Koelvloeistof verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bluemerlin, 22 nov 2009.

  1. Ik heb een vraagje.

    Mijn Focus station uit 2006 ge/verbruikt redelijke hoeveelheid aan koelvloeistof.
    Ik heb de auto sinds februari 2009, en sinds die tijd in totaal zeker 3 of 4 liter koelvloeistof bijgevuld. Ik heb een 1.6 Tdci

    Ik rij circa 25.000 km per jaar.

    Ik krijg wel het idee dat het verbruik hoger word. Ik heb geen mayonaise o.i.d in mijn olietank/dop. Ik heb geen hoog brandstofverbruik. Ik heb geen witte uitlaatgassen, geen natte vloer, en geen brandstoflucht.

    Bij de garage hebben ze zo'n vloeistoftest gedaan bij de gassen die uit het koelvloeistofreservoir komen. Bij een heet dampend reservoir, geen uitlaatgassen in koelsysteem. Systeem afgeperst, maar dit ging volgens mijn niet zo professioneel. Er staat wel druk op het systeem, geen vermogenverlies.

    Maar goed. Ik denk dus niet direct aan een lekke koppakking. Maar wij weten allemaal dat sommige dealers het allemaal erger kunnen maken dan wij willen.
    Wat zijn jullie ervaringen. Is er een mogelijkheid dat het toch de koppakking is? Of erger?

    Of gewoon nogmaals een goed systeem onder druk laten zetten en slangen checken?:thumbs:
     
  2. Koppaking kan.:
    1. Als hij geen vloeistof zuipt kan het best naar de cilinder lekken, dan heb je geen witte rook achter de auto. Dit zou de dealer makkelijk moeten kunnen testen.
    2. Naar de olie kant is vervelender en schadelijker, maar dan heb je ook bij een laag verbruik een witte dikke laag tegen de olie dop.

    Wat vaker voor komt is een klein lek in de radiator. Normaal kan je (of de dealer) een speciale vloeistof toevoegen waardoor je het lek beter ziet. Dit middel kan ook een sommige gevalen het gat dichten als het heel erg klein is.

    Wat ook kan is dat het ventiel van het resevoir niet goed werkt en bij een te lage druk al vloeistof laat ontsnappen. Ik weet niet of je garantie hebt maar de dealer moet het gewoon oplossen hij hoort geen druppel vloeistof te verbruiken, ik heb mijn resevoir nog nooit hoeven bijvullen.

    Feit is dat het erg vervelend is en een koppaking vervangen is een vreselijke klus bij dit blok.
     
  3. #3 jason101, 22 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2009
    Ik heb een 1.8 uit '99 en bij mij zat er een lek in de pijp die de koelvloeistoftank verbind met de radiateur. Nadat deze vervangen is was probleem ook weg.

    [​IMG][​IMG]
     
  4. Dus afgelopen 8 maanden heb je 3 tot 4 liter koelvloeistof bijgevuld.
    Hoe lullig dit ook klinkt maar dit is dus echt een hele kleine lekkage. Want het lijkt mij duidelijk dat de koelvloeistof er zachtjes uitdruppelt. En dat is echt zeer moeilijk te vinden als je pech hebt. Het is prettiger als je 3 tot 4 liter moet bijvullen op 100 kilometer want dan is de lekkage natuurlijk duidelijker te vinden. Want de koelvloeistof pist er dan letterlijk uit natuurlijk.

    De dealer heeft echt de standaard procedure gevolgt om een lekkage op te sporen. Dus koppakkingstest en druktest. Maar nogmaals, deze lekkage is echt heel lastig te vinden anders had de dealer het zeker gevonden.
    Dus ik snap niet de negativiteit over de dealers.

    Maar om voor jezelf zo min mogelijk geld kwijt te zijn zou ik het volgende doen.
    Ik zou alle koelslangen en de bevestigingspunten schoon maken.
    Alle punten nalopen of deze goed vastzitten (al neem ik aan dat de dealer dat ook al heeft gedaan)
    Zodoende maak je makkelijker zichtbaar waar eventueel de druppelende lekkage is.
    En hoe gek het ook klinkt; ik hoop voor je dat het 'verbuik' meer word.
    Zodoende is het makkelijker te traceren.
     
