1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn 2009 Focus stationwagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door 2 Fast 4 U, 1 dec 2019.

  1. Er zit verschil in korting tussen de website en de telefoon app, app heeft altijd hogere korting :thumbup:
     
  2. Hoppa, 54% korting [emoji4]

    [​IMG]

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  3. @2 Fast 4 U waarom ga je niet naar m&r in echt, echt kundige mensen daar.
    Ik kom hier graag, ze weten waar ze over praten en lossen als er iets niet klopt, wordt dit super opgelost

    Grt peter
     
  4. Bij de lager van SKF kan ik niet zien of het met ABS sensor is..

    Ik heb de keuze teruggebracht naar achterwiellager met ABS sensor en dat zijn de volgende 3 merken:
    Optimal 302202, €60.13 1 beoordeling 5 sterren
    Metzger WM 3661, €70.47 14 beoordelingen 5 sterren
    GSP 9400084K €58,94 1 beoordeling 5 sterren

    5 Ford OEN nummers gecontroleerd en die komen overeen met deze 3 merken, tis nu alleen welk merk, ik ben geneigd om met Metzger te gaan door het aantal beoordelingen

    @focus-piet: Ik wil het zelf doen.
     
  5. Ze hebben alle de aansluiting voor abs sensor zie de aansluiting met het boutje.
    Screenshot_20210607-164758.jpg
     
  6. @2 Fast 4 U m&r levert auto materialen en is geen garage.
     
  7. #207 Koen_, 7 jun 2021
    Laatst bewerkt: 7 jun 2021
    SKF gaat er vanuit dat je je huidige abs-sensor overzet, de aansluiting zie je op alle plaatjes zitten.
    Maar als je er eentje met een nieuwe abs-sensor wilt, kun je die van metzger kiezen.

    let trouwens wel op, de wielnaaf zit vanaf de binnenzijde vast met ‘omgekeerde’ torx bouten (je kunt ze goed zien op het plaatje hierboven van Bertus) ; hiervoor heb je dus aangepast gereedschap nodig wat niet erg courant is.
    Advies : koop dit vantevoren en van een goed merk !
    … en als je gaat demonteren, maak dan de koppen van deze 4 bouten goed schoon en spuit ze in met (echte) kruipolie. Als je de koppen stuk draait ben je in de aap gelogeerd

    edit : deze gedore-dop is geschikt en van prima kwaliteit : https://tooltopper.nl/index.php?route=product/product&product_id=3690
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  8. In geval je voor een wielnaaf met ABS sensor kiest hou er dan wel rekening mee dat er verschil zit in de sensor met en zonder het IVD systeem (ESP /tractiecontrole).

    De ABS sensoren zijn te herkennen aan de kleur. Een ABS sensor voor voertuigen zonder IVD is zwart en een ABS sensor voor voertuigen met IVD is blauw.

    In dit geval heeftSKF er voor gekozen om de wielnaven zonder ABS sensoren te leveren zodat deze geschikt zijn voorl voertuigen zonder en met het IVD systeem.


    Persoonlijk zou ik op basis van ervaring in dit geval voor SKF wielnaven gaan. De originele Ford wielnaven zijn ook door SKF geproduceerd.
     
  9. Heb ik gedaan, ik heb de lagers vandaag al besteld
    Heb ik gezien ook op een filmpje bij autodoc, een set gewone en ‘omgekeerde’ torx had ik al
    Bedankt voor de tip, een tik met een hamer doet ook al wonderen
     
  10. ESP / tractie controle heeft dat niet betrekking op de voor wielen?
     
  11. Ik heb het even nagekeken en je hebt inderdaad gelijk.

    Bij de Focus 2 zit er alleen aan de voorzijde verschil in de ABS sensoren tussen voertuigen met en zonder ESP. Aan de achterzijde is er dus geen verschil.
     
  12. Gelukkig ik schrok al, ik had al de lagers al besteld
     
  13. De wiellagers vandaag vervangen, en ik moet zeggen dat het niet mee viel. De bouten van de remklauw waren, volgens mij, nog nooit los geweest er was nog van dat blauwe borgmiddel die in de fabriek al op de bouten zit [of er zijn een keer nieuwe bouten gebruikt met hetzelfde borgmiddel] Om de bovenste bout te verwijderen de handremkabel moeten los maken dat was met een kleine lijmklem snel gedaan.
    Ondertussen alles rijkelijk bespoten met WD40 en ook hier weer het blauwe borgmiddel op de bouten. Niet dat er een gedeelte waar de bout in de schroefdraad zit, nee over de complete lengte van de bout.
    Ook de buiten torx bouten van het lager waren met dat blauwe borgmiddel behandeld. De bouten staken ongeveer een cm uit dus met een staalborstel zoveel mogelijk troep eraf gehaald en toen wederom de strijd tegen het blauwe borgmiddel begonnen, wat best tegen viel.

