Lampje engine check blijft branden

Discussie in 'Electronica' gestart door marrich77, 13 mei 2008.

  1. Mijn vrouw belde me net, dat het lampje van de engine check blijft branden,.
    Er is contact geweest met de Ford dealer, die kan er donderdag pas naar kijken. Nu heb ik toevallig voor morgen wel een vervangende autio.

    Maar mijn vraag.

    Wat 'kan' (ik weet de motor is groot) het probleem zijn?
    Voor zover ik weet heeft de motor geen problemen gehad sinds we heb hebben. Ook niet wat uit het service boekje is blijven hangen van de vorige eigenaar.

    Heb nog gevraagd wat het lampje doet als hij even stilstaat en koud is. Maar dan brand het lampje ook.
    Hij brandt continu, en niet knipperend. Hij ging, wat ik begreep op de snelweg ineens branden.

    reacties zijn welkom.
     
  2. Hallo.

    Wat is het type van de Focus en loopt de auto nog gewoon of stottert hij.

    Gr Fred
     
  3. Het is een Focus Station uit 2003 (type 2 denk is zelf)
    Wat ik van mijn vrouw begreep loopt hij wel gewoon, er klonk geen stotter of iets.

    Heb helaas weinig info, omdat ik alleen vanmorgen even mijn vrouw heb gebeld en omdat ze op een werkplek zit waar mobiel bellen niet is toegestaan voor personeel en ze flink wat vergaderingen heeft vandaag moet ik het erg summier brengen.
     
  4. Het is dus waarschijnlijk een benzine uitvoering.

    Als hij niet stottert is hij dus niet in de noodloop gegaan.
    Ik kan je alleen maar aanraden om er dan mee naar de dealer te gaan waar ze de storing mbv een computer kunnen uitlezen. Is zo gebeurt.
    Dat lampje kan veel dingen betekenen zodoende.

    Gr Fred
     
  5. Dank voor je recatie Fred.

    Donderdag kan ik bij de dealer langs. Dus hou mijn hart en portemonnee vast wat ze gaan vinden. :x
     
  6. Als hij verder normaal loopt kan het nooit veel zijn.
    Mss alleen een kapotte sensor van het een of ander. :wink:
     
  7. Als je dealer geen foutcode vindt ligt het mss. aan je tellerunit , bij bouwjaar 2003 komt dat soms voor. Kijk eens hier.
     
  8. Ik heb dat ook gehad bij mijn ST170 paar weken terug bleek eenklep in het inlaat spruitstuk te zijn in mijn geval was het garantie maar delaer praate over 1200 euro. I.i.g veel succes
     
  9. Ik neem aan dat als het zo'n spruitstuk is dat hij ook moet stotteren. Toch!?
    Dus dat is het niet.....hoop ik
     
  10. Maak hem nu niet ongerust. :wink:

    Zolang dat ding gewoon loopt zal het wel los lopen. :witte vlag:
     
  11. joh, even de pluspool een minuutje of 10 eraf en dan is de lamp weer uit... komt ie snel weer,m dan weet je dat er wat is...
     
  12. chips daar had ik nog niet aan gedacht.

    Dat is ook eerst nog te proberen.
    Vergeet niet dat je de code van de radio nodig hebt nadat de pool los is geweest.

    Ben je die kwijt is hier wel iemand die hem voor je kan achterhalen via het serienr. :wink:
     
  13. Heb het boekje door zitten nemen, maar kan de code niet vinden.
    Aangezien ik al terugga om het frontje te halen als ik maar 5 minuten in de auto zit, durf ik het niet aan om de stekker los te trekken en hij zou het niet meer doen.
    Ik wacht maar gewoon af wat de dealer gaat vinden. Op hoop van zege zal ik dus maar zeggen.

    Heb hem net zelf nog ff gestart, maar hij start direct en in stationair staat hij niet te pruttelen of andere gekke geluiden.

    In het boekje stond ook nog iets van koelvloeistof tekort, maar die stata keurig in het middel van min en max.
     
  14. Code van de radio is geen probleem.
    Als je het serienr aan de achterkant van de radio hebt kan ik je de code wel geven.
    Dat is hier via het forum al vaker gedaan.

