Hoi, eens een lastige vraag voor jullie. Ik wil graag een weerstandtabel van de luchttemp.sensor hebben, en dan gaat het om de sensor in de luchtfilterslang, deze zit in alle 1.8 diesels van de Focus, maar ook in de benzine Escort 1.3/ 1.6 16v/ 1.8 16v. Wat ik tot nu toe gevonden heb is: bij 20 graden een weerstand van 40500 ohm en het zou een NTC zijn. Ik mis dus nog een referentiepunt om zelf een tabel te kunnen maken, vraag niet waarvoor die tabel dient, maar als het allemaal lukt zoals ik bedacht hebt, dan word dit nog zeker medegedeelt
Zit die sensor ook in een TDCi van 2003/2004 in de luchtfilterslang? Ik dacht dat ie bij mij op uitgang van de intercooler zit.
Er zitten er 2 op, 1 bij de luchtfilter en 1 bij de turbo. Bij mij is iig die bij de luchtfilter niet correct meer, hij wijkt zo'n 5 graden af. Dus heb ik een nieuwe besteld. De reden van dit verhaal is zeer eenvoudig: als die sensor zegt dat de buitenlucht kouder is, geeft hij meer diesel, meer diesel meer vermogen, maar hier zitten natuurlijk beperkingen aan, heb deze sensor aangepast door er een weerstand tussen te solderen. Dit verhaal heb ik bij mijn Seat Inca al 2 jaar terug gedaan, rijd er nu nog steeds probleemloos mee rond, met als resultaat dat hij van de 1:12 naar de 1:14 is gegaan. Nu hoop ik dus ook dat onze Focus hiermee ook zuiniger gaat rijden, dus nog even wat eken geduld voor een echt resultaat :wink:
Hierbij een "How-to" voor de doe-het-zelfers zoals ik: benodigde gereedschappen: Zoek de sensor op: Draai hem eruit door hem een kwartslag te draaien: Knip een stukje draad er tussen uit, ik heb de zwart/witte draad genomen, maar de andere draad kan ook. Zorg dat je de nieuwe spullen klaar en op maat hebt liggen: Soldeer de weerstand er tussen, vergeet niet eerst even de krimpkous over het draadje te doen, en dan pas afsolderen: Krimpkous erover heen doen en warm maken: Terug in de mantel doen, aftapen en weer in de sensor klikken...klaar: De weerstand die ik gebruikt hebt is 10000 ohm of 10 kilo-ohm, dit komt overeen met een temp.daling van 6,5 graad. Dit zou moeten resulteren in meer dieselinspuiting waardoor je dus iets meer vermogen/koppel zou moeten krijgen waardoor je dus minder gas hoeft te geven voor hetzelfde resultaat met een lagere brandstofverbruik. Dit werkte bij mijn Seat Inca 1.9SDi zeer positief en hoop op enige vorm van verbetering bij de Focus, aan komend weekend gaan we langere stukken rijden dus dan zal er al wel wat meer info vrij komen.
Het is inderdaad gewoon proberen en dan kijken of het werkt. Met deze weerstand ga je er alleen vanuit dat de weerstandten op zichte van de temperatuur lineair is terwijl deze ook eventueel via andere curves kan verlopen.
De weerstand is bij 2 temp. gemeten, 20 gr. woonkamer en 8 gr. koelkast, hiermee kan je dus een tabel opstellen, het enige wat ik wou weten is bij 1 gr. welke waarde erbij hoort, dit is dus al afgeleid en was 1 gr. bij 1520 ohm. Dus eigenlijks is alleen door de toevoeging van een weerstand de geheele lijn parrallel verlaagd en heeft geen invloed op de eventueele afwijkende curves. In theorie zou het gewoon moeten lukken, helaas blijkt in de praktijk dat dat dus niet zo is, je merkt wel degenlijk (negatief) verschil, hij wil minder makkelijk van zijn plek, heeft verder het pedaal indrukken nodig voor hetzelfde resultaat en pakt moeilijker op bij het overschakelen. Dit was voor mij genoeg reden om het de volgende dag gelijk te demonteren, afgelopen weekend even weg geweest en hebben nu zo'n 235 km gereden met alleen maar een nieuwe temp.sensor, en dat was zeer goed te merken. Hij rijd zoals een diesel hoort te rijden, bij lage toeren al gewoon lekker op/doortrekken, en de turbo komt nu echt vroeger in, zit nu zo rond de 1500 tpm, doordat hij al op lagere toeren werkt, merk je dus ook minder dat de turbo in komt, dit was voorheen erg goed te merken, ook lijkt het erop dat hij weer iets zuiniger heeft gereden, 235 km op nog geen kwart van de tank.
interessant... ben benieuwd hoe het verder verloopt met je verbruik. Leg me het volgende nog eens uit: - weerstand geeft sensor het idee dat het kouder is. - Kouder is meer brandstof inspuiten - Meer brandstof is mìnder verbruik??? Dat volg ik even niet helemaal...
