1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelfan werkt alleen voor airco

Discussie in 'Electronica' gestart door rfknol, 18 apr 2011.

  1. Ik heb al een poosje (waarschijnlijk al zolang ik de auto heb...) een probleem met mijn koelventilator.
    Hij draait alleen als de airco aan staat en ook alleen maar voor de airco. Dus als de motor te warm word blijft hij uit.
    Bij mij is toen die terugroepactie uitgevoerd mbt strooizout en de afscherming van de koelfan. Onder de motorkap bij die zekeringkast ben ik het volgende tegengekomen.
    [​IMG]
    Zoals jullie zien zit er een extra stekker los in de zekering kast. Als ik dat kabeltje volg komt die uit bij de koelfan, dus ik neem aan dat dat een gedeelte van de oplossing is.
    Nu ben ik benieuwd wat dat kabeltje precies doet. Is dat inderdaad de stroom toevoer? Of eigenlijk, zou dat de stroom toevoer moeten zijn?
    Verder ben ik benieuwd of het probleem misschien in de software gezocht moet worden.
    Ik heb namelijk ook het probleem dat als ik accelereer, de temperatuurmeter zakt (thermostaat en temperatuursensor zijn vervangen). Verder komt de temperatuurmeter alleen boven de 90 graden als de motor oververhit is.

    Ik ga er nu weer mee bezig omdat ik weer van plan ben met de caravan naar de Alpen te gaan. Dan is het wel prettig dat dat gedeelte naar behoren werkt.
     
  2. Het extra kabeltje + draadboom zorgt ervoor dat de fan-aansturingsdraad contact geschakeld wordt, ipv continu, niet meer en niets minder.
    Daarnaast wordt er nog een kapje over het regelmodule op de fan geplaatst.

    Dit heeft niets te maken met jou probleem..
     
  3. Robert,

    Ik heb nog geen last gehad van oververhitting, maar heb dezelfde motor en ook dat kabeltje dat je op de foto hebt staan. Bij mij is de aanpassing dus al doorgevoerd neem ik aan, of het is standaard vanaf modeljaar 2007. Ik heb in bijna een jaar dat we de auto nu hebben nog nooit de koelfan horen aanslaan tenzij de airco gebruikt wordt. Ook niet bij langdurig stationair draaien in warme omstandigheden. Moet wel zeggen dat de vorige focus met ook 1.8 tdci dat eigenlijk ook slechts zeer zelden deed. Die had wel een andere koelfan, twee ipv een. Die draaiden allebei als de airco aan was en eentje bij te hoge koelvloeistof temperaturen.
    Zover ik weet hebben we 1 fan met twee werksnelheden. Het lijkt er sterk op dat de lage koelfansnelheid niet gebruikt wordt. Alleen de tweede snelheid gaat aan als de airco aanslaat. De eerste fase lijkt nooit aan te slaan. Wellicht zit daar het defect.... Misschien een slecht contact of defecte schakelaar/relais in de fan aansturing?

    Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, hoewel ik er nog geen problemen mee ondervonden heb. Ook geen dalende temp bij accellereren.
     
  4. Ik zal eens gaan kijken waar dat relais zit. Ik heb het nog niet gevonden. Maar vervangen zal vast niet duur zijn:)
     
  5. Is hij al eens overgekookt...nee, dan zie ik geen probleem.

    Wat wel bekend is, dat, bij zwaar belasten (caravan bijv.) De temperatuur enorm op loopt en soms wel tot tegen het rood aan.... dit is een softwarefout in het instrumentenpaneel wat niet opgelost kan worden....

    ...wat ze zeggen vanuit Ford, dat is wanneer de motor echt oververhit raakt, deze zichzelf zal gaan uitschakelen en als eerste de airco, en als laatste de motor zelf.... Schade door oververhitting is vrijwel onmogelijk.

    Heb je last van bovenstaande... dan heb je dus echt een probleem, vooral als je je caravan trekt en in de bergen staat...

    Zo niet, dan is de klacht wel gegrond, maar is er geen probleem.
     
  6. #6 HokusSpocus, 5 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2011
    Inderdaad, als de zaak niet aan de kook raakt is er niet zoveel aan de hand, maar je schrikt je wel het apenlazarus als de meter ineens in het rood staat... En als je langdurig te warm zit zal de zaak uitschakelen via het fail-safe systeem, maar daar zit je niet op te wachten in de St. Gotthard-pas...;)
    De weergave op de wijzer is dus een sofwarefout, wat ik me vooral afvraag is of de fan überhaupt wel aanslaat als de koelwatertemp hoog wordt. Ik heb het nog niet meegemaakt en dat strookt met de ervaringen van Robert. Zit die gelinkt aan de softwarefout, gaat die bijvoorbeeld pas aan als de temp eigelijk al te hoog is:confused:. Ik heb de mijne wel eens 20 minuten stationair laten draaien met warme motor in warm weer, dus zonder rijwind, maar geen aanslaande fan! ook geen oververhitting overigens. Misschien wel juist goed dat het zo'n effiënte motor is... Of het is natuurlijk nog gewoon een gietijzeren blok, dat geleidt ook goed warmte...:thumbs:

    Volges mij is er maar 1 relais voor de fan, en wordt die ook via de airco schakeling gebruikt. Dus als de fan het bij ingeschakelde airco wel doet, zal hij het ook wel moeten doen voor de koeling van de motor. (als de aansturing maar werkt..)
     
