Kleppen stellen? Tikkend geluid?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Bitaktus, Sep 8, 2008.

  1. ford dealers... !!!

    en the saga continues...

    Omdat ik toch wel door veel mensen werd gewezen op het tikkende geluid ben ik naar een andere ford dealer gegaan voor een second opinion. Deze was iets minder positief en vond dat er naar gekeken moest worden.
    Met dit verhaal naar mn eigen dealer gegaan. Nu wil hij er plots wel naar kijken (om mij gerust te stellen).

    Mijn dealer zegt dat er geen hydraulische klepstoters in zitten, de andere zegt van wel. De kennis onder ford-dealers is duidelijk niet even goed.
     
  2. zojuist de auto ingeleverd bij de dealer... ben benieuwd wat eruit komt.

    De dealer/eigenaar had het over 'even kleppen stellen'.
    De monteur over wanneer de auto klaar is: 'afhankelijk van wat we tegenkomen'.

    We wachten af... :lol:
     
  3. Ik heb een 1.6 Duratec motor. Wat voor klepstoters heeft deze?
     
  4. Blijft een raar verhaal bikatus! Zo zijn er al mensen aan een complete ruilmotor geraakt, want de rommel was niet te stellen. Ik ben benieuwd!
     
  5. Over de duratec: (google) geen shim's under buckets, en geen klepstelplaatjes, en geen hydraulisch systeem.
    Je kan de 'stoters' in verschillende diktes krijgen.


    @buurman

    yep.. i know. We hopen het beste ervan.

    Tot ze klaar zijn blijf ik rondtuffen in hun leen-fiesta. Ook leuk hoor...

    Maar ze zijn wel verstelbaar toch? Shims zijn er in diverse diktes. Ik snap ook niet waarom ford dit gebruikt. Hydraulische klepstoters zijn, zoals ik het begrijp, vele malen onderhoudsvriendelijker. Ze zullen alleen iets duurder zijn...
     
  6. Hoor je het tikken trouwens ook als je aan het rijden bent?
     
  7. Wat een verhalen weer over de merkdealer..... Die weten niks, kunnen niks, willen niks, alleen geld verdienen aan arbeid wat ze waarschijnlijk niet goed doen of helemaal niet uitvoeren...

    Ben maandag bij de dealert geweest en heb me er weer gruwelijk geërgerd.... Grote beurt, nouja, er moest opeens wel erg veel vervangen worden. Ditributieriem bij 140.000, remmen terwijl de blokjes echt nog niet lang erop zaten, uitlijnen vonden ze maar onzin, balanceren van wielen hebben ze nog niet helemaal onder de knie. Ben ooit 4x terug geweest omdat mijn auto trilde bij 100 - 120 KM/H. Dan ligt het echt aan een ongebalanceerd wiel, maar na die 4x heb ik het opgegeven en ben maar doorgehobbeld. Totdat mijn achterbanden aan vervanging toe waren. Na vervanging was het getril weg. Ik heb duidelijk aangegeven tijdens eerdere bezoeken dat ze alle wielen moesten balanceren en dan zelf er maar mee de autosnelweg op moesten.... Nooit gebeurt dus....

    Na het terugkrijgen maandag had ik opeens op 3 plekken in de auto rammeltjes of andere bijgeluiden tijdens het rijden of het raam openen. Het geeft de indruk dat er deurpanelen af geweest zijn, terwijl ze alleen maar de ruitenwissers hoefden te vervangen.

    Ook een keer een speaker laten vervangen, deurpaneel naar de frieten en dit gewoon weer terug geplaats, in de hoop dat het niet zou opvallen... tjonge jonge, wat een prutsers.

    Ik heb ook al een keer 2 uur moeten wachten op het monteren van 2 bandjes.....

    Laatst ook een keer naar de dealer geweest om het lampje in de asbak te laten vervangen. Ik 's avonds in de Focus, geen licht in de asbak..... Dag erna naar de dealer, werd me verteld dat het lampje van de aansteker vervangen was, want die verlicht ook de asbak volgens de monteur. Tja......

    Koplamp kapot aan een kant, naar de dealer met de vraag of ze beide lampjes (L+R) willen vervangen, nou, anderhalf uur later kan ik weer vertrekken, maar vraag voor de zekerheid nog even hoeveel ze er vervangen hebben. Euh, alleen de defecte. Goede lampjes hoeven we niet te vervangen. Dus ik vraag twee extra lampjes mee en jawel hoor. De avond erna spingt de ander stuk.

    Het is dat de auto van zaak is, maar met mijn eigen auto ga ik nooooooit naar een dealer.

    ZO, ik weet dat het niet helemaal hier thuishoort, maar ben het wel kwijt.

    Moet volgende week terug.... kijken wat ze nu voor een verassing in petto hebben ....
     
