1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn 2009 Focus stationwagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door 2 Fast 4 U, 1 dec 2019.

  1. Ik heb de zelfbouw aanhanger van mijn vader gekregen en heb een probleem met achteruitrijden met mijn huidige auto een Ford Focus station uit 2009. De aanhanger is zo goed als niet te sturen terwijl met mijn vorige auto een Volvo 340 uit1986 nagenoeg geen problemen had.
    Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en een eventuele oplossing erbij, en ja een ander aanhanger kopen is net iets te makkelijk. ;)

    Hier een paar foto's na de opknapbeurt

    20190909_174645.jpg
    20190909_174702.jpg
     
  2. Wat gebeurt er dan? Schaart ie direct?
     
  3. Niet gelijk scharen maar wel snel naar een kant en als ik iets bijstuur bijna gelijk naar de andere kant. Het is moeilijk om de aanhanger recht naar achter te rijden ik moet vaak weer iets naar voren rijden om de aanhanger weer recht achter de auto te krijgen.
     
  4. Afstandsverhouding tussen koppeling-as en as-achterkant is nogal raar. Jouw scharnierpunt ligt hierdoor heel ver naar achter waardoor je heel moeilijk achteruit de bocht om kunt. Zal ook een beetje een kwestie van wennen zijn.

    Ik zie juist dat de dissel verlengd is. Haal dat extra stuk er eens tussenuit, dikke kans dat het al een stuk beter gaat.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  5. Niet er tussen uit maar verlengen,
    De afstand as aanhanger tot haak moet langer worden zodat hij rustiger word.
    Als je het wilt proberen pak een touw bind hem aan een zijde vast, je zult zien als je bv 3 meter van vast punt af gaat met de andere zijde van de touw en maakt een stap opzij bv 1 meter, er een bepaalde hoek ontstaat doe je dit met 5 meter zul je zien dat je dat je wel bv 2 meter opzij moet stapen om de zelfde hoek te maken,
     
  6. Zet er eens iets hoogs in, zodat je elk moment kan zien waar de aanhanger heen gaat. Nu corrigeer je waarschijnlijk pas als je hem aan een kant ziet verschijnen in je buitenspiegel. Verder heeft de focus een grotere wielbasis en ik denk ook draaicirkel dan je Volvo. Daardoor reageert de aanhanger langzamer en ben je waarschijnlijk al over het kritieke punt van corrigeren heen. Zomaar wat aannames gedaan trouwens...
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  7. Juist niet, op deze manier reageert de aanhanger juist te rustig. Je stuurt in en er gebeurd niets.
    Waarom is die dissel in eerste instantie verlengd?
     
  8. Zomaar een vraag, loopt de aanhanger recht achter de auto als je vooruit rijdt ?

    kun je de aanhanger zien in de spiegels

    ik denk dat het vooral een kwestie van oefenen is een enkelas aanhanger die je niet goed ziet in de spiegels is lastig recht achteruit te rijden eenvoudig omdat je meteen te laat bent met corrigeren als je hem ziet in de spiegel.

    aanhangertje ziet er zo op de foto netjes uit hoe is het gesteld met de bladveren en zitten er schokdempers op
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  9. De aanhanger moet juist rustiger worden.

    Ik weet niet zeker maar ik denk dat de dissel te laag was
     
  10. Ja
    Alleen in de binnenspiegel
    Ik draai mij om en kijk door de achterruit als ik met de aanhanger achteruit rij
    Dank je wel, er zijn bladveren maar geen schokdempers
     
  11. Wat hogers erin heeft ook geen effect, qua zicht, de aanhanger kan ik zien als ik door de achterruit kijk wat ik normaal doe als ik met een aanhanger achteruit rij.
    De draai cirkel is groter dan van de Volvo
     
  12. Ik zal het verlengstuk er tussen uit halen en kijken wat er gebeurt dat is makkelijker te doen dan een stuk te verlengen.
    Ik zal sowieso verslag uitbrengen wat het beste is verlopen.
     
  13. Ik vind de dissel nogal lang. Als ie dus een beetje scheef gaat moet je met de auto heel veel corrigeren. De Volvo had waarschijnlijk een langere overhang waardoor je daarbij de kont wat makkelijker/sneller omgooit en ie de beweging van de aanhangwagen dus sneller corrigeerde.
     
  14. Vooropgesteld, ik vind het een geweldig mooie aanhanger! En dat voor een zelfbouwproject. Petje af voor je vader!
    Is die verlengde dissel constructie wel star genoeg? Want als ik 2 stukken ronde pijp bovenop elkaar gemonteerd zie waar een paar bouten verticaal doorheen gehaald zijn, dan geeft mij dat het gevoel dat het niet een hele starre constructie is, met wellicht genoemd probleem tot gevolg (maar ik heb dan ook geen verstand van dissels:?)
     
  15. Dank je wel
    Dissel is star genoeg, zo lang ik mij kan herinneren het is altijd zo geweest
     
  16. Ik heb met deze aanhanger met verschillende auto's gereden [Opel Kadett "B", Opel Kadett "C" station, Opel Record "C", Ford Taunus en Volvo 340 hatch back en sedan] en achteruit gezet en altijd goed de aanhanger kunnen sturen maar met de Focus is het gewoon een ramp
     
  17. * overbodig
     
  18. grootste probleem is dat je auto breder is als de aanhanger. gevolg als je hem in je buitenspiegel zit je al veelste laat bent met terugsturen. Tevens geen grote stuurbewegingen maken anders blijf je op en neer sturen. Beter keer naar voren hem recht zetten en dan weer naar achteren rijden.

    verschil zal divers zijn van wielbasis en afstand van achteras naar kogel. Dit allemaal telt mee. Rest is vooral oefenen en gewenning in krijgen.
     
  19. Ik vermoed, zoals al eerder geschreven is, dat de overhang (deel van de auto vanaf de achteras t/m de trekhaak) van de focus korter is. Hierdoor reageert de aanhanger sneller op iedere beweging van de auto.
    Alhoewel zoals ik mij een 340 herinner die as staat vrij ver naar achteren. Maar toch denk ik ook in die richting.
    Wilde nog een andere suggestie doen, maar dat werkt alleen als je op de spiegels achteruit rijdt.


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
  20. Mag altijd ;)
     

Deel Deze Pagina