    Laat je dus niks wijsmaken bij de dealer dat je dat een hoop geld kost want het kost niks. :wink:

    Ben benieuwd wat het is.
    Laat het hier ff weten. Leren wij ook weer wat van.
     
  15. to be continued...... (zal ik dan maar zeggen)
     
  16. Nou de auto is uitlezen.

    De melding die naar voren kwam is: p 0420.
    uitleg: defecte katalysator. Kosten voor vervanging bij de dealer: €530,--

    Dus is dacht, echt niet.
    Het uitlezen wel betaald. Rekenen ze gewoon €57,- voor om hem aan een computer te hangen en gegevens op een scherm af te lezen. Maar goed.

    Ik naar mijn eigen garage, die lachen toen ze de kosten hoorde. Die gaf aan, wnat het lampje is op ht moment uit.
    Kom langs als het lampje weer brand. Lezen zij hem uit en kijken of ze het kunnen repareren. dat scheelt (mits het lukt uiteraard) flink op de kosten.

    Dus op het moment rijden we door tot of het lampje brand of de motor het begeeft. En dan naar mijn eigen garage.

    Moet wel zeggen, wat een (in mijn ogen) afzetters zijn ze ook bij een dealer. Maar goed, die repareren ook niet geloof ik, maar vervangen alleen maar als iets kapot is.
     
  17. Beetje kort door de bocht van de dealer. Er kunnen ook andere oorzaken zijn. (jammer weer, zo'n dealer :cry: )

    Op het forum zijn een paar leden die ook je auto kunnen uitlezen. Misschien een idee om daar iets mee te doen?

    Van obd-codes.com:
    ------------------------------------------
    P0420 OBD-II Trouble Code

    Technical Description
    System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

    What does that mean?
    The catalytic converter has an oxygen sensor in front and behind it. When the vehicle is warm and running in closed loop mode, the upstream oxygen sensor waveform reading should fluctuate. The downstream O2 sensor reading should be fairly steady. Typically the P0420 code triggers the Check Engine Light if the readings of the two sensors are similar. This is indicative of (among other things) a converter that is not working as efficiently as it should be (according to specs). It is part of the vehicle emissions system.

    Symptoms
    You will likely not notice any drivability problems, although there may be symptoms.

    Causes
    A code P0420 may mean that one or more of the following has happened:
    - Leaded fuel was used where unleaded was called for
    - An oxygen sensor is not reading (functioning) properly
    - The engine coolant temperature sensor is not working properly
    - Damaged or leaking exhaust manifold / catalytic converter / exhaust pipe
    - Retarded spark timing
    - The oxygen sensors in front and behind the converter are reporting too similar of readings

    Possible Solutions
    Some suggested steps for troubleshooting a P0420 code include:
    - Check for exhaust leaks at the manifold, pipes, catalytic converter. Repair as required.
    - Use a scope to diagnose the oxygen sensor operation (Tip: The oxygen sensor in front of the catalytic converter normally has a fluctuating waveform. The waveform of the sensor behind the converter should be more steady).
    - Inspect the downstream heated oxygen sensor (HO2), replace if necessary
    - Replace the catalytic converter

    One thing to note is that many vehicle manufacturers offer a longer warranty on emissions-related parts. So if you have a newer car but it's out of it's bumper-to-bumper warranty, there still may be warranty on this type of problem. Many manufacturers give a five year, unlimited mileage warranty on these items. It's worth checking into.
     
  18. Vandaag is weer mijn lampje gaan branden.
    Ga er morgen mee langs bij mijn eigen garage, kijken wat het wordt.
     
  19. Ben net terug van mijn eigen garage.
    auto is uitgelezen.
    Wat blijkt: de sensor die na de cat zit, is niet helemaal in orde. Hij registreert nog wel, maar pakt het niet meer lekker.
    Dus voor volgende week een afspraak gemaakt.

    Ben vergeten de prijsopgaaf te vragen, :oops:
    Maar goed, ben hem ongeveer een halve dag kwijt en het zal in elk gval minder zijn als de 560 die de dealer voorschotelde voor de hele cat vervanging.

    Kan er gelukkig voorlopig ook zonder problemen te verwachten mee rijden.
     

Deel Deze Pagina