  5. Natte vloer hoeft ook niet direct. Ruik je een soep lucht in de auto wanneer je de kachel aanzet? Als dit zo is dan denk ik aan een zwetend/ lekkend kachelhuis.
     
  6. Xr5turbo: ik ben in die zin negatief dat ze een auto die niet goed is terugsturen met de boodschap ik kan het niet vinden. Die mededeling heb ik ook wel is gehad, dan wist ik zeker dat het niet in orde is zoals nu ook (bij mij olie lekkage). Het kost veel tijd en moeite om de auto af te geven. Dan moeten ze het maken punt uit. Indien ze het foute maken heb ik daar begrip voor, maar terugsturen zonder iets gemaakt te hebben vind ik wel erg makkelijk.

    Als je nu vraagt aan zo'n dealer: "maar het is toch niet goed als die lekt"? Dan zeggen ze doodleuk "ach dat beetje loop niet zo te zeuren". Als het naar de kant van de bak loopt kan dit tot serieuze schade leiden bijvoorbeeld!
     
  7. @Kolere; Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als er gerepareerd moet worden moet je wel eerst weten wat er moet worden gerepareerd. Of wil je liever dat ze als een blinde vink vanalles gaan vervangen op de kosten van de klant? In jouw geval dus wel? Ok dan beginnen we gelijk met de radiator, thermostaat en de waterpomp. ;) Even overdreven gezegd; maar dat wil je toch ook niet?

    In de situatie zoals deze is het echt heel erg moeilijk om precies te kunnen zeggen wat er vervangen moet worden. Dus de standpunt die je hebt gaat niet altijd op.

    Ik verwacht wel dat de dealer van bluemerlin heeft gezegd dat hij het "even aan moet kijken". Want de dealer wil niets liever dat zij het kunnen repareren.

    Ben het wel met je eens dat de dealer niet moet zeggen dat jij aan het zeuren bent. Jij beslist immers over de technische staat van de auto.
     
  8. Als de auto bij de garage is gekocht is dit een garantie geval. Dus dan gaat het kosten aspect niet op.

    Hebben ze ook de olie gecontroleerd?
    Hier kan de vloeistof ook naar lekken door een lekke koppakking of de keerring van de waterpomp (vaak alleen bij warme motor en onder last).

    Scheur in de cilinder kan ook nog. Als die heel klein is, verliest die alleen vloeistof als die erg warm wordt omdat de scheur dan genoeg uit zet. Zo warm hoeft die niet bij de test van de dealer te worden (optrekken van 120 naar 150 oid).

    Is niet mijn auto maar ik zou er niet gerust op zijn. Verbruik van koelvloeistof kan onschuldig zijn, maar kan ook catastrofaal zijn. Feit is dat het gewoon niet hoort en al helemaal niet bij een auto uit 2006.

    Als je de auto bij een dealer hebt gekocht zou ik het er niet bij laten zitten. iig. Of laat het bij een derde voor de zekerheid testen. Eis in ieder geval dat zij aangeven dat jij het hebt aangekaart en dat je niet hoeft op te draaien voor schade die hieruit eventueel voortspruit.
     
  9. Net ipv de vakgarage, bij de dealer geweest. Wat een teleurstelling was dat.
    Laat ik nu niet alle Ford garages over een kam scheren, maar de Ford in Capelle:asshole:

    Ik kwam daar in de werkplaats bij de werkplaatschef. De man die over het personeel in de garage gaat denk ik. Ik lag hem netjes mijn bevindingen uit. Kort zakelijk en duidelijk. De man zegt: '' en jij ben zeker zo'n slimmert die er koelvloeistof bijgegooit heeft. Dat kan helemaal niet, want je moet speciaal koelwater hebben en aanmengen met water. Dat staat in je boekje en met koeienletters op de dop.'' Ik vertelde de man dat dit niet op de dop stond!!! Krijg ik direct de vraag.....''Ja, dus en wat is nou eigenlijk je vraag?"

    Daar ik altijd zeer netjes en duidelijk ben, stokte mij adem heel even? Wat is nou eigenlijk je vraag? Die vraag komt neem ik aan na het uitleggen van je probleem.

