Mijn eerste tanken heb ik er euro 95 in gegooit. Ik merkte dat de motor minder mooi en onrustiger liep. Daarna alleen nog maar euro 98 getankt. Nu de motor op LPG loopt, merk ik dat de motor nog mooier en rustiger loopt. Aardgas is methaan (CH4) en LPG is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). Dus die vlieger gaat helaas niet op. Ik heb nog wel gekeken naar een aardgas installatie, omdat dat vanuit de provincie behoorlijk gesubsidieerd wordt (€2000). Aardgastanks kunnen niet zo mooi worden weggebouwd als een LPG-ringtank, dus is het daarom afgevallen.
Een paar plaatjes van de installatie. Onder de motorkap: Achterin. De mat komt ca 4cm omhoog. De rand moet nog opgevuld worden. Een 58 liter tank. Rondom opgevuld met PS-schuim.
4 centimeter is te overzien. Nog steeds veel ruimte. Hoeveel km voor je moet tanken ? Rond de 400 km zo'n beetje ?
Ik heb er nu ook achter waarom de rechter uitlaat lager hangt. De uitlaat loopt links van het midden onder de auto door. Hierdoor is na de splitsing in 2 delen het rechter deel iets langer en dus zwaarder dan het linker deel. Terwijl ze in dezelfde rubben hangen. Een stevige tyrap om het rubber schijnt te helpen.
Afgebroken! Ik denk dat het wiellager linksvoor kapot is. Er komt een enorm lawaai vanaf en trilt ook het stuur.
Is die afgebroken toen jij het wiel wilde loshalen? Balen. Wat heeft een kapot wiellager hiermee te maken? Hooguit twee keer pech, toch?
Met de Focus had ik afgelopen zomer ook een versleten wiellager en daar ben ik vanuit Zuid Frankrijk gewoon mee naar huis gereden. Nu meende ik ook dat een wiellager de boosdoener zou zijn. Gisteren ben ik nog gewoon op en neer naar Drachten gereden. Maar toen ik vanochtend richting Zwolle reed en het Julianaplein over was, begon de boel echt zwaar te trillen, dus bij Haren van de snelweg af. De naafdeksel eraf gehaald en 'plop' daar viel de wielmoer op de grond. We waren opweg naar familie, dus ik ben vervolgens heel rustig naar het station in Haren gereden en we zijn daar op de trein gestapt. Maandagochtend gelijk de auto naar de garage brengen. Ik vrees dat het meer is dan een wiellager.... Ps. Bij het monteren van de winterbanden heb ik de wielmoeren met 100Nm vastgezet. Dat is toch niet te veel?
100Nm (zelf doe ik altijd 112Nm) is zeker niet te veel, maar wie weet heeft deze bout eerder veel te vast gezeten en zaten er al haarscheuren in. Al kan ik me niet voorstellen daar door een kapot wiellager de bout afgebroken is, ik denk eerder een samenloop van toevalligheden.
Bij wisselen van de zomer voor de winterbanden zaten er een paar moeren echt heel strak vast. Ik weet alleen niet meer bij welk wiel dit was.