1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelfan werkt alleen voor airco

Discussie in 'Electronica' gestart door rfknol, 18 apr 2011.

  1. hoe doe jij dat? uitlezen met een N900, welk progje gebruik je daarvoor?:)
     
  2. Carman:

    # sudo gainroot
    # apt-get update
    # apt-get install libeet1=1.2.2+svn41533-maemo1
    # apt-get install carman

    Dit is niet de mijne maar dan krijg je dit dus:
    http://www.youtube.com/watch?v=nu5HeYEDTxk&feature=related
     
  3. Ik heb de motortemperatuur een keer op laten lopen door stilstaand met verhoogd toerental te controleren. Was op aanraden van de dealer. Tijdens het rijden is het alleen met de caravan gelukt.
     
  4. Vandaag is hij voor controle geweest. De fan doet het pas als de watertemperatuur meter bijna op 120 graden staat. Maar hij doet het wel...
    Mag wat mij betreft een slotje op.
     
  5. #25 HokusSpocus, 18 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2011
    OK, zo warm heb ik hem nooit gehad dus daarom is de fan bij mij nooit aangegaan.

    Wellicht heb je wat aan het volgende: Wat de koeling kan helpen bij het trekken van bv een caravan is terugschakelen. Bij hogere toerentallen rijdt het wat lawaaieriger, maar bij 4000 omw heeft de waterpomp behoorlijk meer capaciteit dan bij 2100 omw/min. Daarbij produceert een motor op max koppel veel meer warmte dan bij een hoger toerental. Dus hoog koppel bij lagere toeren geeft relatief veel warmteproductie, die beperkt afgevoerd kan worden.(bij normaal acceleren niet erg, is toch maar kortdurend, maar bij caravannen in de bergen is dat natuurlijk veel langer) Dus ondanks dat motor het wel aankan is terugschakelen voor de koeling wellicht een goede keuze. Het langdurig rijden op een hoger toerental hindert de diesel niet, als je maar niet langdurig max toerental gaat rijden. Misschien helpt het.
    Er staan meerdere opmerkingen van plots te warme motoren op het forum van caravantrekker.nl van deze 1.8 Focus:nocheer:. Het is een bekend probleem dat overigens bij niemand tot ernstige schade heeft geleid. zie: http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Ford&serie=Focus

    Groet, Albert
     
  6. daarentegen moet je met een aanhanger ook nooit in de 5 rijden;)

    de 5 is in tegenstelling tot de rest een echte versnelling, de 1, 2, 3 zijn vertragingen en meestal is de 4e versnelling 1:1;)
     
  7. De afgelopen zomer heeft de versnellingbak, toen de caravan achter de auto hing, de 5e versnelling niet aangeraakt. Toen ik de bulten opging deed ik dat in z'n 3 met 3000-3500 toeren.
    Als de waarschuwing "motortemp. te hoog" voor komt is dat een vooraankondiging. De volgende stap is oververhitting.

    Ik weet dat een katalysator naar rotte eieren (zwavel) kan ruiken. Maar een diesel heeft geen katalysator toch? Misschien het roetfilter wat ik ruik?
     
  8. De 1.8 heeft wel een roetkatalysator direct achter de Turbo zover ik weet. Dat is nog geen roetfilter zoals bij de 1.6 of 2.0 gemonteerd is, of heb je retrofit roetfilter?

    Misschien is de enige oplossing zelf een directe schakeling te maken voor de fan. Als je dan bergop moet met de caravan kun je hem bij voorbaat in laten schakelen ipv als de temp al op 120 zit. Niet zo mooi van 'meneer Ford' dat dit blijkbaar niet anders kan.
     
  9. Ik heb onderdaad een retrofit roetfilter. Dus die katalysator kan ook zo stinken?
     
  10. Geen idee of die kan stinken. Normaal gesproken is die dicht en zou als er stank is die uit de uitlaat moeten verdwijnen. Wat wel mogelijk is dat materiaal in de buurt van hete delen gaat stinken. Zo had ik ooit vettigheid op de uitlaatdelen vlak achter de turbo. Dat stonk ook behoorlijk, maar na een poosje was dat over. Als het blok erg heet is dan kunnen natuurlijk achtergebleven substanties gaan verdampen. BV gemorste motorolie/koelvloeistof. Een motorblok met +200.000km heeft altijd wel ergens een vettig plekje. Ook geen kunstofdelen die contact maakten met hete delen?
     
  11. Volgens mij zorgt een katalysator dat koolstofmonoxide wordt omgezet tot koolstofdioxide. Van een roetkatalysator heb ik nog nooit gehoord. De 1.6 is er met katalysator of met katalysator en roetfilter. De roetfilter is geintergreerd met de katalysator. Toch blijven het twee dingen het ene zorgt voor oxidatie de ander filtert domweg. Hoe dit bij de 1.8 zit weet ik niet, maar het lijkt mij toch dat die wel een katalysator heeft, zo oud is de auto niet.
     
  12. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt:thumbup:. Die katalysator zit er (Dikke stuk uitlaatdeel direct achter de turbouitgang). Zat ook al op mijn tddi van '99 en tdci van 2002, en nu ook op de 1.8tdci van 2006. Standaard echter geen roetfilter. Sorry dat ik wat termen doorelkaar gooi.
     

Deel Deze Pagina