    Enfin. Enigszins geagiteerd vroeg ik de man op welke manier zij dit geringe verlies konden onderzoeken, en hoelang ik mijn auto daarvoor kwijt zou zijn. Antwoord: Ja, wat denk je. Nu niet, ga maar naar binnen voor het maken van een afspraak!.

    Nu dacht ik echt, deze man heeft kennelijk een slechte dag. Ik zei hem dat ik het niet op prijs stelde dat hij met mij praatte alsof ik zijn mindere was. Ik vertelde hem dat ik een klant was en dat ik zijn stem tonatie, evenals zijn antwoorden niet op prijs stelde.

    Ik vroeg de man of er aan dit onderzoek kosten verbonden waren. Het antwoord: '' Ja, wat denk je dan. Dat wij hier voor niets werken. Waarom vraag je dat eigenlijk''.
    Vanaf dat moment werd ik ook wel een beetje boos en vertelde de man dat ik normaliter klant was bij de overkant ''Volkswagen''. Ik vertelde de man dat ik hier wel normaal als klant behandeld werd en dat ik mijn vraag stelde, omdat er bij de Volkswagen geen onderzoekskosten gerekend werden.

    Het antwoord: '' Nou dan ga je toch lekker bij garage Pietje op de hoek kijken''. U begrijpt, ik ben maar weggegaan.

    Zo aardig als hij was, zei het dat ik maar snel een afspraak moest maken om de koelvloeistof eruit te laten halen.

    Dit mag ik toch niet verwachten. En hoef ik zeker niet te pikken. Ik was echt heel netjes en vroeg de man een gewoon een vraag. Krijg je zo'n reactie. Een klacht is onderweg! Ik hoef mij zo zeker niet te laten bejegenen!
     
  10. Tja ik heb die ervaring al bij meerdere merk (opel, vw, ford) dealers. Maar de veronderstelling uiten wat een onbenul de klant is zonder onderzoek, heb ik nog nooit meergemaakt:-P.
    Echter ik vind het wel logisch dat je moet betalen voor de onderzoekskosten, zeker als je de auto niet bij die dealer hebt gekocht. Op zijn opmerking van dat water, de anwb doet dit ook op korte termijn maar op lang termijn kan je radiator gaan roesten van binnen uit. Die stikker is niet erg relevant gewoon bij vloeistoffen altijd het boekje raadplegen.
     
  11. Bluemerlin: zoals jij het omschrijft ben je inderdaad niet netjes geholpen.
    Daarom zal de beste man ook niet bij de werkplaatsreceptie staan waar ze wel verstand van communicatie hebben.

    Bij elke garage werkt het overigens zo dat je altijd onderzoekskosten moet betalen.
     
  12. Tsja, ik denk dat de onderzoekskosten wel kunnen. Maar ik mag er toch wel naar vragen? dan sta je niet voor verrassingen.

    Het bedrag zou wel verrekend kunnen worden als ik het laat verhelpen. De onderzoekskosten zijn tussen de 40 en 80 euro.
    Maar goed, gezien de gemiddelde reactie van de forumgebruikers en op andere fora, is het net als bij de dokter. Met zegt soms het is A met de kostprijs van 800 euro. En garage zegt het is B a 100 euro, slangetje lek.

    Dus vandaar mijn vraag mbt onderzoekskosten.

    In ieder geval. Ook in mijn onderhoudsboekje speekt met van Koelvloeistof!!
    Onderdeel: Koelvloeistof / aanbevolen Motorcraft SuperPlus Antivries.

    Tsja,....Als leek weet je dan toch niet beter als Koelvloeistof.
     
  13. Op de verschillende forums schrijft met allemaal dat je geen antivries moet gebruiken ivm verschillende zaken.

    Roest, oud, kalk, e.d.

    En bij de VW hoefde ik nooit onderzoekskosten te betalen hoor:thumbs:
     
  14. Uiteraard mag je vragen naar de onderzoekskosten.
    Maar de vraag is: Vind een monteur het binnen 5, 50 of 150 minuten.
    Dus een goede receptionist had het uurtarief aan jou doorgespeelt.

