Kleppen stellen? Tikkend geluid?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Bitaktus, Sep 8, 2008.

  1. Mijn focus (1999) met 114.000 op de teller tikt wat. Het lijkt uit het kleppendeksel te komen.
    Is kleppen stellen bij deze kilometerstand normaal? Kan het iets anders zijn?
     
  2. Hoi,

    Zit er een grijze of een zwarte kleppendeksel op ??

    Bij motoren met zwarte kleppendeksel, zijn de kleppen te stellen met plaatjes.

    Bij motoren met de grijze kleppendeksel, zijn ze NIET te stellen deze motoren hebben namelijk hydraulische klepstoters.

    mvg Barry ST
     
  3. als je het deksel bedoelt waar ZETEC op staat: zwart.
     
  4. Dan kan je de kleppen (laten) afstellen.
     
  5. is het verschil in de deksels bouwjaar afhankelijk?

    Ik heb de dealer gebeld, donderdagmiddag een afspraak.
     
  6. De eerste serie van de focus had die 2 soorten motoren. Later zijn ze overgegaan op de zetec motoren met alleen de zwarte deksel.

    Het is ook erg belangrijk om de motorolie op pijl te houden. Een paar keer rijden met motorolie niet op pijl kan al betekenen dat de motor gaat tikken.

    succes
     
  7. zijn er nog mogelijke andere oorzaken?

    Kleppen stellen bij 115.000 km lijkt mij redelijk vroeg! Dat staat bij 160.000 km pas voorgeschreven. :shock:
     
  8. Uhm ik heb nog nooit de kleppen gestelt van de Focus maar wij hebben een alluminium kleurig kleppendeksel met een klein zwart afdek kapje met zetec er op.

    Gaat het nu op het kleppendeksel zelf OF over het afdekplaatje ?
     
  9. er zijn trouwens twee type,s zetec
    zetec se 1.4 & 1.6 en de zetec e 1.8 & 2.0
    en van al deze motoren kan je kleppen stellen
    1x per 150.000 km of 10 jaar
     
  10. Ok er staat als 230.000 op maar nog niets gehoort.

    Maar wat moet de klepspeling zijn dan ?
     
  11. klepspelling 1.4 & 1.6
    Klepspeling (koude motor), inlaat 0,17 - 0,23
    Klepspeling (koude motor), uitlaat 0,27 - 0,33
    en voor de 1.8 & 2.0
    Klepspeling inlaatklep (bij 20 °C ± 5 °C) 0,11 - 0,18
    Klepspeling uitlaatklep (bij 20 °C ± 5 °C) 0,27 - 0,34
     
  12. oke.. maar uiteindelijk heeft niemand dus een ander idee dan kleppen stellen?

    Ik zal vnaaf eens onder de motorkap kijken hoe het kleppendeksel er precies uit ziet. Of het hele deksel zwart is of alleen de plaat met Zetec.
     
  13. als je hier kijkt >>

    Zie je dat alle motoren gestelt moeten worden
     
  14. ik snap de reactie niet helemaal.

    Ik vroeg alleen of er andere oorzaken van het tikkende geluid kunnen zijn. :wink:

    Lang verhaal kort: morgen mag de dealer er naar kijken, maar ik wil graag wat praatvoer hebben. Hij vertelde mij dat kleppen stellen bij 114.000km nog nooit is voor gekomen. :?
     
  15. Nee, het klopt dat de kleppen bij 160.000 moet worden gecontroleerd op de speling. Maar jij heb een klacht over tikkend geluid. Dus mischien is het de klepspeling, maar het kan ook een injector zijn die niet helemaal lekker is.

    Ik zou afwachten waar de garage mee komt.
     
  16. doe ik. Ik zal proberen jullie vanmiddag te berichten over de stand van zaken :D
     
  17. ik ben weer terug...

    Volgens de dealert was er niks aan de hand. Er kwam inderdaad wel wat geluid van de kleppen, maar niks om me zorgen over te maken. Dus ik rijd met een gerust hart verder. :roll:
     
  18. Oke, mooi man :D
     
  19. Gelukkig. Maar van de andere kant, waarom zou je ze niet laten stellen??
     
  20. volgens mij is het een redelijk arbeidsintensieve bezigheid met de daarbij behorende kosten. Althans daar ben ik vanuit gegaan. :?
     

Share This Page