Vond vanaf het moment dat we de Focus gekocht hadden dat hij niet reed zoals ik een diesel gewend was, voordat de turbo in kwam vond ik hem zeer tam(dood), als de turbo in kwam dan was het wel normaal te noemen Heb toen van alles geprobeerd, maar geen echt resultaat, toen bedacht ik mij ineens dat ik dit truukje op de bedrijfswagen had toegepast, en daar had ik een tabel van hoe de weerstand hoorde te zijn. Ben toen aan het zoeken gegaan naar de standaard waarde die hij behoort te hebben, deze vergeleken met de huidige senor, en daar bleek een verschil van 5 graden in te zitten, dus niet goed. @UWBUURMAN: eigenlijks hetzelfde principe als chiptunning, als je meer brandstof erin doet, dan krijg je iets meer pk en koppel, dan hoef je het pedaal minder ver in te trappen met hetzelfde resultaat, en dat resulteerd bijna altijd in een lagere verbruik. Zeer waarschijnlijk kan je deze truuk niet toepassen op een turbo blok, de bedrijfswagen is een turbolooze diesel
Eindenlijk resultaat geboekt met een positief effect: waar wij normaal zo'n 740 / 760 km op een tank reden, is dit nu verhoogd naar ruim 800 km op de 48 liter. Kwam op een gemiddelde van 16.8 km op 1 liter, en hierbij weten we zeker dat er niet anders gereden is als normaal. Dus al met al via een omweg toch eindenlijk een heerlijk rijdende zuinige diesel......en dat voor een Ford :wink:
klinkt erg interessant mijn zuipende diesel mag om mij ook wel zuiniger rijd op dit moment met de brede sloffen 1 op 13 ongeveer ik trap ook redelijk door is de motor ook sneller / soepeler?
Ja, hij is in ons geval merkbaar vlotter, onder de 1700tpm deed hij eerst niets om daarna met een "klap" in je nek de turbo in te laten komen, juist als hij onder de 1700tpm zat ga je meer het pedaal intrappen. Nu is hij onder de 1700tpm al lekker actief, hierdoor hoef je dus minder het pedaal in te trappen waardoor de overgang met de turbo veel soepeler is geworden en veel egaaler doortrekt. Let wel, dit is dus in ons geval, kan geen garantie geven dat het bij jouw ook zo is. Je kan het wel enigzins testen, even die sensor in de huiskamer leggen en de weerstand meten, de rest van de gegevens staan hierboven in het topic.
Is het dan ook zo dat evenals bij chiptuning, dat als je heel vaak met een zware voet rijd, dan ook niet zuiniger gaat rijden? Meer brandstof inspuiting word dan alleen maar meer gebruik.
Das niet helemaal zo..... Er is sprake van een optimale lucht/brandstof verhouding. Deze wordt meestal (beter) bereikt dmv chiptuning. Het gevolg is dat er idd meer brandstof ingespoten wordt, maar je met die brandstof wel een grotere afstand af kan leggen, dan in verhouding met de niet gechipte software. Als je dan vervolgens zwaar gaat trappen, tja.... dan gaat je verbruik omhoog. Dutchguy
Nog even voor de mensen die er overheen hebben gelezen: die weerstand zit er dus NIET meer in omdat het dus een negatief effect heeft. De 50 km extra die we nu op 1 tank kunnen rijden komt alleen door er in ons geval een nieuwe luchttemp.sensor te plaatsen. En wat betreft dat chiptunnen: Het is heel simpel, hoe hogere rendement je uit je verbranding haalt, hoe minder energie je erin moet stoppen voor hetzelfde resultaat, dus een lagere verbruik :wink:
Laatste deel van de testfase: net terug van een weekje Duitsland en daar hebben we zo'n 1500km gereden met als resultaat: -heenweg ongeveer 130km/h gem. en file in een groepje van 3 auto's > 1:17,3 -toerritjes in de omgeveing meerendeel 100km/h > 1:19,2 -terrugweg eigen tempo ong. 145km/h en file en even uittesten wat de topsnelheid was > 1:16,1 Al met al een stuk zuiniger als ooit hiervoor, en de topsnelheid met 2 volw. 1 kind en kofferbak vol was 192km/h op de teller en 177 op de gps............ikke is weer helemaal in de nopjes met de diesel.