1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klapperend geluid bij't starten. (TDCI) Hersenkraker?

Discussie in 'Performance' gestart door Bert_Focus, 21 sep 2007.

  1. Hallo, al een paar jaar ben ik in het bezit van een Ford Focus TDCI uit 2002, prima car. :D
    Bij het starten kan ik beter vaker voorgloeien, anders pakt de motor slecht aan. Het starten gaat samen met een klapperen en slaand geluid. Soms lijkt het als de motor loopt op 3 poten ipv 4. Dan zet ik de motor snel uit. Als de motor wel goed aanpakt, start het altijd met een klapperend geluid. Als de motor warm is, is het klapperend/slaand geluid minder. Wie weet wat dit kan zijn? :(

    History, door slanglekkage is startmotor vervangen, gereviseerd exemplaar. Een paar maand later begaf de koppeling het die aan de startmotor vast zit, dit geeft te denken (ik zal maar niet zeggen waar ik de auto in Rijssen hebt laten repareren). Dit is nu vervangen.
    Het klapperen is daarna stil begonnen, en wordt nu steeds erger.

    Een monteur had het vermoeden dat de krans om het vliegwiel wel eens los kon zitten. Wie heeft hier ervaring mee?

    gr. Bert
     
  2. Bij een diesel moet je "ALTIJD" voorgloeien en liefst langer dan het lampje aangeeft.

    Over het probleem, ik vermoed dat je gloeibougies oud/versleten zijn.
    Wat het klapperen en het moeilijke starten zou kunnen verklaren.
    Ze zijn nogal prijzig dus pin me er niet op vast :roll:
     
  3. Dat heb ik nu een keer of 3 gehad, de laatste keer in Frankrijk. Het is dan net of je motor echt alle kanten op klapt, de hele auto staat te schudden.

    Ik zou niet weten wat het is, maar gloeispiralen? Ik vraag het me af, want op andere momenten heb ik geen last. mijn verstuivers zijn lek, waardoor eerder te veel brandstof wordt ingespoten. Het is net of de motor niet "op tijd" loopt.
     
  4. Ik heb't ook 1 keer voorgehad als'k mijn nieuwe vorige week had gekocht (Focus I), maar ik dacht dat'k gewoon mijn koppeling niet genoeg had ingedrukt... Maar beschrijving hier komt best goed overeen mat wat ik meemaakte... Motor stond inderdaad te schudden of ie overal heen wou vliegen... Motor maar direct stilgelegd toen...
    Ben benieuwd wat de oplossing zou zijn...

    -Greetz-

    Edit: en voorgloeien doe'k ALTIJD ;) Wagen stond trouwens nog maar net 5minuten stil...
     
  5. ik ben bang dat het het dubbelvliegwiel is wat dit veroorzaakt dit komt nogal vaak voor bij deze motoren
     
  6. daar gok ik ook op! als je ermee heb gereden en je zet m 5 min stil dan hoef je echt niet te gloeien hoor!

    dubbele massa vliegwiel komt idd vaker voor!

    martijn
     
  7. klopt helemaal,dubbel werkend massa vliegwiel,heb er ervaring mede,is al vervangen,door gemodificeerd vliegwiel,kosten,circa 1200 euro.
     
  8. Ik had ook al ruim een jaar last van slecht starten bij warme motor met vaak het nodige geklapper. Laatste tijd ging hij ook steeds slechter starten als ie koud was. Deze week een nieuwe startmotor gemonteerd en start weer zoals het hoort.
    Schijnt een bekend TDCi probleem te zijn.
     
  9. Vliegwiel is al eens vervangen, samen met de koppeling bij 120k km, in 2005. Dat kan het niet zijn voor mijn gevoel.

    Hanssie geeft nu dus aan dat het de startmotor is? die blijft dan hangen ofzo?
     
  10. vervangen of niet de kwaliteit van deze vliegwielen is zwaar kl....
     
  11. Denk dat het komt door interne slijtage van de startmotor. Zat veel zwart slijpsel in (koolborstels?). Op den duur krijgt ie dan de motor niet meer rond en gaat het vliegwiel klapperen. Dit gebeurt eerst alleen bij een warme motor en later ook bij koude start.
    Op andere forums heb ik dit probleem en de oplossing gevonden en schijnt bij TDCi's dus vaker voor te komen
     
  12. Ik heb hetzelfde probleem. :? :x :x :x
    Soms slaat ie wel aan, maar rammelt en slaat alsof ie min 20 graden is EN maar op 2 van de 4 cylinders loopt.
    Dus kan me bijna niet voorstellen dat het de startmotor is.
    ALs ie bovenstaande doet, merk je ook dat de koppeling helemaal bovenin pas aangrijpt, en zwaarder gaat met intrappen, en voelt wazig aan, na ca. 10 seconden doet deze het weer normaal.

    Áls het het zg. dubbelvliegwiel zou zijn, waar moet ik dat dan zoeken / vinden :roll: :roll:
     
  13. En toch is het vaak wel de startmotor, al lijkt dat niet logisch. Maar helaas kan het ook wel eens aan andere zaken liggen zoals het vliegwiel.
     
  14. Gedane reparatie.

    Nou allemaal, bedankt voor alle ervaringen en suggesties.

    Het was idd het massavliegwiel wat kapot was, de monteur vertelde dat dat wel vaker voorkomt bij TDCI motoren, nissan en volkswagens hebben er ook last van vertelde hij mij.

    De monteur heeft gelijk het drukgroep/druklager en koppelingsplaten vervangen.

    Als ik de reparatie bij de garage had laten uitvoeren, min. 2000 euro.
    Maar de motor rijd nu weer als een zonnetje!

    gr. Bert
     
  15. Gelukkig maar dat het nu weer klaar is...Echt zwaar kl**tte dat jij en meerdere mensen hier last van hebben..Bij citroen en peugeot gebeurd het ook vaak...Ze vinden allemaal wel nieuwe dingen uit maar dan moet het wel goed wezen.

    :roll:
     
  16. Ford zou hiervoor (vliegwiel) op zijn minste een coulanceregeling moeten treffen. Ze gaan iets te vaak kapot.
     
  17. De geruchten gaan ook dat de Ford TDCI motoren bij PSA in frankrijk gebouwd worden, dus zo gek is het niet dat citroën in Peugeot er ook last van hebben. :?
     
  18. jha klopt.De zelfde blokken van de psa liggen ook in de ford modellen..Maar dat wist ik wel...werk zelfs bij een garage bedrijf die gespecialiseerd is in peugeot en citroen. :D
     
  19. Dat (van PSA) is toch alleen voor de nieuwe 1.6 en 2.0 TDCi's, en niet voor de oude 1.8 TDCi ?
     
  20. Ik heb zojuist info gevraagd bij 2 monteurs welke behoorlijk ervaring hebben met diesels.

    Ze zeggen beide dat het waarschijnlijk met (een) lekkende verstuiver(s) te maken heeft. :? :oops:

    Om dit zeker te weten , moet ik bij het starten even een "pluimpje" remmenreiniger o.i.d. , inspuiten in de luchtinlaat van het luchtfilter, als ie dan meteen aanslaat is het bijna zeker bovenstaand probleem, à ca. € 300 p. st. :oops: :roll: :x :x :x :x

    Ik hou jullie t.z.t. op de hoogte :D
     

Deel Deze Pagina