1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klapperend geluid bij't starten. (TDCI) Hersenkraker?

Discussie in 'Performance' gestart door Bert_Focus, 21 sep 2007.


  1. Ik weet welk type motor je erin hebt liggen, maar bij mijn tdci 2002, kun je er gemakkelijk van onderuit bij. 8) 8)

    Ja, dat is zo'n klem met een haakje/pinnetje op de binnenste ring, en een aantal gaatjes in de buitenste, waarachter weer een verhoging zit, welke je op meerdere plaatsen in kunt haken. :wink:

    Vervolgens, als ie nieuw is, zet je een knijptang op de uiteinden van de verhoging, en span je hem vast.
    Om hem los te halen zul je met een platte schroevendraaier moeten wrikken om hem van het haakje te wippen.

    Erop zetten kun je doen als met een nieuwe. 8)
     
  2. Bedankt voor je reactie Hans.

    Ik heb de TIS-cd goed bekeken, maar als ik het zo goed lees moet het luchtfilter eruit, de auto omhoog op bokken en dan de startmotor los maken en demonteren.

    Wat mij opvalt zijn :

    Waarom moet het luchtfilter eruit als je vervolgens de auto op bokken zet en er van onder bij kunt ?

    of

    Waarom moet de auto op bokken als je het luchtfilter eruit haalt en er van boven zo bij komt ?
    De TIS-cd is daar niet erg duidelijk in, maar ik haal morgen het luchtfilter eruit en dan denk ik dat alles duidelijk wordt (voor mij tenminste).

    Mijn voorkeur heeft het om niet onder de auto te kruipen.
     
  3. Bij een TDCi zit de starter onderaan/vooraan zoals Hans zegt. Dus het luchtfilter mag bij jou blijven zitten. Bij sommige benzine-modellen zit de startmotor op een totaal andere plaats en dan moet het luchtfilter er wel uit.( mss. vandaar de verwarring op de TIS-cd) Dus de bodemplaat moet er zeker uit en daar begin ik zelfs niet aan zonder assteunen of babybruggen. Mij lijkt het heel moeilijk ( zoniet onmogelijk ) om van bovenuit bij een diesel de startmotor te demonteren. -greets-
     
  4. Nou hij is eruit.
    Inderdaad vanaf onderen, met hulp van as-steunen.

    Van bovenaf gaat zeker niet lukken.

    Edit:

    Gereviseerde startmotor ingebouwd, maar nu een piep geluid.
    Zie mijn post in Techniek en Onderhoud.
     

  5. Bij mijn focus tdci uit 2002 hoor ik dus ook een rammel bij de uitlaat. dit gebeurt bij de warme start en als ik de motor weer afzet. komt dit ook door een defecte dubbelmassa vliegwiel? mijn monteur gaf aan dat het aan de katalysator ligt die zou verstopt zitten en daardoor komt er een rammel vrij bij het aan en afzetten van de motor.


    groeten Michel
     
  6. Defecte kat zou goed kunnen hoor. Denk ook niet dat het het dubbelmassa vliegwiel is. De kat zou je kunnen demonteren en leegkloppen. Bij een diesel controleren ze bij APK volgens mij alleen maar op roetuitstoot en niet op NOx (daar is die kat voor).
     

Deel Deze Pagina