Weer een klusje die van de lijst af kan: De display van het media scherm heeft een standaard kwaaltje bij de CX-5 uit deze serie, de toplaag word dof en lijkt op de aanslag op de gele koplampen, nu had ik nog een tube van Valma liggen om koplampen te polijsten, dus die er maar eens op los gelaten Eerst de boel afgeplakt, want je weet maar nooit wat voor bende het kan worden, en daarna smeren maar.... En dan het eind resultaat....of toch niet Hierna heb ik nog de boel met glasreiniger schoongemaakt, en ik had een mooie screenprotector besteld voor het scherm, maar dat was geen succes (lees troep) dus toen bedacht dat er ook wel een coating op kan, en dat gaf een extra diepe glans. De volgende klus staat ook al op de planning, de schokbrekers achter zijn niet fris meer, dus die worden binnenkort vervangen, dan gelijk de bougies vervangen en het interieur filter, dan is ie voorlopig weer klaar
Dat spul werkt echt heel goed. Komt 't van de action? Heb je het ooit ook eens op koplampen geprobeerd?
Jep van de Action, nog niet op een koplamp getest, maar heb nog wel een gele koplamp liggen, zal eens zien
Het is er maar 1 die loopt te klooien, links achter zakt tijdens een drempel te snel door waardoor de auto iets scheef uit veert, zal niet echt zichtbaar zijn, maar voelde het direct. Er zijn er genoeg die het niet merken, ik voel en merk de kleinste dingen, zelfs als een trapper van een fiets ietsje krom is, soms handig dat ik dat merk, maar vaak ook niet handig zeg maar. En de schokdempers hebben er al 153.000 km erop zitten, dus dat er dan 1 ietsje lek is mag geen naam hebben
Afgelopen week zijn er wat poetsspullen binnen gekomen, ik ben al lagere tijd opzoek naar methodes om met minimale inspanningen een mooi resultaat te behalen, nu komt er met enige regelmaat een professionele glas coater bij ons op het werk, behalve dat we een hoop lol hebben word er uiteraard ook over poetsen gesproken, glas coating ga ik niet zelf aan beginnen, maar een beetje poetsen is toch wel leuk...nouhja, het resultaat dan. En zo word je op ideeën gebracht waar je wat aan hebt waar je mee aan de slag kunt, dus ik had al eens van Sonax een ceramic spray coating aangeschaft en getest (en ja ik weet dat ceramic glas is, maar dit is een spray en geen vloeistof uit een potje), en pas hadden we het over polijsten en kleien, ik kreeg van hem het advies dat als de lak gewoon netjes is en niet verweerd, dat je beter kunt kleien dan polijsten omdat polijsten meer van de laklaag af haalt, en als dat niet nodig is dan is kleien voldoende. Dus vandaag met wind tegen de auto gaan wassen, schoon gespoten en daarna met een klei handschoen de auto nog een keer gewassen totdat je geen schuur geluiden meer hoort, daarna afgespoten en afgenomen met een goede doek maar er voor gezorgd dat de auto nog lichtjes nat was, daarna de Sonax op de auto gesprayd, netjes uitgesmeerd over de hele auto en daarna opgepoetst tot de juiste glans. Al met al viel het mij 100% mee hoe lang ik erover deed, normaal is de auto gewassen in 30 min, nu duurde het in het totaal 90 minuten op het gemakje, incl. trapje pakken om op het dak te kunnen werken....best hoog de CX-5, maar het resultaat mag er zijn, behalve dat hij weer lekker glimt, is hij nu ook glad te noemen, als je alleen de spray gebruikt, word de lak niet glad, maar door het kleien word hij echt glad. Dus er zullen thuis nog wel wat meer auto's gedaan worden, en de motor kan uiteraard er ook mee gedaan worden. En de middelen die ik gebruikt heb, daar zit dan nog niet plastic zwart en de banden zwart bij, die zitten er nu nog niet op
Dat is een fraai resultaat. Een kleihandschoen had ik nog niet van gehoord. Moet je die ook steeds omkneden en sprayen? Mijn klei is op dus als dat een goed alternatief is ben ik wel benieuwd
@Edgar Focus Op de laatste foto zie je links onderaan die blauwe handschoen, daar zit dus klei vast op, alleen regelmatig uitspoelen en klaar, ik kan niets over de kwaliteit zeggen omdat ik nooit eerder met schoonmaak klei heb gewerkt, maar de verkoper geeft aan dat het na een 6x gebruiken op zou zijn,. En van de poetser kreeg ik de tip om goed veel shampoo te gebruiken anders gaat het te stroef, sowieso heb je dit ook op een doek ipv handschoen, net wat je prettiger vind
kleihandschoen (zelf geen ervaring mee) schijnt goed te werken. het voordeel is ook dat je geen last hebt van 'marring'' zoals dat heet wat met gewone klei nog wel eens wil voorkomen. deze spray coating is een mooi middel om zelf te gebruiken, echter is de standtijd wel minder dan bij een prof. coating maar als je dit regelmatig doet is het zeker een aanrader. mooi resultaat Dennis