    Het monteren ging een flinkstuk sneller. Op de bouten van het lager heb ik een beetje loctite gedaan en op 55 Nm vast gedraaid volgens het boek van Haynes.
    Aangezien ik de remklauwen los had heb ik ook nieuwe blokken gemonteerd, de oude waren nog goed ± 5 mm remvoering maar dan hoef ik er weer de nodige km's niet naar om te kijken. De bouten met 70 Nm vast gezet zonder gebruik van loctite.
    Even de remmen "droog" een paar keer ingedrukt zodat de blokken zich kunnen zetten en een proefritje gemaakt en jawel zo stil als een muis, remmen ook getest alles goed en de ABS sensoren lijken ook goed geen melding of lampje gezien.

    Al met al een inspannende klus, en waarvan ik hoop dat ik het nooit meer hoef te doen.
     
  14. Borgmiddel wordt meestal “zachter” als je het warm maakt. Dus lekker warm stoken met een verfföhn en dan pas los draaien.
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  15. Fijne tip voor de toekomst :thumbup: al moet ik zeggen dat de kant waar de lager slecht was de bouten idd makkelijker los draaide en ik de lager eruit moest tikken met een hamer....
     
  16. wiellagerbouten is idd een ramp, je kan komplete arm eruit halen en zo met luchtsleutel er goed op komen.
    echter niet alleen de loctite zit het wat moeilijker te maken, ook de roest die erop is gekomen van de deel wat eruit steekt. Kon losdraaien tot aan de verdikking van de roest in de hub vast kwam te zitten
    Ene kant was het 1 bout andere kant 2 bouten, gelukkig ging een ijzerzaag als boter er door heen. Had toch nieuwe bouten erbij zitten. ivm ik wist dat de bouten niet herbruikbaar waren ivm de kop standaard kapot gedraaid werden.
    De rede dat ze ook van een e-torx naar normaal torx bouten zijn gegaan

    al met al is het goed te doen. alleen lastig om goed op de bouten een dop goed recht erop te krijgen.
     
  17. De bouten eruit draaien ging moeilijk maar was wel te doen ik had een ratel waarvan ik het steel kon langer schuiven dat heeft enorm gescheeld in plaats van een normale ratel.
    Het was ook een kwestie van de dop goed op de bout te houden en af en toe ging het mis dat de dop eroverheen draaide maar het is uiteindelijk gelukt. :)
     
  18. Dit zijn wel klussen waarbij je net even lekker op de brug staat dan op de bokken en de krik. Moet je uiteraard wel een hobby garage in de buurt hebben... als je geluk hebt dat je alle bouten er heel uit krijgt is het best te doen. Als er een bout dwars ligt kan het al snel een grote klus worden, dan is loctite nog acceptabel.
    Verwarmen met een verffohn is een goeie tip!! Ik moest voor de Focus MK1 het lager er uit persen. Dat was wel even een ding om daar iets voor te vinden. Gelukkig kon ik bij een DHZ garage terecht en kreeg de juiste hulp. Veel geld mee bespaard.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  19. Gelukkig heb ik een smeerput in de garage, maar op een brug kan je er makkelijker bij
     
  20. Wiellager heb ik zonder probleem op bokjes gedaan. Is alleen even onder de auto liggen om te troqueen.
    Wiellager voor zit geperst daar begin ik zonder een pers niet aan. Je hebt ze met schriefdraad en bussen zodat je het kan vervangen.
    Met hydraulische pers weet ik dat ze bij 12-16 ton druk erop los springen dan 8-10ton nodig om het eruit te drukken.
    Wielleager van een bus is iets groter en heb je ook een grotere pers nodig.

    Dit geld tuurlijk wel bij de wagens waar de lager geperst zitten.
    Bij ford transit bijvoorbeeld zitten ze ook met 5 boutjes vast zoals achter. Alleen apart dat remschijf aan de achterkant van de wielnaaf geschroefd zit. Dus niet geklemt tussen wielnaaf en velg zoals de rest
     

Deel Deze Pagina