveel van. De slang op de inlaatbuis is niet vacuüm te krijgen. Wat is nu de functie van deze achterste aansluiting; weet iemand dat?
     
  15. #35 Bertus 7, 14 feb 2024
    Laatst bewerkt: 14 feb 2024
    Ik denk dat het temaken heeft met benzinendamp uit de tank die afgevoerd wordt naar de inlaat.
    Screenshot_20240214_222303_Chrome.jpg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Dank voor je reactie, @Bertus 7 . De vacuumslang van de achterste aansluiting gaat rechtstreeks naar de inlaatbuis tussen luchtfilterbak en turbo.

    In een ander draadje las ik:
    Ik denk dat ik een aantal genoemde (oor-) zaken van eventueel verminderd vermogen heb uitgesloten. Naar aanleiding van bovenstaande ben ik benieuwd hoe je kunt checken of de wastegateklep goed afsluit. Eigenlijk zou ik de turbodruk wel willen meten. Waar hier gesproken wordt over 'wastegate selenoïd', betreft dit het ventiel waar ik de foto van plaatste?

    Hoe dan ook, ik vind dit wel interessante materie. Met name omdat er dus lang niet altijd foutcodes worden gecreëerd. Ik weet niet zeker of onze Focus alle 140 PK heeft, maar zou graag meten/checken of alles optimaal functioneert.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Of hij alle 140pk's heeft kun je beste laten meten op een rollenbank denk ik.
     
    LRS vindt dit leuk.
  18. Hennie al eens gemeten wat het vacuüm op de achterste aansluiting is als de motor loopt ?

    ik denk dat er dan een vacuüm op staat als de motor stationair draait en dus de werking beïnvloed
     
  19. #39 Martin123t, 15 feb 2024
    Laatst bewerkt: 15 feb 2024
    Ik heb me er vandaag wat verder in verdiept. Ik las het volgende:
    Als ik het goed begrepen heb dan zijn er geen losse onderdelen voor de turbo te koop bij Ford; als bijvoorbeeld de wastegate (-actuator) niet goed functioneert dan zal de gehele turbo vervangen dienen te worden.

    De wastegate solenoid (of elektronische regelklep of vacuümventiel of turboregelklep) is te koop bij Ford als complete set inclusief alle vacuümslangen. Ik zag dat -bijvoorbeeld- Mebu losse ventielen levert.
    [​IMG]
    Ik ben tot de conclusie gekomen dat het klopt dat de achterste aansluiting op de ‘wastegate selenoid’ inderdaad aangesloten zit op de inlaatbuis na het luchtfilter en voor de turbo.

    Als ik meet dan staat zoals gezegd bij mij op deze aansluiting constant vacuüm bij stationair. Kennelijk is deze aansluiting bedoeld om gefilterde lucht aan te zuigen voor de werking van het ventiel. Immers, de PCM berekent, waarschijnlijk op basis van de waarden van de MAP-sensor en de andere ‘Air Pressure’ sensor, hoeveel vacuüm de bediening van de wastegate krijgt: dit wordt geregeld door het ventiel. Ik zie overigens voorbijkomen dat men deze sensoren wel eens reinigt met een speciale cleaner.

    Mijn conclusie: er valt eigenlijk niets af te stellen aan het turbosysteem van de ECOboost 1.0. Het komt voor dat de recirc valve weleens scheurt en het klepje op de vacuümpomp defect raakt, maar ik kom dit tot dusver alleen tegen bij de MK 3.1. Wellicht heeft de MK 3.2 een verbeterde versie of ik ben het gewoon nog niet tegengekomen.
    [​IMG]
    Ik heb zojuist mijn ‘recirc valve’ gedemonteerd en die ziet er in ieder geval prima uit. Hierna een proefrit gemaakt en de auto rijdt gewoon goed, ik denk dat er niet veel te optimaliseren valt. Want daar ging het mij om.

    Binnenkort een beurt met filters en bougies.
     
  20. Weetniet wanneer die voor het laatst gedaan zijn, maar als 't nog de eerste zijn, dan kan 't daar wel eens door komen dat de auto wat onderpresteert.
    die moeten nl om de 60k of 3 jaar.
     

Deel Deze Pagina