De Sonax coating is op meerdere manier te gebruiken, als wet coat maar ook droog, standtijd bij wet coat zal wel kort zijn, iets van 3 maanden, maar droog rond de 6 maanden, en als je de auto niet elke dag gebruikt en in een schuur/garage kunt zetten, dan gaat het een jaar mee. De glas coater die bij ons op het werk komt die geeft 5 jaar garantie, dus ja daar zit nogal wat verschil in, maar ook in de prijs, dus gewoon af en toe in de coating zetten is voor mij meer dan genoeg
ja, maar dan zit er vaak een certificaat bij en dien je wel ieder jaar een controle uit te laten voeren zo'n coating heb ik er zelf ook op zitten (Angel wax Nebula)
En weer een 2-tal kusjes die van de lijst af kunnen, ik merkte tijdens het rijden over drempels dat de achterkant iets schuin veerde, behalve dat ik dat enorm irritant vind, is het ook een teken dat er iets niet goed zit, Dus eerst maar eens kiezen welk merk eronder gaat komen, uiteindelijk gekozen voor KYB, ik ken dat merk uit de motorcross, dus dat zal wel goed genoeg zijn. Ik dacht dat de binnenbekleding uit de kofferbak moest, maar achteraf blijkt er dus een bevestigingsblok in de wielkuip gemonteerd te zitten, aan de onderkant een oog alleen kan die er pas af als hij half uitgeveerd staat, dus een krikje onder de wielnaaf deed wonderen, daarna de boel overgezet en weer terug geplaatst. Al met al viel het mij mee hoeveel werk het was, als je het vaker gedaan hebt dan is het max 30 min per kant incl. wiel eraf en erop. Daarna het interieurfilter vervangen, dat is dus binnen 2 min te doen bij Mazda, dashboardkastje eruit klikken, filter euit en nieuwe erin, en kastje weer terug, simpeler hoeft het niet te zijn. Op de terugweg de dempers getest, de auto is nu veel stabieler in de bochten, stuurt strakker en springt niet meer over de drempels, alleen omdat hij nu wat stugger achter is, even eraan denken zodra er iemand achterin zit, anders krijg ik van die deuken in het dak.
Vooruit...nog een klusje dan, maar die heb ik uit laten voeren aangezien ik dat dus niet zelf kan. Vanochtend tegen 09.15 in de auto gestapt en opweg naar Amersfoort, tegen 10.00uur bij Unlimited Tuning aangekomen, uiteraard eerst even wat drinken en kletsen, en toen hebben ze de CX-5 aangepakt, ik blijf het bijzonder vinden wat ze uit de 2.0 Skyactive-G kunnen halen, als je het vergelijkt met andere merken 2.0i zonder turbo dan weten ze er toch meer uit te halen dan de standaard 10% die gehanteerd word. Als voorbeeld: mijn Focus II Fa II 2.0 ging van 145pk naar 160pk, maar Mazda haalt zelf er al standaard 165pk uit, en zodra ze hem getuned hebben dan kom je op de 190pk uit.....mij hoor je niet klagen Ga je nu op hun site kijken naar de CX-5, dan geven ze maar 180pk, intussen hebben ze nog wat verbeter puntjes gevonden en tikken ze de 190 pk aan. Wat ik graag wilde was dat het slome gedrag van de motor ging verdwijnen, voor de beeldvorming, je rijd op een 80km/h weg en voor je rijd iemand die geen haast heeft en dus maar 70km/h rijd, prima maar dan wil ik er voorbij, de Mazda 3 nam dan een hap lucht en was er voorbij voordat je het door had, en tot vanochtend was dat dus niet met de CX-5, dan moest je echt goed inschatten of je veilig kon inhalen. Nu neemt ook deze een hap lucht en gaat er vandoor, minder rap als de Mazda 3, maar dan moet er nog een kilo of 275 af om op dezelfde situatie uit te komen, maar nu gebeurd er ook echt wat als je gas bij geeft om even snel in te halen. Ben ook heel benieuwd wat het verbruik doet, als ik gemiddeld de 1:15 zou halen ben ik al blij, over een paar weken dan kan ik het mooi testen als we even op vakantie gaan.
In de herkansing toch nog een klusje kunnen uitvoeren, ik had de schokbrekers samen met een interieurfilter en bougies besteld, maar als je het niet goed inpakt, dan donderen de bougies door de doos heen, en aangezien ik niet op een porseleinbreuk met alle mogelijke gevolgen zit te wachten, heb ik een vriendelijke mail met boze ondertoon gestuurd met het verzoek om nieuwe te versturen. Na nogmaals een mail te moeten sturen werden ze wakker en hebben ze nieuwe bougies opgestuurd, nu wel beter verpakt, gisteravond de tijd gevonden om ze te vervangen, voor de verandering heb ik ze dit keer wel met een momentsleutel vastgezet, normaal deed ik dat gewoon op gevoel, maar nu wilde ik zekerheid hebben, dus mooi met mijn 3/8e momentsleutel vastgezet Het enige waar ik vraagtekens bij heb, zijn de oude bougies, keurig van Mazda zelf, maar er zit op alle 4 een verkleuring wat ik nog nooit eerder gezien heb, ik zou haast denken dat ze de penbobines ingespoten hebben met iets wat deze verkleuring geeft.
Nooit hier aan gedacht wat eigenlijk heel belangrijk is. Hier ga ik in het vervolg ook rekening mee houden.