    Weet niet bij welke VW dealer jij bent geweest. Maar bij de VW dealer waar ik heb gewerkt factureerde volgens de VW voorschriften en daar horen altijd onderzoekskosten bij. Of ben jij altijd op zaterdag of donderdagavond langs geweest?
     
  15. Nee hoor. Ik ging gewoon als er wat met de auto aan de hand was.

    Dan gingen ze zoeken en kijken. Had ook een keer iets met een startmotor. De auto is toen ook 2x een dag weggeweest en toen zijn er geen onderzoekskosten gerekend bij de prijs.

    Ik kreeg altijdt gewoon mijn sleutel weer terug met de mededeling wat het probleem was en een reparatie advies met kosten en tijdsduur.
    Wilde ik het niet laten repareren, of had ik het geld op dat moment niet. Geen probleem. Later laten repareren, gewoon de standaard prijs zoals in de computer staat.

    Dus niet dat gezeik van,. Klaasje heeft aan de auto gewerkt en die deed er ipv 3 uur 4 uurtjes over. Dus die 40 euro p.u rekenen we door aan de klant.
    Nee gewoon standaard prijs. Dit zal wel een gouden middenweg zijn, maar voor mij liever een prijsopgaaf vooraf. En niet van ong....400 maar als dit of als dat.
     
  16. Toch is de sevice van die VW dealer bijzonder goed. Vaste prijzen hebben ze wel bij Ford maar je moet eerst weten wat er aan de hand is. Zeker bij commonrail diesel motoren kan het zijn dat ze een hele dag nodig hebben om het probleem te vinden, dit kunnen zij niet voor hun rekening nemen.

    Dat er koelvloeistof staat wil dus zeggen geen water :lol:, maar speciale koelvloeistof. Je hebt daar ook weer soorten in GM en Ford gebruiken de rode soort andere weer een andere kleur, die heeft een andere eigenschap. Als je er nu water in hebt zou ik direct alles laten verversen als het lek is gevonden.
    Zelfde met olie, in het boekje staat olie en dan welke aanbevolen is. Dan moet je er geen mengsmering olie voor een twee takt brommer in gooien..
     
  17. Ik weet hoe ze dat bij jou hebben gedaan.
    Standaard prijs in het computer syteem van VW is nl incl. diagnose kosten. ;)
    Het komt voor dat de diagnose kosten niet staan gespecificeerd op de factuur.

    Een dealer werkt met vaste prijzen gelinkt aan de opgegeven gegevens van de fabrikant.
    Zo kunnen de dealers makkelijk prijsopgaves vooraf geven waar jij als klant recht op hebt. En zo word er gemakkelijk gefactureerd.
    En werkt een monteur te lang dan heeft hij een minder prettig beoordelings gesprek met eventueel een lange vakantie erna ;) Zo werkt het!

    Maar ben benieuwd of jij een vaste prijs voor de koelvloeistof reparatie geregeld krijgt. Voordat er diagnose word gesteld! :mrgreen:
     
  18. Het gaat mij niet zozeer om de kosten. Hoewel ik dit wel vooraf graag zou willen weten.

    Nee hoor er zit geen water in mijn reservoir. Toen ik hem kocht zat er al van die roze koelvloeistof in. Dus die heb ik bijgevuld.

    Ik heb zulke slechte antwoorden over water gelezen!
    Ik wil gewoon klacht doen ivm de bejegening. Had er echt een rotgevoel aan over gehouden.

    Keep you posted!
     
  19. Zeker doen! Dat komt de behandeling alleen maar ten goede indien de betreffende personen hier op een goede manier op worden aangesproken.
     
  20. De klacht is gegrond verklaard met de daarbij behorende excuses.

    De werkplaats chef had idd haast door onderbezetting e.d
    Ik mag een nieuwe afspraak maken, maar er stond wel duidelijk bij dat het onderzoek nog steeds niet kosteloos is.

    Daar was het ook niet om te doen natuurlijk. Belangrijker is dat zo'n persoon gewoon aangesproken is op zijn gedrag en dit ook erkend heeft.
     

Deel Deze Pagina