  8. ja. Als de muziek wat harder staat natuurlijk niet, maar het is hoorbaar. Afgelopen dinsdag in een parkeergarage en rijdend tussen de file was het een waar akoestisch genot. Tikketikketikketikketikke...

    @maxim
    De ene dealer is de andere niet denk ik maar...Is er geen andere dealer waar je naartoe kunt/mag met je (lease?)auto?
    Ik hoop trouwens dat je verrassing bedoeld en niet verassing. Dat zou een triest einde van je focus zijn. :lol:
     
  9. Behoorlijk irritant dus! Jammer dat je geen geluidsfragment heb :lol:

    Wanneer gaan ze er iets aan doen?
     
  10. vandaag als het goed is. Gisteren de fofo ingeleverd en ze hadden goede hoop dat ik de auto vandaag, aan het eind van de dag, zou kunnen ophalen. Zou ik wel fijn vinden. Anders cruise ik nog iets langer rond in hun fiesta. :lol:
     
  11. ik kan de fofo ophalen. Volgens de monteur zijn de kleppen gesteld. Mocht er nog steeds herrie zijn meld ik me weer natuurlijk. :evil: :lol:
     
  12. En is het tikken weg?
     
  13. Opgelost! Goed dat je het toch hebt laten doen! Quanta costa?
     
  14. quanta costa nul euro. Onder garantie gedaan.

    Mag ik een dealernaam noemen?

    Ford Hoogterp. Ik dank u :dance:
     
  15. sorry onzinpost.
    wilde weten of het gelukt was enz. maar had ff niet gezien dat topic 3pagina's was.

    die van ons tikt ook met 136.000 moet nog ff opgelost worden.
    deze heeft geen hyd. klepstoters. en het is er 1 met klein zwart kleppendeksel plaatje.

    volgens de berichten moeten ze de boel open halen en de speling opnemen en dan plaatjes bestellen. en dan moet het goed zijn.


     
  16. Even een kick van deze thread. Ik hoor namelijk ook zachtjes wat getik wanneer de auto nog koud is, maar volgens Barry ST zou de Zetec SE met aluminium kleppendeksel dus hydraulische kleppenstoters hebben.

    (mijn motor ziet er dus zo uit / plaatje is van Google)
    [​IMG]

    In dat geval kan ik dus aannemen dat mijn motor over hydraulische kleppenstoters beschikt en dat het tikken komt doordat de olie nog niet goed is rondgepompt?
     
  17. De afbeelding is van een 1.4/1.6 Zetec S die in de vroege focus 1 fase 1 werd toegepast. Deze is later doorontwikkeld tot de SE. Een van de verschillen tussen de Zetec S en SE is het materiaal van het kleppendeksel. Bij de Zetec S is dit aluminium en bij de SE is dit kunststof.

    De Zetec S heeft net als de SE vaste klepstoters met vulplaatjes. De interval waarop de klepspeling dient te worden gecontroleerd en indien nodig dient te worden bijgesteld is elke 160.000 KM of 10 Jaar.
     
  18. #39 Freebs, Mar 26, 2023
    Last edited: Mar 26, 2023
    Deze topic doorgelezen en veel van opgestoken.
    Via een of andere russische site kwam ik een schets tegen om de busjes in te drukken.
    Zo heb ik een hulpstuk gemaakt en zie hier, de opvulplaatjes kun je er dan zo uit wippen zonder de nokkenas te demonteren en daarmee schade aan de distributieriem te voorkomen.
    Want als de distributieriem van zijn spanning af gaat schijnt het dat ze er na vlot willen breken o.i.d.
    Ik zag dat de originele plaatjes van de uitlaat alle acht 2,55 mm waren. Waarschijnlijk standaard vanaf de fabriek geplaatst. Na het meten van de speling heb ik de plaatjes welke vervangen moesten worden er uit gekregen, m.b.v. een kraspen en pincet in combinatie met het gemaakte gereedschap.
    Let op, bij het verdraaien van de nok in een "geleegde" klepbus brak er een heel klein stukje van af. Dus tip. Draai de nokkenas niet zonder de stelplaatjes rond!!
    De "vinger" van het gereedschap die het busje indrukt heb ik een superklein randje geflext, zodat hij net haakt op de rand van het busje.
    Plaatjes laten zien van het gereedschap lukt me niet zo,, maar zoek op ford gereedschap 303-563.
    De stelschijfjes (ø27,5mm met diktes van 2,2 t/m 2,45) heb ik besteld bij autodoc ( 03-0-275240 = rond 27,5 en 2,4 dik)
    Veel succes met deze leuke klus.
    Veel succes.
    [​IMG]
     
  19. Lekker kort hier zit alles in
     

Share This Page