  7. Overkoken heeft hij (gelukkig) nog niet gedaan. De meter blijft dus altijd op 90 graden staan. Tot op een gegeven moment de naald ineens naar 120 graden schiet.
    Is er toevallig al een software update beschikbaar? Hij is namelijk wel erg heet geweest (zeer sterke zwavellucht en de motorkap was niet met blote handen vast te pakken) en dat wil ik graag voorkomen;)
     
  8. Is geen update voor, zal er ook nooit komen. De engineers bij ford hebben geen reden hier een update voor te maken, omdat er simpelweg nog nooit echte problemen van zijn gekomen.... Het zijn slechts een paar mensen, die hier over klagen... het zien dat de meter ineens oploopt....

    Laat je motor zonder rijwind eens een kwartiertje op 3000rpm draaien. Weet haast wel zeker dat hij dan aan gaat.
     
  9. Ik heb m al eens laten lopen met dat test menu voor. Uiteindelijk was de motortemperatuur 150 graden. De watertemperatuur stond nog steeds op 90 graden en de fan sloeg niet aan. Hoger durfde ik de temperatuuur niet op te laten lopen ivm met mogelijke schade.
    Ik weet niet wanneer de watertemperatuurmeter boven de 90 graden moet gaan komen, maar ik verwacht dat dat wel het geval zal zijn als de motortemperatuur 30 graden boven normale bedrijfstemperatuur zit.
     
  10. Toch vind ik het eigenlikk wel matig (nee, gewoon slecht) van Ford dat ze het accepteren dat er zo'n fout in zit. Ik weet dat als de auto een caravan moet trekken dat hij yet dan zwaar te verduren krijgt. Maar om te voorkomen dat ik schade aan de motor krijg hou ik de tempteratuur altijd goed in de gaten. Nu kan dat dus niet omdat er een paar engineers zijn bij Ford die het wel best vinden zo...
    Ik vertrouw mijn auto op deze manier niet 100%, wie geeft mij de garantie dat het failsafe systeem van de auto wel goed werkt als de temperatuurweergave niet goed is. De motortemp. zakt namelijk ook gewoon mee...
     
  11. Goed. Weer even een pilletje onder de tong gedaan:)
    Het zou dus kunnen zijn dat er een fout in de tellerunit zit. Nou vraag ik me af of er verschil zit in een tellerunit voor een 1.6 tdci en een 1.8 tdci. Ik weet dat de startonderbreker in de tellerunit zit en nog wat andere dingen gedaan moeten worden voor hij echt werkt, maar zou ik m tijdelijk aan de praat kunnen krijgen als ik er 1 van de sloop haal?
     
  12. Ik zou zeggen,. leg je probleem bij je dealer neer, of beter gezegd, bij Ford Nederland.... dan kun je daar je garantie halen, of de oplossing...

    sterkte ermee
     
  13. :schater:
     
  14. hoeveel geld heb je gekregen om dit te posten?:jerry:
     
  15. Maandag gaat hij naar de dealer voor een softwareupdate. Als dat niet helpt denk ik dat ik me er maar bij neerleg. Hoewel ik het een vreemd verhaal vind dat de een het wel heeft en de ander niet.
    En Ford en garantie na 5,5 jaar? Volgens mij zou ik de eerste zijn... met uitzondering op de lakgarantie.
     
  16. Ik heb even geen zin om alle topics met jouw probleem(en) door te lezen; dus mogelijk plaats ik nu dubbele info.

    De digitale motorkop temperatuur loopt dus wel op?
    Koelwater blijft volgens de analoge meter gewoon op 90 graden?
    Zijn dit verschillende sensoren dan?
    Als je dit weet, dan weet je ook of het in de tellerbak zit of ergens anders.
    En wat betreft de ventilator: is die regelmodule niet gewoon defect?
     
  17. Er zit maar 1 temperatuursensor in. De watertemperatuur is een berekende waarde is me verteld. Maandag breng ik m naar de dealer voor een software update. Misschien dat dit de oplossing is en anders wet ik het ook niet meer.
     
  18. Neem aan dat de enginetemp wel een eigen sensor heeft, de waarde loopt onafhankelijk van de watertemperatuur op.

    Wat ik niet helemaal begrijp is, je zegt de watertemp in het digitale menu is 90 graden en de engine temp loopt op naar 150 verder durfde je niet te gaan. Ik zal vanmiddag de auto is flink op zijn staart trappen en kijken hoever de enginetemperatuur stijgt.

    Volgens mij is 150 graden bij lange na niet te warm, die van mij is bij rustig 100 op een vlakke weg 130 graden. Verder vraag ik mij af wat het voor nut heeft als de fan aanslaat als de watertemperatuur netjes 90 graden is. (bij mij slaat die ook nooit aan voorzover ik weet). Alleen toen de meter in het rood schoot zou het logisch zijn als de fan bijspringt maar ik vraag mij af of de meter wel klopt.

    Overigens is bij mijn auto de watertemperatuur bij normaal rijden 78 graden, digitaal af te lezen!
     
  19. Bij normaal rijden is de engine temp 120 -125 graden. Als ik m op z'n staart trap loopt hij op tot 130. Watertemperatuur heb ik niet in het rijtje staan.
     
  20. Ik lees allees uit met mijn Nokia N900. Mijn waardes liggen hetzelfde als van jou. Ik krijg de motor met geen mogelijkheid boven de 130 graden. Dat laatste lukte alleen door vol op te trekken van 80 naar 160km/h en vervolgens af te remmen en stationair stil te staan:P. Toen was de fan ook niet aan het draaien.

    Ik denk echt dat het aan je unit ligt, snap alleen niet waarom de motor die ene keer zo stonk. In ieder geval is mijn motor nog nooit te warm geworden en de fan is ook nooit aan, tenzij de airco aan staat.
     

Deel Deze Pagina